اخبار / ستادی

رئیس سازمان امداد و نجات: تهیه تجهیزات نجات فنی امدادرسانی به علت تحریم ها دشوار  شده است

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: تهیه تجهیزات (جستجو و نجات به ویژه نجات فنی در تصادفات جاده ای) برای امدادرسانی به مصدومان حوادث ترافیکی در پایگاه های هلال احمر در سراسر کشور به علت تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار دشوار شده است.

۲ ماه قبل

رئیس سازمان امداد و نجات: تهیه تجهیزات نجات فنی امدادرسانی به علت تحریم ها دشوار  شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر به نقل از ایرنا؛ مرتضی سلیمی در پاسخ به این سوال که میزان تجهیزات در پایگاه های هلال احمر چه مقدار و شامل چه تجهیزاتی است این مطلب را عنوان و افزود: هدف از بکارگیری این تجهیزات راهبردی نجات ارایه کارکردهای مناسب، موثر و به موقع نیروهای امدادرسان هلال احمر در مرحله پاسخگویی فوری به آسیب دیدگان احتمالی حوادث رانندگی و ترافیکی و سایر سوانح در کشور است.

وی گفت: کیفیت و تعداد تجهیزات در اکثر پایگاه های امداد و نجات در سطح کشور نسبتا” مطلوب است و نیازهای فعلی را مرتفع می کند اما از آنجایی که اکثر تجهیزات مورد استفاده پایگاه ها در فرآیند امداد و نجات خارجی و از شرکت های اروپایی تامین می شود در حال حاضر تهیه این ملزومات به علت تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار دشوار شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات در پاسخ به این سوال که سطح کیفیت خدمات ارائه شده در پایگاه های امداد و نجات جاده ای ثابت و سیار هلال احمر چگونه است؟ افزود: تخصص کاری از جمله شاخص های اساسی در ارتقاء کیفیت پاسخگویی به حوادث و سوانح است که خوشبختانه تمام نجاتگران و امدادگران فعال در پایگاه های امداد و نجات از این خصیصه برخوردار هستند و در کنار تخصص گرایی، تعهد، فرهنگ سازمانی، روحیه داوطلبی و نظایر آن فراتر از یک بحث وظیفه ای، همیشه مدنظر نجاتگران و امدادگران فعال در پایگاه ها بوده است.

سلیمی در پاسخ به این سوال که در این پایگاه ها چه خدماتی به مصدومان حوادث رانندگی و ترافیکی ارائه می شود،گفت: وظیفه اصلی نجاتگران؛ نجات فنی افراد گرفتار در خودروها بر اثر تصادفات جاده ای و ترافیکی و جستجوی افراد آسیب دیده است و این نیروهای امدادرسان به عنوان پشتیبان سازمان اورژانس کشور وظیفه انتقال مصدومین به مراکز درمانی و بیمارستانی را به عهده دارند و در مواردی نیز امکان اسکان اضطراری در راه ماندگان حوادث و سوانح جاده ای را فراهم می کنند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که وضعیت امداد هوایی در هلال احمر چگونه است و آیا ۶ فروند بالگرد زمین گیر تعمیر شده اند؟، افزود: مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات دارای ۲۴ فروند بالگرد است که به علت فقدان قطعات در اثر تحریم ها تعداد ۶ فروند از این بالگردها زمین گیر شده و بقیه آنها در کلان شهرها ثابت و در دیگر شهرها به صورت دوره ای (۱۵ روزه) فعالیت می کنند.

وی گفت: هلال احمر در امدادرسانی به آسیب دیدگان و متاثرین از سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و خوزستان از هر امکاناتی که داشت، استفاده کرد و از ظرفیت هوایی ارتش و سپاه نیز بهره برد ولی اگر می توانستیم بالگردهای بیشتری در ناوگان امداد هوایی داشته باشیم، دستمان برای امدادرسانی بازتر می شد.

ست های نجات «هیدرولیک» آرواره های نجات و «پنوماتیک» فک های بادی هستند که از آن ها در انجام عملیات امداد و نجات در حوادث و سوانح جاده ای و ترافیکی، حوادث سنگین از قبیل واژگونی قطار و سقوط هواپیما و آواربرداری زلزله استفاده می کنند.

بر این اساس، ست های نجات «هیدرولیک» شامل قیچی، فک و جک و ست های نجات «پنوماتیک» شامل جک های بادی، سیلندرهای نجات تلسکوپی و سیستم تثبیت کننده خودروهای سانحه دیده در حوادث جاده ای است که برای برداشتن قطعات سنگین وزن در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی به عهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند. این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آن ها است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.