اخبار / حوادث

نجات گرفتاران در دره «ویژدرون» پس از ۲۰ ساعت عملیات نفس‌گیر

ساعت ۸ صبح دیروز بود که گرفتار شدن ۱۲ دره نورد در دره «ویژدرون» به هلال احمر اعلام شد و تیم های واکنش سریع هلال احمر همراه با تیم‌های کوهنوردی پس از انجام ۲۰ ساعت عملیات سخت و نفسگیر، موفق به نجات جان آن‌ها شدند.

۱ هفته قبل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مدتی است طبیعت گردی از طریق عکس‌هایی که در اینستاگرام منتشر می شود باب شده و تا عکسی از مناظر بکر و دیدنی در این شبکه اجتماعی منتشر می شود، خیل عظیمی از افراد برای حضور در مناطق دیدنی و استفاده از طبیعت، کوله بار می‌بندند، غافل از اینکه شاید خطر در کمینشان باشد. ۱۲ دره نورد هم که از طریق اینستاگرام با دره «ویژ درون» آشنا شده بودند، بار سفر بسته و رهسپار این دره زیبا و بکر شدند.

این دره نوردان پس از طی مسافتی، برای استراحت در مکانی بیتوته کردند که ناگهان آب رودخانه بالا آمد و آنها برای نجات جانشان، در محلی امن پناه گرفته و ضمن تماس با هلال احمر، از نیروهای امدادی کمک خواستند.

ادامه ماجرا از زبان سجاد فتاحی؛ مسئول یکی از تیم های واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان ایلام: ساعت ۸ صبح دیروز (۱۴ مهرماه)بود که از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امدادی استان برای کمک به ۱۲ دره نورد گرفتار شده در دره «ویژ درون»، درخواست انجام عملیات شد. بلافاصله یک تیم واکنش سریع از مرکز استان همراه با تیمی از کوهنوردان همکار جمعیت به منطقه اعزام شدند. فاصله ما تا محل گرفتاران در دره بیشتر از ۲۰ کیلومتر بود، بنابراین تصمیم گرفتیم با خودرو به محل برویم، اما بالا آمدن آب رودخانه به واسطه باز شدن دریچه های سد مخزنی ایلام، اجازه عبور خودرو را در جاده خاکی نزدیک دره نداد و ما مجبور شدیم ادامه مسیر را با پای پیاده طی کنیم. حدود نیم ساعت پیاده روی کردیم تا به محل اعلام شده از سوی دره نوردان رسیدیم. اما آنها را در این محل پیدا نکردیم. تصمیم گرفتیم در قالب ۲ تیم از پایین و بالای دره عملیات جست و جو را آغاز کنیم. جست و جو ها بی نتیجه ماند و هوا تاریک شد.

وی افزود: آب رودخانه هم به شدت بالا آمده بو و، برای نجات جان دره نوردان مفقود شده زمان کمی در اختیار داشتیم. باید آب رودخانه فروکش می‌کرد، بنابراین با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام تماس گرفتیم تا با هماهنگی با مدیرکل مدیریت بحران استان دستور بستن دریچه های سد صادر شود تا آب رودخانه پایین بیاید. خوشبختانه هماهنگی ها انجام شد، دریچه های سد بسته و آب رودخانه فروکش کرد. آن زمان بود که جست و جوی تیم های امدادی هلال احمر با سرعت بیشتری انجام شد و در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه صبح امروز (۱۵ مهرماه) دره نوردان پیدا شده و به آن سوی رودخانه منتقل و از دره خارج شدند.

حسین عارفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام هم درباره انجام عملیات برای نجات جان دره نوردان گرفتار در دره ویژ درون، گفت: ۲ تیم عملیاتی از جمعیت هلال احمر به محض اطلاع به منطقه اعزام شدند و با تلاش نیروهای امدادی هلال احمر پس از ۲۰ ساعت عملیات نفس‌گیر، موفق به نجات جان ۱۲ دره نورد شدند.

وی درباره درخواست اعزام بالگرد به منطقه برای جست و جوی محل دقیق دره نوردان مفقود شده، گفت: مقرر شده بود تا اگر دره نوردان تا طلوع آفتاب امروز پیدا نشدند برای پیمایش منطقه که وسعت زیادی دارد، بالگرد اعزام شود که خوشبختانه افراد مفقود شده در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه صبح امروز پیدا شده و به محل امن منتقل شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: در طول ایام تابستان با توجه به حضور گردشگران، بالغ بر ۱۰ عملیات نجات در دره «ویژ درون» انجام شد.

دره «ویژدرون» در استان ایلام واقع شده است. ویژ در زبان کردی به معنی عمیق و درون به معنی دره است. از این رو ترکیب واژگان «ویژدرون» به معنی دره‌ عمیق با ارتفاع زیاد است. «ویژدرون» یکی از دره‌های بسیار زیبا و دیدنی ایلام است که درفاصله‌ی ۲۰ کیلومتری شهرستان ایلام و درکنار سد زیبای چم گردلان در نزدیکی روستای مهر شهرستان ملکشاهی قرار گرفته است. دیواره‌های سنگی و مرتفع دره که ارتفاعشان به بیش از صد متر می‌رسد، از دیر باز تا کنون با تنوع گیاهی و جانوری خود نظر گردشگران را جلب کرده است.