به گزارش روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر، سیدشهاب‌الدین صابونچی در تشریح فعالیت‌های این سازمان و آموزش و پرورش و سابقه این همکاری‌ها به خبرنگار مهر گفت: همکاری هلال احمر با آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد و یکی از مهمترین بخش‌های هلال‌احمر که گروه جوانانش است که بیش از ۲۰ سال پیش در وزارت آموزش و پرورش ادغام بود؛ در واقع رئیس این سازمان عضو شورای معاونین و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در سازمان هلال احمر بود. به عبارتی حدود ۲۰ سال قبل در ساختار آموزش و پرورش و در پست‌های این سازمان، کارشناس هلال احمر داشتیم، اما به منظور کوچک سازی و تفکیک‌های حوزه‌ای، این پست‌ها حذف شد ولی همکاری‌ها ادامه پیدا کرد. این تاریخچه نشان می دهد بخش دانش آموزی و جوانان سازمان از آموزش و پرورش جدایی ناپذیر است.

صابونچی با بیان اینکه مهمترین بحث در کانون‌های دانش‌آموزی، طرح ملی دادرس است که در واقع این طرح تربیت دانش‌آموزانی آماده برای روزهای سخت است، افزود: این طرح در ۷ سال گذشته در مدارس کشور اجرا و به مرور زمان گسترده شده است. این طرح بر اساس این نیاز شکل گرفت که دانش آموزان با مفاهیم امداد و نجات به صورت مدون و با یک محتوای استاندارد آشنا شوند. هر اندازه منابع اجازه دهد این طرح را در مدارس توسعه می‌دهیم. در حال حاضر برای مقطع متوسطه دوم و مقطع ابتدایی هم آموزش‌های متفاوت دیگری در حوزه امداد و نجات طراحی کرده‌ایم.

به گفته وی در سال ۹۷، ۱۰ هزار مدرسه در مقطع متوسطه اول در کل کشور طرح دادرس را اجرا کردند و تمرکز این سازمان در این طرح روی دانش آموزان پایه هشتم است. دانش آموزان پایه هشتم در بهترین سن در بازه نوجوانی هستند و آمادگی و انگیزه بیشتری برای آموختن دارند. در این زمینه در مقطع ابتدایی آموزش مهارت‌ها باید بیشتر در زمینه آشنایی با مفاهیم باشد. طرح دادرس پیشرفته را نیز برای مقطع متوسطه دوم طراحی کرده‌ایم که ان شاء الله برای سال تحصیلی آینده آن را کلید می زنیم.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر افزود: واقعیت این است که تا وقتی نگاه اولیا و مربیان مدارس این است که درس‌های فیزیک و شیمی در اولویت نسبت به آموزش‌های مهارتی و کاربردی است، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. در حال حاضر با رایزنی‌های بسیار، طرح دادرس در فراغت دانش آموزان و به صورت اختیاری دنبال می‌شود. در بسیاری مدارس، مدیر همکاری نمی‌کند و مجبور هستیم با رایزنی مشکل را حل کنیم یا اولیا خواستار این هستند که مدارس، دانش‌آموزان را برای کنکور آماده کنند. یکی از دلایل اینکه در متوسطه دوم به صورت جدی فعالیت نکرده‌ایم، همین است که فکر و ذکر اولیا، مربیان و دانش آموزان در این مقطع درگیر کنکور است و عملاً تمرکز بر فعالیت و آموزش مهارتی نیست. گاهی جرقه‌هایی در کشور مانند آتش سوزی مدرسه زاهدان، بسیاری را تکان می‌دهد و آنها را متوجه این امر می‌کند که بحث‌های امداد و نجات را جدی‌تر دنبال کنیم. همین سیلی که این روزها کشور را درگیر کرده است، ما را با اهمیت آموزش‌های مهارتی بیشتر مواجه می‌کند. اگر بچه‌هایی که در زاهدان درگیر آتش شده‌اند، آموزش درست دیده بودند شاید شاهد این اتفاق تلخ نبودیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بحث امداد و نجات به صورت کتاب مهارتی در همه مدارس تدریس نمی‌شود و آیا این طرح را به آموزش و پرورش ارائه کرده اید، گفت: علت اینکه آموزش و پرورش ملاحظه و گاه مقاومت دارد که این مباحث به کتاب درسی تبدیل شود، این است که مشابه این موضوع در خیلی از دستگاه‌ها مورد مطالبه قرار می‌گیرد، ضمن اینکه از دید ما نیز گرچه آموزش و پرورش باید به سمت آموزش‌های مهارتی و کاربردی برود و به جای محفوظات کلیشه‌ای که شاید تا آخر عمر یک فرد به درد او هم نخورد، به سمت آموزش‌هایی برود که در زندگی روزمره با آنها سر و کار دارد، اما مهارت‌های ایمنی بیشتر در عمل باید آموزش داده شود تا در کتاب درسی اما در مورد اهمیت یادگیری مهارت‌های ایمنی، بر کسی پوشیده نیست که چقدر می‌تواند در امور بدیهی مانند یک تصادف ساده تا مواردی چون زلزله و سیل لزوم داشته باشد.

صابونچی اظهار کرد: ما با آموزش مهارت‌های ایمنی در واقع سعی می‌کنیم از آسیب‌ها پیشگیری کنیم، چون برخی از حوادث اجتناب ناپذیر است و نخستین نفراتی که در این حوادث حضور دارند، نه آتش نشانی، نه سازمان هلال احمر و نه هیچ نهاد دیگری است، بلکه خود مردم هستند، به طور مثال در یک سانحه تصادف نخستین کسی که بالای سر حادثه دیدگان می‌رسد، افراد ماشین پشت سری است و اگر در آن خودرو فردی باشد که با عملیات امداد و نجات آشنا باشد می‌تواند تبعات حوادث را کاهش دهد و آن زمان طلایی امداد را با یک رفتار غلط خراب نکند.

صابونچی بیان کرد: مشکل ما این است که وقتی سیل می‌آید همه در فضای مجازی پیغام می‌گذارند که چرا این آموزش‌ها در مدارس داده نمی‌شود. اول اینکه خیلی‌ها خبر ندارند که چنین مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود، دوم اینکه وقتی در مقام اولیای فرزندانی که در مقطع کنکور قرار می‌گیرند باشند، اولویتشان می‌شود کنکور، چرا که معتقدند قبولی در کنکور به درد آینده فرزندشان می‌خورد و غافل از این هستند که آموزش این مهارت‌ها به درد هر روز بچه شأن می‌خورد. البته ما به دنبال این هستیم که از سایر روش‌های نوین آموزشی مثل آموزش‌های الکترونیکی برای گسترش مهارت‌ها کمک بگیریم اما آموزش برخی مهارت‌ها به صورت غیرحضوری سخت است.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر همچنین در پاسخ به این پرسش که تفاهم نامه‌ای که با آموزش و پرورش داشتید تا پایان سال ۹۷ بود، آیا برای سال ۹۸ این تفاهم نامه تمدید شده است؟ گفت: یک وقفه‌ای برای امضای مجدد تفاهم نامه پیش آمده است که بیشتر به خاطر حوادث اخیر بوده است اما پیش‌نویس تفاهم نامه جدید آماده است و احتمالاً ظرف چند هفته آینده بین جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش امضا می‌شود. طبق تکالیف برنامه ششم ما مسئول آموزش عمومی مردم در مخاطرات هستیم و هر چقدر فضا از سمت نهادها مهیا شود، ما آماده ارائه خدمات هستیم.