آگهی

اخبار / ستادی

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/ گزارش سی‌و‌دوم: صنایع نساجی، بازوی توانمند هلال در حوادث و بحران ها

فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی برای مرور دستاوردها و موفقیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف است. تا دهه فجر با انتشار۴۰ گزارش به صورت روزانه، مجموعه‌ای از این موفقیت‌ها و دستاوردها را در حوزه‌های کاری جمعیت هلال‌احمر به طور خلاصه مرور می‌کنیم؛ معرفی خدمات صنایع نساجی هلال ایران هلال احمر، سی‌‌ودومین گزارش است.

۷ ماه قبل

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/ گزارش سی‌و‌دوم: صنایع نساجی، بازوی توانمند هلال در حوادث و بحران ها

یکی از مهمترین ارکان جمعیت هلال احمر در حوادث و بحران ها، اقلام و تجهیزات امدادی است که نقش بسیار حیاتی در اقدامات اولیه، اسکان اضطراری و نجات انسان ها دارد. برقراری چادر گروهی، تامین پتو و وسایل خواب، جعبه کمک های اولیه جزو اصلی ترین تجهیزات است که تامین فوری و به موقع آنها نقش مهمی در نجات حادثه دیدگان دارد که تلاش برای تامین این وسایل همواره از اولویت های مهم جمعیت هلال احمر بوده است.

در این زمینه طی سالهای قبل از انقلاب عمده تجهیزات از طریق واردات تامین می شد، در سالهای دفاع مقدس هم با وجود محدودیت های فراوان در زمینه تولید داخلی و واردات این مجموعه توانست نیازهای اصلی خود را به سختی تامین کند.

دغدغه تامین تجهیزاتی که تولید و تحویل آنها به موقع باشد در کنار توجه به ابعاد کیفی محصولات موجب شد تا در اوایل دهه هفتاد جمعیت هلال احمر نسبت به خریداری شرکت نساجی اقدام نماید تا گام مهمی در این خصوص برداشته شود و بتواند بی نیاز از واردات تجهیزات، اقلام امدادی را در داخل کشور با کیفیت مناسب، کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن تامین نماید که این مهم از آن زمان تاکنون با شکل گیری و رشد کمی و کیفی شرکت صنایع نساجی هلال ایران محقق شده و همچنان در حال رشد و تعالی است.

شرکت صنایع نساجی هلال ایران

موضوع و فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه عبارت است از:

الف) تولید انواع نخ، پارچه، پتو و بطور کلی هر نوع تولیدات نساجی و فروش محصولات تولیدی

ب) تولید چادرهای امدادی، چادر مسافرتی و سایر ملزومات امدادی

ج)  فعالیت آزمایشگاه شرکت بعنوان آزمایشگاه مستقل در جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی به شرکت های درخواست کننده آزمون

د)  خرید و واردات انواع مواد اولیه و ماشین آلات و لوازم یدکی مورد نیاز

ه)  هرگونه واردات و صادرات و معاملات بازرگانی مجاز و فعالیتی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با موضوع فعالیت شرکت باشد.

تاریخچه

این شرکت طبق پروانه تأسیس شماره ۲۵۵۵ مورخ ۱۳۳۶/۱۱/۲ با اسامی مختلف و تحت نظر و اداره ارگان های متعدد با شماره ثبت ۵۹۴۲ تا اوایل دهه هفتاد فعالیت کرده است.

در سال ۱۳۷۱ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و در سال ۱۳۷۳ پس از خرید بیش از ۹۹ درصد سهام شرکت توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نام شرکت به شرکت صنایع نساجی هلال ایران تغییر یافت.

اهداف و چشم انداز

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهاد عام المنفعه و در راستای اقدامات بشردوستانه در عرصه خدمت رسانی به بشریت در داخل و خارج از کشور فعالیت های چشمگیری را در طول سالهای متمادی از خود به نمایش گذاشته است که بی شک افتخاری بزرگ برای امدادگران، داوطلبان، کارکنان و مدیران این نهاد بشردوستانه است.

در همین راستا با تاسیس شرکت صنایع نساجی هلال ایران و پاسخگویی به موقع در امدادرسانی در حوادث طبیعی و غیرطبیعی نقش بسزایی داشته است. لذا شرکت با هدف دسترسی سریعی کیفی و مناسب به اقلام اصلی اولیه امدادرسانی از جمله چادر گروهی، پتو، تجهیزات انفرادی امدادگران شامل البسه فرم، کوله پشتی، کیف کمک های اولیه و… در حال فعالیت است.

این شرکت با بهره گیری از ماشین آلات قدیمی مستقر در چند سوله محدود فعالیت خود را آغاز و به تدریج با استقرار سوله ها و ماشین آلات جدید دامنه فعالیت خود را توسعه داد به نحوی که با اشتغال حدود ۳۰۰ نفر مهندس، تکنیسین، کارگر ماهر و فنی روزانه، تولید متنابهی از انواع چادر گروهی، امدادی و مسافرتی، پتو نمدی، انواع پارچه، کوله پشتی، البسه امدادی و غیرامدادی متناسب با فصول مختلف، لباس کار، کیف کمک های اولیه در مجموعه کارخانه تهران با ۵۳۰۰۰ متر مربع و شهرستان خوانسار اصفهان با ۱۵۰۰۰ مترمربع در راستای تقویت تولید ملی فعال است و نه تنها به جامعه هدف هلال احمر بلکه در تهیه اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، شهرداری ها، ستادهای  بحران، استانداری های کل کشور و نیاز بخش خصوصی در حال ارائه خدمت است.

همچنین صادرات به کشورهای مختلف از جمله: افغانستان، سوریه، تاجیکستان، عراق، چین، گرجستان و… را در کارنامه خود دارد.

این شرکت رشد کمی و کیفی محصولات از طریق افزایش بهره وری، تخصیص بهینه منابع، اعتبارسنجی و رتبه بندی پیمانکاران تامین کننده مواد اولیه موردنیاز، مدیریت منابع انسانی، گستره ی دامنه ی نفوذ به بازارهای هدف فروش اعم از داخلی و خارجی به ویژه کشورهای همسایه، تنوع بخشی به تولیدات، کاهش قیمت تمام شده و حفظ حاشیه رقابت، کسب سهم حداکثری از بازار محصولات تولیدی شرکت را از اهداف استراتژیک خود قرار داده است. 

 در نهایت این شرکت همان طور که اشاره شد با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تولید و تامین ملزومات امدادی کشور، دارای ظرفیتی کم نظیر در منطقه است و می تواند با برنامه ریزی هوشمندانه و سازماندهی مناسب با حاکم شدن یک بنگاه اقتصادی و همراهی مسئولانه خانواده بزرگ هلال احمر به جایگاه برتر در خاورمیانه تا سال ۱۳۹۸ دست یابد.

بخشی از اقدامات و دستاوردها

  • تامین نیازمندی های اقلام سازمان های جمعیت با توجه به قیمت و کیفیت مناسب محصولات
  • اجرای سیاست های ابلاغی جمعیت هلال احمر در سازماندهی خطوط تولید متناسب با نیازمندی های این مجموعه
  • اصلاح و تغییر در نیازمندی های پوشاک، اقلام امدادای و تجهیزات انفرادی جمعیت
  • کاهش هزینه تولید با افزایش بهره وری و راندمان تولید و کاهش ضایعات با افزایش کنترل حین فرآیند
  • تلاش در تحویل به موقع محصولات به مشتری و حضور در بازارهای داخلی و بین المللی
  • صادرات اقلام به کشورهای همسایه مانند: عراق، افغانستان، قزاقستان و…
  • استمرار مشارکت موثر و کاربردی در نمایشگاه های تخصصی نساجی داخلی و بین المللی
  • ساماندهی نمایندگی ها در استان ها و توسعه کمی و کیفی آنها با اعمال برنامه های نظارتی
  • بافت پارچه جدید برای کف چادر امدادی تیپ۳ برای افزایش استحکام و بهینه سازی با نخ ۶۰۰DEN
  • تلاش در راستای فروش مجازی محصولات شرکت با راه اندازی سایت جدید با فن آوری برنامه نویسی PHP پیشرفته و فعال تر کردن واحد بازرگانی با هدف رصد مستمر بازار و وضعیت رقبا و اطلاع از سلایق جدید مشتریان
  • استمرار استفاده از ظرفیت های تولیدی کارگاه های کوچک و متوسط در زنجیره تکمیل تولید محصول مازاد ظرفیت شرکت و استفاده از ظرفیت خارج از شرکت (برون سپاری)
  • اخذ بارکد محصولات جدید شرکت از سازمان اسناد و املاک کشور( حوزه مالکیت معنوی)
  • رعایت دقیق صرفه در خرید مواد اولیه و تعدیل قیمت با توجه به تورم و افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قیمت فروش محصولات و افزایش کیفیت محصولات و در ادامه افزایش رضایت مندی مشتری
  • اقدامات عملیاتی در راستای سالم سازی محیط کار و حفاظت از محیط زیست
  • استمرار ارتباط نهادینه با مراکز علمی دانشگاهی مانند دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه تهران و دانش بنیان ورود به تولیدات جدید مدرن و هوشمند متناسب با نیازمندی های دستگاه های مختلف
  • تشکیل اتاق راهبردی با حضور نخبگان بخش صنعت و نساجی در جهت افق آینده و شناسایی آسیب ها و چالش‌های پیش رو
  • تلاش در افزایش ظرفیت تولید با توجه به:
  • تخصیص بهینه منابع انسانی متناسب با تخصص
  • اصلاح ساختار ستاد با کاهش نیروی انسانی با تلفیق وظایف سازمانی و شغلی
  • افزایش بهره وری نیروی انسانی (افزایش ظرفیت با کاهش نیروی انسانی)
  • ارتقا رضایت مندی کارکنان با تامین رفاه نسبی و توزیع اقلام غیر نقدی به کارکنان و تشکیل کمیته رفاه کارکنان و پرداخت وام ها براساس ضابطه
  • نوسازی و افزایش ماشین آلات متناسب با منابع مالی
  • کسب بازارهای جدید از بازار مصرف تولید خارج از جمعیت
  • استفاده حداکثری از سالن های موجود در شرکت برای افزایش سطح تولید
  • برنامه ریزی در جهت صنعتی کردن تولید پوشاک مانند: راه اندازی و نصب نرم افزار صنعتی برش، اجرای نرم افزار کاربردی طراحی گلدوزی، تجهیز خط تولید با نصب دستگاه گلدوزی و چاپ      
  • تهیه مشخصات فنی شامل انواع پارامترهای کنترلی و کیفی برای محصولات جدید و . . . مانند:
  • چادر تیپ۳ در دو طرح A و B شامل  بدنه، کف، پوشش، اسکلت، لیبل، لوله مبلی، انواع ملزومات و کاتالوگ سه زبانه آن
  • طراحی تهیه مشخصات فنی شامل انواع پارامترهای کنترلی و کیفی برای اسکلت ، لیبل، نردبان ، گاری حمل و کیسه های حمل چادر فضایی (آکاردوئونی)
  • طراحی جدید کیف تک قلو امدادی و جعبه آلومینیومی ویژه حوزه سلامت
  • طراحی جدید چادر تکاوری در حوزه نظامی (از تولید پارچه تا تهیه محصول نهایی)
  • تولید پارچه های ضد باکتری و کند سوز به طور نمونه جهت پارچه های مورد استفاده در انواع چادرهای امدادی
  • تولید چادر با پارچه های ریپ استاپ برای بخش نظامی به صورت نمونه
  • کوله پشتی ۶۰ لیتری جدید با پارچه های کوردورا با استیل کوله پشتی خارجی و کوله ویژه پرسنل اوژانس کشور و البسه پوشاک بیمارستانی
  • تولید اسپلیت شلوار با پارچه تنفس پذیر کوردورا و پارچه ریپ استاپ جدید
  • طراحی و تولید لباس کار با برند UNEX برای اولین بار
  • تولید پارچه روکش گندم و کوله عملیاتی نظامی و…

 

گزارش اول با عنوان «نذر آب؛طرحی که ادامه دارد » را بخوانید.

گزارش دوم با عنوان «برای زلزله کرمانشاه چه کردیم؟!» را بخوانید.

گزارش سوم با عنوان «تلاش برای پایان دادن به قصه پرغصه مردم میانمار» را بخوانید.

گزارش چهارم با عنوان «داروسازی«سها»؛بازوی توانمند نظام سلامت در تامین داروهای حیاتی مردم» را بخوانید.

گزارش پنجم با عنوان «مهربانی به توان داوطلبی» را بخوانید.

گزارش ششم با عنوان «خدمت به زائران حرم امن الهی» را بخوانید.

گزارش هفتم با عنوان «پابه پای زائران» را بخوانید.

گزارش هشتم با عنوان «همراه بیماران، همدل سالمندان» را بخوانید.

گزارش نهم با عنوان «جوانان پیشتازان بشردوستی» را بخوانید.

گزارش دهم با عنوان «هشت سال دوشادوش رزمندگان دفاع مقدس» را بخوانید.

گزارش یازدهم با عنوان «چشم‌اندازی روشن در رسیدن به خودکفایی تولید محصولات پزشکی» را بخوانید.

گزارش دوازدهم با عنوان «بشردوستی فراتر از مرزها» را بخوانید.

گزارش سیزدهم با عنوان «چتر حمایتی هلال بر سر بیماران» را بخوانید.

گزارش چهاردهم با عنوان «احسان ماندگار مردمی مهربان» را بخوانید.

گزارش پانزدهم با عنوان «فراتر از مرزها در اقدامات و عملیات بشردوستانه» را بخوانید.

گزارش شانزدهم با عنوان «پیمان جوانان برای پیشگیری از اعتیاد» را بخوانید.

گزارش هفدهم با عنوان « دریچه‌ای برای امید به آینده با مشارکت ایرانیان» را بخوانید.

گزارش هجدهم با عنوان «بشر دوستی بدون مرز با ارائه خدمات توانبخشی» را بخوانید.

گزارش نوزدهم با عنوان «ایستادگی برای تحقق حقوق بین الملل بشردوستانه» را بخوانید.

گزارش بیستم با عنوان «خانه های داوطلب؛ تاثیرگذار در توزیع کمک های مردمی» را بخوانید.

گزارش بیست و یکم با عنوان «وقتی همه خواب بودند…» را بخوانید.

گزارش بیست و دوم با عنوان «نگاهی به عملیات امدادی هلال احمر در ۷ سال گذشته» را بخوانید.

گزارش بیست و سوم با عنوان  «روایتی خواندنی از زندگی سگ‌های زنده‌یاب و ردیاب ایرانی» را بخوانید.

گزارش بیست و چهارم با عنوان «مراکز کنترل و هماهنگی عملیات؛ تقویت نیروهای عملیاتی» را بخوانید.

گزارش بیست و پنجم با عنوان «روایتی از مهربانی در سرزمین خون و آتش» را بخوانید.

گزارش بیست و ششم با عنوان «مرهمی برای کاهش رنج بیماران» را بخوانید.

گزارش بیست و هفتم با عنوان «۴۰ گام در مسیر تاب آوری» را بخوانید.

گزارش بیست و هشتم با عنوان «زلزله بم و ناگفته های ۱۵ ساله!» را بخوانید.

گزارش بیست و نهم با عنوان «سکانداران زن جمعیت هلال احمر را بشناسید» را بخوانید.

گزارش سی‌ام با عنوان «همراه با کاروان های سلامتی در اقصی نقاط کشور» را بخوانید.

گزارش سی‌ویکم: با عنوان «خدمت بر فراز آسمان‌ها» را بخوانید