اخبار / ستادی

اطلاعیه شماره ۱۶ جمعیت هلال احمر/ گزارش ارزیابی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر از مناطق سیل زده

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر گزارش میدانی تیم ارزیابی و هماهنگی خود از مناطق سیل زده را اعلام کرد.

۱ هفته قبل

اطلاعیه شماره ۱۶ جمعیت هلال احمر/ گزارش ارزیابی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر از مناطق سیل زده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ این گزارش شامل نقطه نظرات و مشاهدات تیم ارزیابی و هماهنگی میدانی بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر(fact) از مناطق سیل زده استان های گلستان و خوزستان است.

جزئیات نقاط قوت و ضعف بر اساس این گزارش به شرح زیر است.

الف: نقاط قوت جمعیت هلال احمر:

  1. حضور قوی و گسترده جمعیت در مناطق آسیب دیده و استفاده از منابع نامتنابهی اعم از نیروی انسانی، منابع مالی، تجهیزات امدادی، بالگردها و امداد هوایی و …
  2. ارائه خدمات پنج ستاره و بالاتر از استاندارد های جهانی به آسیب دیدگان، این نوع خدماتی که جمعیت به آسیب دیدگان ارائه می نماید در هیچ جای دنیا مسبوق به سابقه نمی باشد و استانداردها توسط هلال احمر ایران جابجا می شود.
  3. برنامه ریزی مناسب در توزیع اقلام امدادی، هم در جمع آوری کمک ها، بسته بندی، حمل و نقل و توزیع می توان چرخه ای از توان پشتیبانی و لجستیکی جمعیت را مشاهده نمود.
  4. مدیریت داوطلبان و استفاده از توان داوطلبان به شکل مستمر، برنامه ریزی شده و هماهنگ. قابلیت سازماندهی و مدیریت داوطلبان خودجوش از نقاط قوت برجسته هلال احمر می باشد.
  5. هماهنگی در انجام عملیات های امدادی با سایر بازیگران اعم از دولتی، غیردولتی، سازمان های مردم نهاد و حتی اشخاص داوطلب. به نظر می رسد این هماهنگی های به صورت هدفمند و تعریف شده قبل از وقوع حوادث وجود دارد. شناسایی همتایان و هماهنگی با ایشان از نقاط قوت هر عملیات امدادی به شمار می رود.
  6. از همه مهمتر ارائه خدمات به مردم آسیب دیده همراه با لبخند و چهره های بشاش. علی رغم سختی عملیات های امدادی پرسنل، امدادگران و داوطلبان جمعیت برخورد بسیار مناسب با بهره وران داشته و خدمات به همراه لبخند به مردم ارائه می شد.

ب: نقاط ضعف و ضرورت تقویت در عملیات های امدادی:

  1. نداشتن استراتژی ارزیابی ظرفیت آسیب پذیری (VCL) . ضروری است استراتژی مربوطه که به استفاده از ظرفیت بهره وران و آسیب دیدگان در هنگام عملیات های امدادی تاکید دارد در جمعیت استفاده شود. باید بهره وران در برنامه های عملیاتی دخالت داده شوند، نقطه نظرات آنها شنیده شود و جمعیت قابلیت شنیدن صحبت های آنها را داشته باشد و به صورت حرفه ای عمل کند
  2. برنامه های جمعیت مراقبت بیش از حد از بهره وران می باشد به گونه ای که انگار والدین از فرزندان مراقبت می نمایند. این موضوع ریشه در مسائل فرهنگی و مذهبی دارد و اگر مراقبت بیش از حد صورت پذیرد موجب افزایش انتظارات آسیب دیدگان از جمعیت می گردد.
  3. عدم وجود مکانیزم سیستماتیک ارتباط با آسیب دیدگان. اگر هر یک از افراد ساکن در اردوگاه شکایتی داشته باشند و یا بخواهند نقطه نظراتشان را به جمعیت و ادارات بازرسی و رسیدگی به شکایات منعکس کنند هیچ مکانیسم تعریف شده ای وجود ندارد. ضروری است جمعیت با اختصاص خط تلفن ویژه و یا کانال منظمی این کار را انجام داده و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص انجام دهد.
  4. استانداردهای بخش آب و بهداشت رعایت نمی گردد. در اردوگاه هایی که بازدید انجام پذیرفت بیشترین شکایت ها و انتقادها از وضعیت سرویس های بهداشتی و حمام بود ولی اقدام مناسبی برای برطرف کردن مشکلات از سوی جمعیت و یا دیگر نهادهای مسئول صورت نگرفت.
  5. عدم مداخله جمعیت در توزیع کمک های نقدی. هم اکنون ترجیح سازمان های امداد رسان در دنیا توزیع کمک های نقدی در بین آسیب دیدگان هست که اولا جمعیت به طور جدی وارد این موضوع نشده است هرچند در زلزله بم و کرمانشاه توزیع کمک های نقدی انجام شد اما این مسئله به شکل حرفه ای و سیستماتیک صورت نمی پذیرد و ثانیا کارشناسان و متخصصین در سطح ستادی و استانی برای این کار تربیت نشدند. هیچ دوره آموزشی برای این منظور تعریف نشده و دستورالعملی که بتوان توزیع کمک های نقدی را همانند توزیع کمک های غیر نقدی مطابق با استانداردها انجام داد، در جمعیت هلال احمر وجود ندارد.
  6. جمعیت کماکان از شیوه های سنتی در عملیات های امدادی استفاده می نماید. بسیاری از امور به شکل دستی و همراه با نوشتن بر روی کاغذ صورت می پذیرد در حالیکه بسیاری از امور با بهره گیری از سیستم های دیجیتال، نرم افزارها و اپلیکیشن های موجود و یا قابل طراحی می تواند به صورت بهینه و سریعتر انجام شود. ضروری است جمعیت به سمت استفاده از تکنولوژی در عملیات های امدادرسانی تمایل پیدا کند و از مرحله سنتی پاسخگویی به حوادث عبور نماید.

توضیحات جمعیت هلال احمر :

جمعیت هلال احمر ایران ضمن تشکر از حضور این تیم و قدردانی از زحمات امدادگران و داوطلبانی که تلاش آنها در نظر ناظران بین المللی انعکاس  مناسبی داشته است. توضیحات زیر را به اطلاع می رساند:

الف) نکته اول در نقاط قوت و نکات اول و دوم در نقاط ضعف، در حقیقت به این موضوع اشاره می کند که خدمات باید در سطح اولیه و اضطراری ارائه شود. این نکته اشاره به این اصل درست دارد که افراد آسیب دیده نباید تنها کمک گیرنده باشند، بلکه باید ضمن مشارکت دادن آنها در فرآیند امداد رسانی، اسکان، و تغذیه اضطراری و……،خودشان برای رفع مشکلات موجود با نهاد های امداد رسان همیاری کنند.

جمعیت هلال احمر ایران نیز باور دارد که نباید خدمات به گونه ای ارئه شود که برخی افراد از تلاش برای بازگشت به زندگی عادی دست کشیده وبه دریافت خدمات رایگان،مستمر و سهل الوصول عادت کنند، چه اینکه این موضوع در دراز مدت موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی و آسیب های دیگری خواهد شد. در عین حال حجم خسارات در منطقه و آسیب دیدگی هم وطنان به اندازه ای بالا بود که ارائه خدمات  بیشتر و بالاتر از استانداردهای متداول را الزامی می ساخت. از طرفی جمعیت هلال احمر ایران در برخی موارد به عنوان معین و همراه دولت ، برخی ماموریت های امدادی را به نیابت از دولت انجام می دهد و در حقیقت بازوی ارائه خدمات مربوط به دولت به آسیب دیدگان است.

ب) مورد سوم و ششم بخش نقاط ضعف مربوط به عدم وجود مکانیزم ارتباط سیستماتیک با آسیب دیدگان و توصیه به استفاده از اپلیکیشن در امداد رسانی ، از سوی جمعیت هلال احمر ایران نیز به عنوان یکی از مواردی که نیاز به تمرکز و توسعه جدی دارد شناسایی شده و در  دستور کار قرار دارد.

در همین راستا بررسیها و اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت های لازم ایجاد و گام هایی هم برداشته شده است.در چند نمونه پرداخت های الکترونیک با امکان تفکیک دریافت کننده کمک، کد دستوری انحصاری، پیامک انحصاری  با ماسک هلال احمر و اپلیکیشن امداد و نجات راه اندازی شده است.

ج) در مورد کاستی شبکه آب و فاضلاب و بهداشت محیط، اگرچه جمعیت هلال احمر همه تلاش خود را در توسعه خدمات در کنار دیگر دستگاه های مسئول انجام داده است، اما مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارد.امیدواریم با هم افزایی همه دستگاه های  مسئول در حوزه بهداشت و درمان و آب رسانی در حوادث آتی این نقایص کمتر شود.

د) در مورد توزیع کمک های نقدی به دلیل پیچیدگی موضوع، شرایط فرهنگی و نیاز های مردم جمعیت هلال احمر بر اساس مقتضیات بومی عمل می کند.توزیع پول نقد همیشه بهترین انتخاب نیست و باید به این اطمینان رسید که کمک گیرنده کمک نقدی را صرف خود و خانواده اش در رفع نیازهای مربوط به بحران می کند. از سویی تجمیع کمک های نقدی  اهدایی مردم این امکان را به جمعیت هلال احمر می دهد تا  نیازهای کالایی مردم را سریع تر و با صرفه اقتصادی بیشتر فراهم کند. این اقدام در حقیقت موجب افزایش قدرت خرید به سود مردم خواهد شد. بطور مشخص در سیل امسال در یک حرکت کلان همه دستگاههای مسئول کنار هم قرار گرفته اند تا تصمیم نهایی برای اقدام جامع اتخاذ شود.

چنانچه در مورد سیل تصمیم به پرداخت نقدی گرفته شود، به اتکاء تجربه کرمانشاه و تجربه های قبلی این اقدام با سرعت و دقیق انجام خواهد شد. در این زمینه بانک اطلاعاتی دقیق افراد آسیب دیده  بر اساس گزارش  نهاد های مرجع همراه با شماره حساب در دسترس است .

در پایان یکبار دیگر تاکید می کنیم همه اقدامات انجام شده  به اتکاء کمک و ایثار داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر و گروه های داوطلب مردمی بوده و این جمعیت ضمن تلاش برای جبران کاستی های  احتمالی در حوادث آتی افتخار می کند که تراز خدمت رسانی به مردم رنجدیده سیل های فروردین امسال ارتقاء یافته است