اخبار / استانی

ایجاد شبکه‌های داوطلبی؛ راهبردی مهم در ارائه خدمات بشردوستانه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران، خدمات همه حوزه های هلال‌احمر را متاثر از ماهیت داوطلبی دانست و گفت: هرجا که از مشارکت داوطلبان استفاده شده، خدمات پایدارتری به جوامع هدف ارائه کرده ایم؛ با این وجود یکی از حلقه های مفقوده در این زمینه، فقدان شبکه های داوطلبی است که باید به موازات ایجاد باشگاه امدادگران، شبکه های داوطلبی نیز ایجاد و توسعه پیدا کند.

۱ ماه قبل

ایجاد شبکه‌های داوطلبی؛ راهبردی مهم در ارائه خدمات بشردوستانه

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان مازندران، مجتبی اکبری ضرورت و توسعه فعالیت های داوطلبانه در اجرای پروژه های بشردوستانه و همچنین اقدامات و فعالیت های انجام شده داوطلبانه را در این استان تشریح کرده است.  

با توجه به این که داوطلبان، محور فعالیت و خدمات جمعیت هلال احمر به شمار می روند، رویکرد هلال احمر مازندران به این موضوع چیست؟

خدمات تمامی حوزه های جمعیت هلال احمر متاثر از ماهیت داوطلبی است .هرجا به صورت بهینه و درست توانسته ایم از مشارکت داوطلبان استفاده نماییم، خدمات پایدارتری به جوامع هدف ارائه شده است ،با این وجود ،یکی از حلقه های مفقوده در این راستا، فقدان شبکه های داوطلبی است. باید به موازات ایجاد باشگاه امدادگران، شبکه های داوطلبی نیز ایجاد و توسعه یابد. برای تحقق این مهم ، ایجاد شبکه های داوطلبی باید به عنوان یک راهبرد در دستورکارقرار گیرد. آینده جمعیت هلال احمر منوط به توسعه خدمات داوطلبی است . هلال احمر سازمانی غیردولتی است و باید تلاش شود تا جای ممکن اتکای این سازمان به بودجه و اعتبارات دولتی کاسته شود. حضور و مشارکت داوطلبان در فرایند خدمت رسانی هلال احمر باید منطبق بر تمایل و تخصص آنان باشد و لازمه این امر تشکیل شبکه های داوطلبی تخصصی در گروهها و اقشار مختلف جامعه است. شعار «داوطلبان،جوامع تاب آور می سازند» باید به عنوان یک راهبرد در دستور کارقرارگیرد.

فعالیت های داوطلبی چقدر همسو با استراتژی تاب آوری است؟

فعالیت های داوطلبی باید همسو با استراتژی تاب آوری توسعه پیدا کند . ترویج فعالیت های داوطلبانه نیازمند خلاقیت و نوآوری است . خدمات داوطلبانه نباید محدود به اقداماتی معمول و سنتی شود ،ترویج فرهنگ داوطلبی به عنوان استراتژی تاب آوری باید با رویکردهای جدید و مدرن همراه باشد تا پایداری آن افزایش یابد.

استان مازندران مبتکر راه اندازی خانه های هلال در محلات شهری و روستایی است، هدف غایی در این طرح چیست؟

راه اندازی و تقویت خانه های هلال در محلات شهری  و روستایی و به ویژه در مراکز دهستان ها یک ضرورت اجتناب ناپذیراست. برنامه راهبردی هلال احمرمازندران نیز راه اندازی ۱۳۱ خانه هلال و مدیریت بحران روستایی است که تمام نقاط استان را پوشش خواهد داد. بخش عمده ای از این طرح عملیاتی شده و در مناطق باقیمانده نیز تا پایان سال اجرایی خواهد شد. در مرحله دوم ، راه اندازی خانه های هلال در محلات شهری را در برنامه داریم که هم اکنون در برخی از شهرستان های استان اجرایی شده است .خانه هلال در حقیقت یک شعبه کوچک از هلال احمراست، که نقش بسیار محوری در مدیریت بحران خواهد داشت.خانه های هلال مناسب ترین روش برای توانمندسازی ساکنان مناطق روستایی است و این مهم باید بصورت جدی پیگیری شود. عملکرد مدیران شعب در موضوع خانه های هلال یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی ما است و همه معاونت ها نیز در راستای تحقق اهداف  مزبور مشارکت موثر دارند.

مهم‌ترین فعالیت داوطلبان در فرآیند خدمت رسانی هلال احمر مازندران در سال جاری چه بوده است؟

امسال با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ،تمامی هزینه های اجرایی و لجستیک طرح های نوروزی جمعیت هلال احمر استان توسط داوطلبان نیک سیرت تامین شده است که این نشان دهنده هم افزایی و مشارکت متعهدانه اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر استان است. در حقیقت داوطلبان استان مازندران –**به عنوان اسپانسرهای طرح های نوروزی هلال احمر عمل کردند . در تامین هزینه های اجرایی طرح های نوروزی امسال در دو حوزه امداد و نجات و ایمنی و سلامت مسافران نوروزی ، هیچ هزینه ای متوجه جمعیت هلال احمرنبود و ،تمامی هزینه ها و خدمات لجستیک اجرای طرح های مزبور از منابع و ظرفیت های داوطلبان تامین شده است. صدها نفر از اعضای داوطلب در کنار بیش از ۳هزار نفر از اعضای جوان و نجاتگر و امدادگر هلال احمر این استان، مشارکت فعال داشتندکه تهیه و توزیع صدها بسته غذایی و معیشتی در قالب طرح فرشتگان رحمت و اجرای چندین برنامه اختصاصی با عنوان طرح نیابت و طرح خدمات داوطلبانه و همچنین مشارکت در کمک رسانی به هموطنان متاثر از سیلاب در استان مازندران و همچنین استان های دیگر  تنها بخش کوچکی از نقش موثر داوطلبان ارزشمند عضو هلال احمراستان است.

راهبرد مهم هلال احمر مازندران ارتقای توان امدادی با استفاده از ظرفیت اجتماعی است، چه اقداماتی در این زمینه شده است؟

در کنار جذب و آموزش و بکارگیری داوطلبان و جوانان و امدادگران که جزو وظایف هلال احمر است، برای اولین بار تشکیل تیم توسن(تیم واکنش سریع نهادها) را به عنوان الگویی ممتاز در هم افزایی و مشارکت اجتماعی در فرایند مدیریت بحران و امدادونجات را در استان مازندران اجرایی کردیم.بطور کلی جمعیت هلال احمراستان در ۵ محور، فردی،خانواده،محلات،شبکه های اجتماعی و همچنین درسطح سازمان ها و دستگاههای اجرایی برنامه راهبردی خود را به منظور افزایش تاب آوری و تسریع در امدادونجات در دست اقدام دارد.البته تحقق کامل این مهم منوط به اهتمام دستگاههای اجرایی به مسئولیت اجتماعی خویش است. شرکت گاز، مازندران الگویی بی نظیر از تحقق این مهم است که برای اولین بار در کشور توانستیم تیم توسن را دراین شرکت راه اندازی کنیم. اکنون ۶۰ نجاتگر مجرب که از پرسنل و کارکنان شرکت گاز مازندران هستند آماده مشارکت در امدادرسانی هستند. این اقدام را برای همه دستگاههای اجرایی استان اجرایی خواهیم کرد.

هدف نهایی اجرای طرح« توسن» ارتقای ظرفیت های عملیاتی و امدادونجات دراستان با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی است. این روند با اصول پدافند غیرعامل به عنوان یک راهبرد مهم مدیریت بحران کاملا منطبق بوده و می تواند در تسهیل تحقق اهداف بسیار موثرباشد.

از راه اندازی تیم امدادونجات بین المللی در هلال احمرمازندران گفته بودید. ماجرا چیست؟

با توجه به این که یکی از ماموریت های مهم جمعیت هلال احمر ارائه خدمات امدادو نجات در سطوح  بین المللی است و برای این منظور دانستن مهارت مکالمه زبان بین المللی یکی از الزامات است ، برای اولین بار در جمعیت هلال احمر استان مازندران، تیمی متشکل از نجاتگران تشکیل شد که هم اکنون در حال فراگیری زبان انگلیسی هستند.با توجه به اینکه  جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات امداد و نجات مرزی نمی شناسد و کاهش آلام بشری فراتر از مرزهای جغرافیایی ،نژادی ، مذهبی و سیاسی از اصول هفتگانه این جمعیت می باشد ، برای نیل به این هدف ضروری است عوامل امدادی مشارکت کننده در تیم های عملیاتی به زبان بین المللی مسلط باشند . با همکاری یکی از نجاتگران مدرس زبان انگلیسی، دوره مزبور با مشارکت ۳۰ نفر از نجاتگران و امدادگران و کارکنان هلال احمر استان تشکیل شد و بزودی از تشکیل تیم بین المللی امدادونجات هلال احمرمازندران رونمایی خواهد شد. 

«امدادگران خیر» را هم به عنوان  پارادایم جدید مهربانی در هلال احمرمازندران معرفی کردید. لطفا بیشتر توضیح دهید؟

.امدادگران خیر جوان در حقیقت گفتمان جدیدی از ایثارگری اعضای هلال احمر مازندران است. تخصیص داوطلبانه بخشی از حق ایاب و ذهاب امدادگران به امور عام المنفعه بسیار شورانگیز و غرورآفرین است. در هلال احمر مازندران امدادگران و نجاتگران ،بزرگوارانه بخشی از اندک حق ایاب و ذهاب خود را نیز به جمعیت هلال احمر اختصاص می دهند و تلاش می کنند  صمیمانه و با تاسی از داوطلبان سخاوتمند در عبور از چالش ها و ارائه خدمت بی منت به همنوعان نیازمند باشند. یک نمونه بارز آن اقدام ارزشمند امدادگر «عیسی ولی پور» در خرید و تجهیز سایت صعود و فرود پایگاه منطقه علامه طبرسی شهرستان قائم شهر است اینک با گفتمان و پارادایم جدیدی از مهربانی مواجه هستیم که نشان دهنده عمق دلدادگی اعضای هلال احمر در کمک به سازمانی است که خدمت بی منت شناسنامه آن است.

استفاده از ظرفیت استارت آپ های اجتماعی درفعالیتهای داوطلبانه را یکی از برنامه های هلال احمرمازندران اعلام کردید.در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

مقوله استارت آپ ها موضوعی جدید در کشور است که در سال های اخیر به صورت ویژه در ادبیات اقتصادی و اجتماعی ما برجسته شده است. سرمایه گذاری روی این مولفه می تواند نتایج ارزنده ای در برون رفت از چالش ها به دنبال داشته باشد.باید در پرتو برنامه ریزی دقیق از ظرفیت استارت آپ های اجتماعی در جهت اجرای برنامه های داوطلبی به درستی استفاده کرد.مدل اقتصادی در سیستم داوطلبان هلال احمر باید مبتنی بر درآمدهای نوین از طریق بکارگیری و مشارکت در  استارت آپ های اجتماعی باشد. در همین راستا با شرکت های مختلفی رایزنی کرده ایم که خوشبختانه چشم انداز روشنی را نوید می دهد.شرکت ها و موسسات بسیاری هستندکه خواستار مشارکت در فعالیت ها و خدمات هلال احمر هستند . رویکرد اغلب آنها نیز انسانی،اخلاقی و بشردوستانه است. باید برای این ظرفیت عظیم برنامه داشته باشیم.بدون برنامه راه به جایی نخواهیم برد.

وضع زیرساختی و آمادگی هلال احمر مازندران در حال حاضر چگونه است؟

جمعیت هلال احمر استان مازندران با توجه به موقعیت طبیعی و جاذبه های گردشگری همه ساله در فصول مختلف به ویژه در ایام نوروز و تابستان میزبان میهمانان و گردشگران بسیاری است. ارائه خدمات مورد نیاز مسافران و گردشگران رسالت خطیر همه دستگاه‌های اجرایی استان است و جمعیت هلال‌احمر نیز بر حسب ماموریت ذاتی خود و به عنوان یکی از اعضای مهم ستاد تسهیلات سفر استان و رئیس کارگروه امداد و نجات با تمام ظرفیت اجرایی و عملیاتی در این عرصه حضور دارد. اکنون استان مازندران دارای ۲۳ پایگاه امداد و نجات جاده ای ثابت، ۶ پایگاه تخصصی امداد کوهستان، ۳ پایگاه امداد و نجات دریایی، بیش از ۴ هزار امدادگر و نجاتگر است. همچنین بیش از ۳۰ هزار عضو جوان و ۱۸ هزار عضو داوطلب دارد که در گروه‌های مختلف سازماندهی شده اند. یک فروند بالگرد امدادی به همراه انواع خودروهای نجات، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، بیمارستان سیار، قایق های نجات و سایر تجهیزات امداد و نجات بخش دیگری از قابلیت های امداد و نجات هلال احمر استان است.

و سخن آخر

تمامی برنامه های ما بر مدار توسعه تدوین شده و چشم انداز پیش رو بسیار امیدوارکننده است. اعتماد مردم به هلال احمر به عنوان بزرگترین پشتوانه این نهاد غیردولتی مایه مباهات است و باید با تمام وجود تلاش کنیم امانتدار این اعتماد باشیم.