آگهی

اخبار / ستادی / گزارش اقدامات

گزارش اقدام۹ (خردادماه ۱۳۹۸)/ لحظه دیدار نزدیک است…

آخرین ماه بهار در حالی تمام شد که هنوز هم مسائل مرتبط با سیل در اولویت‌های کاری جمعیت هلال‌احمر بود.

۲ ماه قبل

گزارش اقدام۹ (خردادماه ۱۳۹۸)/ لحظه دیدار نزدیک است…

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر، درحالی که به موسم سفرهای تابستانی و ماموریت‌های بزرگ دیگری مثل حج تمتع نزدیک می‌شویم، جمعیت هلال‌احمر همچنان سعی می‌کند تا سیل‌زدگان فراموش نشوند. گزارش اقدامات خردادماه ۹۸ را بخوانید به امید روزهایی بهتر برای سیل زدگان و آسیب‌دیدگان.

 

در میان مگران ۳

ماه رمضان بود و فرصت بهره‌مندی از این ماه معنوی مانع از انجام سفر می‌شد، اما با توجه به سیل اخیر و خبرهایی که گاه و بیگاه به گوش می‌رسید، از بابت وضع سیل زدگان مخصوصا در استان خوزستان با توجه به گرمای پیش رو، نگرانی داشتیم. لازم بود تا با حضور در منطقه و بررسی و وضعیت جدید، تصمیماتمان را به روز کنیم. سفر به خوزستان، از این رو هماهنگ شد. البته به گونه‌ای که مزاحمتی برای روزه‌داری هیچ کس ایجاد نکند. بعدازظهر رفتیم و صبح روز بعد پیش از موعد اذان ظهر بازگشتیم.

در اولین بخش سفر دیداری داشتم با تمامی روسای شعب استان خوزستان تا هم از تازه‌ترین خبرها و اوضاع منطقه آگاه شوم و هم بار دیگر از زحمات شبانه‌روزی آنها در طول ایام گذشته تقدیر کنم. جلسه خوب و مفیدی بود. الحمدلله بچه‌های هلال‌احمر جایی کم و کسر نگذاشته‌اند.

پس از آن هم به همراه مدیرعامل و برخی از مدیران دیگر عازم روستای مگران ۳ شدیم تا اوضاع جدید مردمان سیل‌زده را از نزدیک ببینیم. آنها مردمان سختگیری نیستند، اما روزگار اکنون بر آنها سخت گرفته. تمام روستایشان هنوز در محاصره آب است و دیگر قابل سکونت نیست. مدت‌ها در چادرهای اسکان اضطراری هلال‌احمر و در دل جنگل‌های خسرج زندگی کرده‌اند و حالا چادرهایشان به کانکس تبدیل شده و همین جا باید روستای جدیدشان را با هم بسازند.

از اهواز تا روستای مگران۳ از توابع شهرستان شوش دو ساعتی راه هست. مسیر دسترسی به آن در دل جنگل بیشتر شباهت به مسابقات رالی اتومبیل سواری دارد تا یک جاده معمولی روستایی. راه را در مسیرهایی گم کردیم، اما خوشبختانه همانطور که به اهالی قول داده بودیم پیش از غروب آفتاب خودمان را به مقر تازه زندگی‌شان رساندیم. جایی در میان رمل و خاک و خاشاک و به غایت دشوار برای زندگی که حالا با آمدن برق و کانکس‌ها کمی از دشواری ها کاسته شده است. عصرگاه به اهواز رسیده بودیم و در میانه ماه مبارک رمضان روزه خود را در میان مردم صبور مگران۳ باز کردیم. با مهمان نوازی‌شان حتی در میان این همه سختی و گرفتاری بسیار شرمنده شدیم، اما یکی از دلنشین‌ترین روزه‌های ماه مبارک را در میان آنها افطار کردیم. وسط جنگل‌های گرمسیری و زیر آسمانی که ستاره‌ها به روشنی سوسو می‌زدند، پای درد دل‌های آنها نشستیم و شبانگاهان کمی از غصه‌های بی‌شمارشان را با خود به دل شهر بردیم بلکه بتوان راه چاره‌ای برای آنها اندیشید.

دلم روشن است که روزی دوباره به همین جا باز می‌گردم، روزی که روستای جدید مگران۳ این بار نه در مسیل سیلاب که در میانه جنگل های خسرج زیباتر از گذشته بنا شده باشد.

پایان بخش این سفر فشرده هم دیدار با دکتر شریعتی، استاندار سختکوش خوزستان، در حوالی ساعت یک بامداد بود. گفت‌وگویی تازه کردیم و برای ادامه وضعیت پیش رو، خصوصا توزیع ۱۲ هزار بسته غذایی که قرار است از بیست و پنجم ماه رمضان توزیع آنها آغاز شود، هماهنگی کردیم.

 

مدیران عامل جدید

در خردادماه مدیران عامل جدیدی در برخی استان ها به عنوان سرپرست منصوب شدند تا روال های قانونی انتصاب آنها طی شود. مظفر محمدخانی در استان سمنان، فرزین معتمدی در استان کرمانشاه و شاهین فتحی در استان تهران از جمله این افراد بودند. برای همه مدیران عامل قبلی که تمام تلاش خود را برای اعتلای نام هلال احمر و افزایش خدمات به مردم به کار بردند، قدردانی می کنم و از مدیران جدید هم می خواهم تا با تمام توان در همین مسیر قدم بردارند.

 

فصلی نوین در توسعه خدمات ارتباطی در هلال احمر

در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان میزبان مهندس آذری جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات بودیم. نشست همکاری های مشترک جمعیت هلال احمر با این وزارتخانه با حضور مدیران دو طرف و همراه با افتتاح چند پروژه مهم ارتباطی برگزار شد و فصل نوینی را در توسعه فناوری های نوین ارتباطی در حوزه امداد و نجات و خدمات داوطلبانه رقم زد.

در یک دیدگاه کلان، جمعیت هلال احمر یک سازمان کاملا ارتباطی است از چند منظر بسیار مهم و در همه این موارد به توسعه فناوری های ارتباطی نیازمند است:

نخست: هلال احمر یک سازمان امدادی است و در حوادث مختلف وظایفی معین دارد. ساز و کار، سلسله مراتب و تشکیلات عملیاتی دارد. بیش از ۶۰ هزار امدادگر در رده های مختلف و در قالب تیم های عملیاتی گوناگون متناسب با نوع حادثه در سراسر کشور به ما کمک می کنند. این نیرو یا به تعریفی یگان امدادی نیازمند تکنولوژی های ارتباطی به روز برای هماهنگی ماموریت‌های امدادی است خصوصا در موقعیت هایی که یک حادثه ممکن است زیرساخت های ارتباطی را از بین برده باشد (مثل یک شهر زلزله زده) یا موقعیت هایی که عملا امکان وجود زیرساخت ارتباطی در آن فراهم نباشد (مثل وسط کویر و کوهستان)

دوم: جمعیت هلال احمر یک سازمان داوطلب محور است. ما حدود ۸۵۰۰ نفر کادر رسمی داریم. اما نزدیک به ۲ میلیون داوطلب ثبت شده داریم که در مواقع لزوم به کمک ما می‌آیند و بدون کمک آنها امکان انجام ماموریت های محوله وجود ندارد. برقراری تعامل، حفظ و نگهداشت این خانواده بزرگ بدون ابزارهای ارتباطی و تعاملی عملا امکان پذیر نیست.

سوم: جمعیت هلال احمر یک سازمان خیریه و عام المنفعه هم هست. بر این مبنا ما باید به جلب مشارکت های مردمی بپردازیم و بتوانیم به طور دقیق گزارش بدهیم که کمک های آنها چگونه به دست نیازمندان رسیده است. باید بتوانیم به خوبی واسطه ارائه خدمات بشردوستانه قرار بگیریم و به نوعی توان توانمند را به نیاز نیازمند وصل کنیم. در این زمینه هم تکنولوژی های ارتباطی خصوصا در حوزه پرداخت های الکترونیک باید به یاری ما بیاید.

چهارم: جمعیت هلال احمر مخاطبان بیرونی متنوعی با نیازهایی کاملا متفاوت دارد که رفع هرکدام از آن نیازها می‌تواند راه‌حل‌های فناورانه مبتنی بر تکنولوژی ها و زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی داشته باشد؛ مثلا:

  • در وهله نخست عموم جامعه، مخاطب هدف ما هستند که با گسترش آموزش های همگانی وظیفه داریم آنها را برای مواجهه با حوادث مختلف آماده کنیم. در این زمینه باید بسترهای ارتباطی و الکترونیکی لازم را برای بهره وری بیشتر آحاد جامعه از آموزش های همگانی فراهم کنیم.
  • گروه دیگری از مخاطبان عمومی، کسانی هستند که در معرض حوادثی قرار می گیرند که قابل پیش‌بینی هستند. مثلا در همین سیل اخیر عملا قابل پیش بینی بود که طی چند روز آینده چه مناطقی درگیر آب‌گرفتگی می شود یا اگر در جایی برف و کولاک، تصادف ها و آتش سوزی های بزرگ رخ بدهد می توان افراد در معرض آن آسیب را مطلع کرد. اما ما یک سیستم هشدار ملی برای هموطنان‌مان نداریم که اگر احیانا در مسیر این حوادث قرار می‌گیرند، آگاه شوند و خود را از مهلکه خطر دور سازند.
  • در سوی دیگر آسیب دیدگان از حوادث جمعی (مثل سیل و زلزله و…) قرار دارند که مخاطب خاص هلال احمر در مواقع بحرانی محسوب می شوند. شیوه های ارتباط گیری با اینگونه مخاطبان خاص برای رفع نیازهای اولیه، اعلام توصیه‌های کاربردی، توزیع اقلام امدادی، گزارش دهی مشکلات و… باید با توجه به راه حل های فناورانه مبتنی بر نرم افزارها و سخت افزارهای ارتباطی به روز شود.
  • گروه دیگری از مخاطبان بیرونی، کسانی هستند که درگیر یک حادثه فردی برای خود یا دیگران می‌شوند. در این زمینه شیوه های اطلاع‌دهی حوادث فردی نیز باید با توجه به زیرساخت های مدرن تغییر کند. فردی که در یک موقعیت حادثه‌خیز در وسط جاده یا جنگل گیر کرده چطور می تواند مختصات دقیق خود را به اطلاع دستگاه امدادی برساند؟ آیا هنوز هم باید از سامانه‌های تلفنی برای اطلاع‌دهی حوادث فردی استفاده کنیم؟

 

همه مواردی که در بالا گفته شد، ضرورت تسهیل و توسعه ارتباطات و بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی را برای ما در جمعیت هلال احمر آشکار می‌کند. بخشی از این نیازها با همکاری های اخیر و بهره‌گیری از توان داخلی و کمک همه جانبه وزارت ارتباطات حل شده و در نشست همکاری های مشترک شاهد رونمایی از آنها بودیم. سامانه ارتباطی #۱۱۲* به راحتی می تواند به ما در ارتباط موثر با مخاطبان در وضعیت های گوناگون و بهره گیری از پرداخت های الکترونیک کمک کند. ایجاد و توسعه شبکه نورونتا و شبکه‌های رادیویی و دیجیتال نیز امکان ارتباط موثر در عملیات امدادی را به خوبی فراهم می‌کند. با ایجاد شبکه نورونتا ۳۵۰ مرکز هلال احمر در یک زیرساخت اختصاصی ارتباطی به هم وصل شده است. همچنین هم‌اکنون با تبدیل سیستم های ارتباطی آنالوگ به دیجیتال در ۱۷ استان کشور امکان ارتباط توسط یک بی‌سیم ساده با همدیگر در این استان‌ها فراهم شده و امیدواریم بتوانیم به زودی همه استان‌ها را به صورت دیجیتال درآوریم.

خوشبختانه هم اکنون تمام مراکز استانی جمعیت هلال احمر دارای مرکز کنترل و هماهنگی عملیات (EOC) با تجهیزات ارتباطی مناسب است و می‌توانند به خوبی از عهده مدیریت عملیات امدادی در محدوده جغرافیایی خود برآیند و با ارتباط مناسب با مرکز کشوری کنترل و هماهنگی عملیات از کمک استان های معین برای مواجهه با حوادث بهره ببرند. خوشبختانه جمعیت هلال احمر هم اکنون با وجود سیستم های ارتباطی پیشرفته، خوردوهای مخابراتی سیار و بهره‌گیری از شبکه های رادیویی و دیجیتال بزرگترین سیستم های مخابراتی را بعد از نهادهای نظامی کشور در اختیار دارد و برای خدمت رسانی در حوادث و بلایا از آن بهره می گیرد. با این حال هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم.

در دنیای ارتباطات هرچیزی که خلق می شود، بلافاصله کهنه شده است. دنیای ارتباطات و فناوری‌های نوین ارتباطی مدام در حال پوست اندازی و نو شدن است. هیچ گاه نباید از این قافله عقب بیافتیم. امیدوارم با توسعه همکاری های فیمابین بتوانیم با به روز کردن مداوم روش ها، تکنولوژی ها و زیرساخت های ارتباطی در پیشگیری و یا مدیریت بهینه بحران های احتمالی موثر تر عمل کنیم.

خوشبختانه حرف ها و صحبت های گرم وزیر جوان وزارتخانه مهم ارتباطات و فناوری های اطلاعات در این نشست و حضور همه جانبه مدیران آن وزارتخانه و همچنین شرکت مخابرات باعث امیدواری ما شد تا در ادامه این مسیر بتوانیم با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت سرعت عمل و کیفیت خدمات رسانی در بحران ها را افزایش دهیم.

در حاشی این نشست مهندس آذری جهرمی با دریافت کارت و پوشش داوطلبی، رسما داوطلب جمعیت هلال احمر شد و از این پس به عنوان یک داوطلب هلال احمری هم برای پیشبرد اهداف کلان این جمعیت روی او حساب ویژه ای باز می کنیم!

 

توسعه همکاری ها برای مواجهه با زلزله تهران

دیر یا زود با زلزله تهران مواجه خواهیم شد؛ این فصل مشترک دیدار من و پیروزحناچی بود. در آخرین ماه بهار، به اتفاق چند تن از مدیران جمعیت هلال احمر میهمان شهردار تهران بودیم. حوادث احتمالی زلزله و سیل پایتخت را هم تهدید می کنند و در این میان همانطور که بارها کارشناسان هشدار داده اند، گسل های سه گانه تهران بالاخره روزی ممکن است این کلانشهر بزرگ را در هر مقیاسی بلرزاند. بنابراین باید خودمان را برای چنین روزی مدام آماده نگه داریم و در این میان دو نهاد جمعیت هلال احمر و شهرداری تهران وظایف سنگینی دارند. خوشبختانه شهرداری تهران هم کاملا در این زمینه پیش بینی های متعددی کرده و ظرفیت هایی را فراهم آورده است. در این زمینه لازم است هلال احمر و شهرداری تهران همکاری های خودرا برای مواجهه با زلزله احتمالی تهران افزایش دهند. باید با هم افزایی ظرفیت ها سطح آمادگی خودمان و مردم را برای چنین حادثه ای بالا ببریم.

شهردار تهران هم در این دیدار از آمادگی کامل این نهاد برای هم‌افزایی امکانات و ظرفیت‌ها خبر داد و اظهار امیدواری کرد به زودی و با همکاری نزدیک‌تر شهرداری تهران و جمعیت هلال احمر بتوان در این کلانشهر اقدامات مناسبی را برای افزایش آمادگی مردم برای حوادث احتمالی از جمله زلزله و سیل عملیاتی کرد.

آقای شهردار هم در پایان این دیدار مفتخر به دریافت کارت و پوشش داوطلبی هلال احمر شد.

همراهی در مراسم های بزرگ

یکی از برکات کار در جمعیت هلال احمر، حضور و خدمت رسانی در مراسم هایی ملی است که مردم عاشقانه و با اعتقاد درونی در آنها شرکت می کنند. مراسم ویژه سالگرد امام راحل (ره) در حرم مطهر از جمله این مراسم‌ها است. این بار هم قبل از شروع مراسم فرصتی دست داد تا با حضور در پست های تیم های مستقر جمعیت هلال‌احمر استان تهران در حرم مطهر امام راحل، از نحوه پوشش امدادی در این مراسم بازدید کنم.

امسال هم جمعیت هلال احمر با ۳۵۵ نیروی عملیاتی کادر و داوطلب و با پشتیبانی ۸۸ دستگاه آمبولانس و انواع خودروی امدادی، واحد سیار ارتباطات رادیویی و خودروی فرماندهی عملیات در مراسم سی امین سالگرد ارتحال بینانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران خدمت رسانی کرد و خوشبختانه مراسم بدون هیچ مشکل برای شرکت کنندگان برگزار شد.

همین همراهی و ارائه خدمات در راهپیمایی روز جهانی قدس و عید سعید فطر هم اتفاق افتاد. از نزدیک و در بازدید از پست های امدادی در شهر تهران شاهد بودم که امدادگران همپای مردم حضور داشتند تا این مراسم‌های بزرگ و معنوی با آرامش و اطمینان بیشتری برگزار شود. قطعا در سایر شهرهای بزرگ هم کار به همین منوال پیش رفته است.

 

دیدارهای دهه آخر

امسال هم به رسم سال‌های گذشته در دهه آخر ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوی  دیدارهای جداگانه‌ای با اساتید، نخبگان و دانشگاهیان داشتند که مشابه سال های پیش امسال هم توفیق داشتم تا همراه همکاران دانشگاهی‌ام به دیدار مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بروم. این ضیافت ها هم محل تازه کردن دیدارها با دوستان و همکاران است و هم در فضایی گرم و صمیمانه از رهنمودهای بزرگان کشور برای ادامه کار و مسئولیت بهره می بریم.

 

سه شنبه دوست داشتنی در قم

گزارش عملکرد جمعیت هلال احمر را که به ایشان دادم، بوسید و بر چشم هایش گذاشت. گفت این سند افتخار نظام است. آیت الله صافی گلپایگانی همه ما را شرمنده روح بلند انسانی خود کرد.

اواخر خردادماه توفیقی دست داد و با حضور در شهر مقدس قم و در دیدارهایی جداگانه، خدمت مراجع تقلید و علمای اسلام برسم و به نمایندگی گوشه هایی از خدمات بی‌دریغ امدادگران، داوطلبان، جوانان و کارکنان هلال‌احمری در سیل اخیر را برای آنها شرح بدهم. یک سه شنبه شیرین و دوست داشتنی که با زیارت حرم حضرت معصومه (س) شروع و با نماز مغرب و عشا در مسجد مقدس جمکران تمام شد.

در این دیدارها مراجع و علمای اسلام آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله سبحانی، آیت الله علوی گرگانی، آیت الله علوی بروجردی و همچنین آیت الله سعیدی، تولیت آستان حرم معصومه(س)، حجت الاسلام شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی و حجت الاسلام رحیمیان، تولیت مسجد جمکران از خدمات هلال احمر در سیل اخیر تقدیر و اظهار امیدواری کردند دستگاه‌های امدادرسان تا پایان مشکلات مردم و آسیب دیدگان در کنار آنها بمانند. ان شاالله با دعای خیر آنها و همراهی مردم و خانواده بزرگ هلال احمر بتوانیم از عهده این مسئولیت سنگین تا پایان سربلند بیرون بیاییم.

سفر به قم و دیدار با علمای اسلام و مراجع تقلید، یک توفیق بزرگ هم در کنار خود داشت: آشنایی بیشتر با خصائل والای مرجع بزرگ عالم تشیع؛ آیت العظمی بروجردی. آیت الله علوی بروجردی، نوه آیت العظمی بروجردی در خانه آن مرجع بزرگ تاریخ شیعه، در دیداری که با ایشان داشتیم خاطرات باارزشی از پدربزرگ تعریف کرد که برای همه ما شنیدنی بود.

گویا در سیلی که حوالی سال ۳۴ رخ داده بود ایشان حوزه را تعطیل و طلبه ها را بسیج کرده بودند و خودشان هم، همپای آنها در کار شرکت کردند تا از سیل جلوگیری کنند. تا ساعاتی از نیمه شب کار کردند و کیسه هایی از شن پر کردند و سد درست کردند و در نهایت جلوی ورود آب به شهر قم را گرفتند. یا در قحطی که در جریان جنگ جهانی اول رخ داده بود و انگلیسی‌ها سعی می کردند با خریدن گندم از مردم، قحطی ایجاد کنند، مرحوم آیت الله بروجردی املاکی که داشتند را فروختند و چهار نانوایی احداث کردند که نزدیک به دو سال کار می‌کرد و در اوخر هم ۲۴ ساعته فعالیت می‌کرد و تا دوردست‌ها این نان‌ها می‌رفت. با چنین تلاش‌هایی بسیاری از گرسنگی نجات پیدا کردند.

ایشان درباره خوابی که آیت العظمی بروجردی، برایشان نقل کرده هم، مطلبی عنوان کردند که بسیار ارزشمند بود. گفتند که آیت‌الله یک شب خواب می بینند که خدمت رسول الله(ص) مشرف شده‌اند و تعداد زیادی از علمای دوران از طایفه ایشان در این مجلس کنار پیامبر نشسته بودند. ایشان یک لحظه می بینند شخصی که کنار رسول‌الله(ص) نشسته، سید جواد طباطبایی برادر سید بحرالعلوم است که علی‌القاعده از لحاظ علم و معرفت درجه پایین‌تری به نسبت برادر خود و بقیه علمای حاضر داشتند. چون ایشان همیشه برایشان محل نشستن افراد مهم بود یک لحظه در ذهن‌شان این سوال مطرح می شود که چرا کسی که از همه به پیامبر نزدیکتر نشسته باید سید جواد طباطبایی باشد. وقتی در خواب خدمت پیامبر می رسند، حضرت به ایشان متذکر می‌شود که دلیل نشستن سید جواد در این مکان این است که ایشان از همه افراد حاضر در خدمت به مردم کوشاتر است و این یعنی معیار تقرب به رسول الله(ص)، میزان خدمت به مردم است. 

حیف که فرصت تنگ بود و آن خانه دیدنی و تاریخی هم حرف های زیادی از تاریخ معاصر ایران برای گفتن داشت. تنفس در فضایی که بسیاری از رویدادهای تاریخی ما در آنجا نقش بسته بود و شنیدن خاطراتی از این دست، انگیزه مضاعفی برای همه ما بود تا در رسیدگی به آسیب دیدگان و حادثه دیدگان به پیروی از بزرگان دینی مان بیش از پیش بکوشیم.

 

پیام تسلیت برای مرحوم حافظی

در خردادماه یکی از خیّران بزرگ کشور را از دست دادیم. مرحوم محمدرضا حافظی انسان نیکوکار و نوع دوستی بود که نام نیک او برای همیشه در تاریخ فعالیت های خیریه و داوطلبانه در ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

اگرچه ایشان بخش زیادی از عمر گرانمایه خود را صرف مدرسه سازی در نقاط محروم کرد، اما جمعیت هلال‌احمر نیز بسیار مفتخر بود که دکتر حافظی سال‌هایی از حیات پربرکت خود را به عنوان داوطلب با جمعیت هلال احمر سپری کردند و قطعا نام و یاد ایشان که با ساخت مدارس متعدد،‌ چراغ دانش و آموزش را برای تحصیل فرزندان سرزمین‌مان روشن نگه داشتند، در جمعیت هلال احمر نیز جاودان باقی خواهد ماند.

به همین علت هم برخود لازم دانستم تا در پیامی فقدان این خیّر نیک اندیش را به خانواده محترم و جامعه خیرین کشور تسلیت بگویم.

 

گزارش سیل همچنان ادامه دارد

همچنان با هدف ارائه گزارش تلاش ها و خدمات همکاران سختکوش هلال احمر به گروه‌ها و نهادهای مرتبط مخصوصا در مجلس شورای اسلامی در جلسات مختلفی شرکت می کنم و عملکرد جمعیت هلال احمر در سیل اخیر را گزارش داده و به سوالات و ابهامات احتمالی پاسخ می دهم. در خرداد ماه به روال ماه قبل هم در فراکسیون نمایندگان ولایی و هم در کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس شورای اسلامی حاضر شدم و گزارش‌های مبسوطی در این زمینه ارائه دادم. مجموعه این ارتباطات و جلسه‌ها کمک می کند تا زحمت همه امدادگران و کارکنان هلال احمری برای مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر در کشور بیش از پیش نمایان شود.

 

دیدار فرهنگی با وزیر فرهنگ

دیدار با سید عباس صالحی، وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از جمله دیدارهای مهم در خردادماه بود. جمعیت هلال احمر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه های همکاری مشترک بسیاری با هم دارند. از همکاری نزدیک در سازمان حج و زیارت گرفته تا فعالیت های فرهنگی متعدد در بخش های زیرمجموعه دو طرف.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار از نقش موثر جمعیت هلال احمر در سیل اخیر و ایجاد یک وفاق همگانی برای کمک به مردم از طریق همه هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر تقدیر کرد. این جلسه و دیدار، نتایج سازنده ای در بر داشت و مقرر شد تا با تفاهم نامه ای دوجانبه، برنامه ریزی دقیق و هماهنگی و مشارکت بیشتر در رویدادهای فرهنگی امسال برای حفظ و ارتقا سرمایه اجتماعی طرفین و ارتقا اعتماد عمومی تلاش بیشتری به خرج دهیم.

 

چهارمین جلسه و یک خبر شیرین

چهارمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده هم در خردادماه با حضور وزیر کشور و رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بنده و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های مختلف در وزارت کشور برگزار و گزارش دستگاه‌های مسئول در امر بازسازی مناطق سیل زده ارائه شد.

خوشبختانه تا پیش از برگزاری این مراسم ترتیبات قانونی لازم برای تهیه ۱۰ هزار بسته لوازم خانگی ضروری برای سیل‌زدگان انجام شده بود و این خبر خوب و خوشحال کننده‌ای بود که اعضای ستاد شنیدند و مراحل اجرایی آن بلافاصله بعد از جلسه قرارگاه آغاز شد.

انشاالله در گزارش اقدام ماه آتی بتوانم، گزارشی کامل از توزیع این اقلام و خانوارهای دریافت کننده ارائه بدهم.

 

همکاری مشترک برای اربعین

چند ماهی به مراسم باشکوه اربعین باقی مانده و ضرورت دارد در این فرصت مناسب برای کاهش مشکلات سال‌های قبل اقدام کنیم. یکی از مشکلات مهم ما نداشتن کلینیک مجهز یا بیمارستان ثابت در کشور عراق برای خدمات‌دهی به زائران ایرانی در این کشور است. جابه‌جایی پایگاه‌های سیار و همچنین نداشتن یک محل مرکزی و ثابت برای ذخیره دارو و تجهیزات و ارائه خدمات همیشه تیم های بهداشت و درمان را در کشور عراق دچار مشکل و زائران را دچار سردرگمی می‌کند. خوشبختانه در خردادماه جلسه مفید و سازنده ای با جناب آقای پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در محل ساختمان صلح داشتیم که برای افزایش همکاری های دو جانبه به خصوص ساخت و تجهیز کلینیک جمعیت هلال احمر در کربلای معلی توافقاتی کردیم. امیدوارم با اجرایی شدن این توافقات بتوانیم بخشی از کمبودهای موجود را جبران کنیم.

 

یادواره ای برای شهدا

یادواره شهدای امدادگر هلال احمر استان گیلان در خردادماه برگزار شد و اگرچه نتوانستم به دلیل مشغله های متعدد در آن حضور پیدا کنم اما در پیامی به همایش یاد و خاطره امدادگران شهید آن استان را زنده نگه داشتم.

تاریخ دفاع مقدس به خون پاک همه شهدای جبهه و جنگ از جمله شهدای امدادگر جمعیت هلال احمر متبرک است که با امدادرسانی به رزمندگان، معنای نوعدوستی را در جبهه‌ها به کمال رساندند و از نمونه‌های خالص ایثار در دوران معاصر به حساب می‌آیند.

سال‌های دفاع مقدس دوران ویژه‌ای برای جمعیت هلال احمر بود که با تقدیم صدها شهید امدادگر توانست از آزمون مهم «امدادگری در جنگ» سربلند بیرون آید و کارنامه ماندگاری را از خود بر جای گذارد.

اکنون نیز با گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی هنوز عطر حضور هلال احمر در مناطق عملیاتی جاری و خاطره امدادهای شهیدان امدادگر در اذهان باقی‌ است که بی‌ادعا، اما مردانه تا پای شهادت همراه رزمندگان بودند و با یاران هم‌سنگر به ملکوت عروج کردند.

شهدای امدادگر سبک‌بالانه از خاک به افلاک بال گشودند و ثابت کردند که امدادگر در هر شرایطی امدادگر است؛ یک روز در زلزله، یک روز در سیلاب و یک روز در جبهه جنگ، اما آنچه برای او ورای سختی‌های امداد و نجات اهمیت دارد. نجات جان آسیب‌دیدگان حتی به قدر از دست دادن جان خود است. پس امروز بر ماست که با سرمشق گرفتن از اخلاق و فرهنگ شهدای امدادگر، در پیمودن راه و آرمان‌شان ثابت قدم بوده و در بزرگترین عملیات‌های بشردوستانه یاد شهدای امدادگر را در اذهان زنده کنیم.

۴۸۹ شهید امدادگرِ جمعیت هلال احمر در دوران دفاع مقدس که نگین‌های تابناک این جمعیت امدادی به شمار می‌آیند، وظیفه ما را در پاسداری از حرمت امدادگری سنگین کرده اند و باید بکوشیم از هر فرصتی برای ادای دین به شهیدان امدادگر استفاده کنیم.

«مدادگری در جنگ»، درس‌های فراوانی بر جای گذاشت که امروز نمونه‌های آن را در شوق امدادگران جوان برای امدادرسانی در سخت‌ترین و بزرگ‌ترین حوادث می‌بینیم. تحت عنایات حق تعالی و مجاهدت‌های امدادگران و نجاتگران عزیز، راه امداد و امدادگری پر رهرو است و شهدای امدادگر به عنوان قلب زنده این راه خطیر، در سینه تاریخ بشردوستی می‌تپند.

 

لحظه دیدار نزدیک است

موسم حج تمتع نزدیک است و رفته رفته به انجام یکی از ماموریت های مهم و سالانه جمعیت هلال احمر نزدیک می شویم. حفاظت از سلامت بیش از ۸۶ هزار زائر خانه خدا، مسئولیت سنگینی است که هر ساله برعهده ماست و باید تمام تلاش خودمان را برای کاهش تلفات و صدمات و حفظ سلامت ضیوف الرحمان به کار ببندیم. خوشبختانه در سال گذشته توانستیم میزان مرگ و میر را در میان این جامعه هشتادهزار نفری و اغلب پا به سن گذاشته در طول انجام فرایض و اعمال حج تمتع به نصف کاهش دهیم و اگرچه کار سخت و دشواری است ولی امسال نیز باید تلاش کنیم تا این کاهش ادامه داشته باشد.

امسال هم به سبک سال های قبل همکاران ما زودتر از زمان لازم در منطقه مستقر و آماده خدمت رسانی خواهند شد. نخستین تیم راه‌انداز بیمارستان های این مرکز در شهر مدینه، روز اول ذی القعده ۱۴۴۰ هجری قمری، همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) و چهار روز زودتر از عزیمت زائران عازم مدینه منوره می‌شوند. این اقدام با هدف تحقق مأموریت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر که ارائه خدمات سلامت به حجاج بیت الله الحرام است، صورت می گیرد.

کادر درمانی حج امسال در ۱۳۱ مطب در هتل‌ها، ۸۷ مجموعه درمانی و ۳ پلی‌کلینیک در مدینه و ۴ پلی‌کلینیک در مکه، خدمات درمانی لازم را به ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ارائه می دهند. واقعیت مهمی که همه ما می دانیم تفاوت سطح و میزان خدمات ارائه شده به حجاج ایرانی در مقایسه با همه حجاج دیگر کشورهاست. کشور‌های ترکیه، مالزی و عراق هم همچون ما در حج ۹۸ خدمات پزشکی را به زائران خود ارائه می‌دهند، اما خدمات آنها اصلا با خدمات ما قابل قیاس نیست و آنها بقیه خدمات خود را از کشور سعودی می‌گیرند.

به طور خلاصه باید بگویم که حج ۹۸ از نظر برگزاری و امکانات با حج ۹۷ تفاوتی نخواهد داشت،جز تلاش بیشتر برای ارائه خدمات بهتر. امسال کیفیت بیشتر مورد توجه همه ماست.امسال توانستیم یک و نیم برابر ظرفیت، پزشک دعوت و از بین آنها افرادی را انتخاب کنیم. این قدرت انتخاب سبب می‌شود که کیفیت ارائه خدمات افزایش یابد.

در حج امسال به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک داریم و خوشبختانه ۶۰ تن داروی مورد نیاز هم تامین و به عربستان ارسال شده است. ایجاد هماهنگی های لازم میان این پزشکان از جمله موارد مهمی است که باید قبل از اعزام صورت پذیرد. امسال هم تیم های بهداشتی درمانی و مجموعه پزشکان داوطلب حاضر در این مراسم بزرگ برای انجام این هماهنگی ها و مرور آخرین توصیه ها و دسورالعمل ها در تهران گرد هم آمدند و من هم در میان شان حضور یافتم تا در همایشی با حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج، علیرضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت و همچنین حجت الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به آنها خداقوت بگوییم و توان و انرژی مضاعفی برای خدمت رسانی موثر به زائران خانه خدا بدهیم. مراسم خوب و باشکوهی بود که با حضور پزشکان حاضر در حج امسال برگزار شد و الحمدلله بازتاب های خوبی هم داشت.

 

نشست مدیران ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات

نهمین همایش ناظرین هلال در مشهد با حضور مدیران ستادی و استانی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات برگزار شد و در این میان سعی کردم تا از این فرصت برای تبیین جایگاه پایش و نظارت در جمعیت هلال احمر بیشترین استفاده را ببرم.

پایش و نظارت دو عنصر و واحد مهم در هر سازمانی است که می خواهد به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کند. بدون این دو عملکرد امکان فهم وضعیت موجود و چشم انداز آینده وجود ندارد. بنابراین اگر جایی، سازمان، نهاد و یا حتی کشوری را مشاهده کردید که به ایستایی و سکون و یا عقبرفت مبتلا شده بدانید که حتما بخش های پایش کننده و ناظر آن نهاد یا کارکرد مناسب خود را انجام نمی دهند و یا مدیران کلان و ارشد بهایی برای این دو رویه قائل نیستند. این موضوعی نیست که متعلق به جهان امروز باشد. در عهدنامه امام علی (ع) به مالک اشتر هم به درستی همین موضوع آمده است. حضرت به مالک اشتر می فرمایند که در کارهای کارگزارانت تفقد کن و کاوش نمای و از مردم راستگوی و وفادار به خود بر آنان بگمار زیرا مراقبت نهانی تو در کارهایشان آنان را به رعایت امانت و مدارا در حق رعیت‌ وامی‌دارد. واحدی که به عنوان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در جمعیت هلال احمر وجود دارد یکی از بخش های مهم زنجیره پایش و نظارت در این سازمان بزرگ محسوب می شود که باید هماهنگ با سایر بخش های این زنجیره در درون جمعیت مثل حراست، هیات های رسیدگی به تخلفات، گزینش و… به انجام این عمل مهم و اساسی در جمعیت هلال احمر کمک کند.

علاوه براین پایش و نظارت بر عملکرد در هر سازمانی می بایست به ایجاد یک نظام تنبیه و تشویق نیز منجر شود. موضوعی که در جمعیت هلال احمر مغفول مانده است. این توصیه بزرگان دینی و ملی ماست که واکنش به عمل نیک و بد نباید با هم برابر باشد، چرا که موجب انفعال می شود. در این زمینه باید تلاش کنیم که یک نظام تنبیه و پاداش متناسب با شرایط و عملکرد افراد و واحدها ایجاد شود. تنها در این صورت است که تعالی و پیشرفت در دسترس قرار می گیرد.

از نظر من جمعیت هلال احمر یک نهاد مردمی است که پاسخگویی و شفافیت برای سلامت جسمی و روحی  آن یک اصل ضروری است. قطعا ادامه حیات در هر شرایطی برای این نهاد ۹۵ ساله فراهم و امکان پذیر است اما مهم این است که شما سالم و شاداب به مسیر حیات خود ادامه دهید و یا بیمار و نزار. اگر می خواهیم با قدرت و جدیت به فعالیت مان در هلال احمر ادامه دهیم باید این دو اصل را پیش چشم خود قرار دهیم. بدون ایجاد شفافیت و پاسخگویی به مخاطبان درونی و بیرونی سلامت اداری و سازمانی در هر مجموعه ای به خطر می افتد. از این بابت و برای رسیدن به چنین هدفی نیز مجموعه مدیران و مسئولان این حوزه وظیفه سنگینی را بر عهده دارند. در این زمینه باید سرعت عمل به خرج داد. نگاه اداری به فرایندهای پاسخگویی چه به افکار عمومی، چه به مخاطبان داخلی و چه به ارباب رجوع می بایست خارج از روال های اداری مرسوم صورت پذیرد تا بتواند به افزایش سرمایه اجتماعی هلال احمر و افزایش اعتماد عمومی به آن منجر شود. بررسی اعتراضات و شکایات و پاسخگویی به آنها باید دقیق، سریع و شفاف باشد تا رضایتمندی بیشتری حاصل شود. در این زمینه مرتبه و درجه افراد هم مهم نیست. همانطور که مولایمان فرمود هیچ کس نباید در برابر بالاترین مقام سازمان هم برای اعتراض و یا زدن حرف هایش لکنت زبان داشته باشد. توجه داشته باشید که حتی اگر شکایت و یا گلایه ای هم در میان نباشد باید فضایی فراهم شود که حرف همه شنیده شود.

علاوه براین گزارش کردن و یا یافتن یک مشکل شرط لازم است ولی کافی نیست. ما باید بتوانیم در مسیر حل مسئله و رفع مشکل نیز گام برداریم. بسیاری از اوقات بهترین فرد برای ارایه راه حل همان کسی است که در فراید پایش، بازرسی و ارزیابی مشکل را یافته و فهم کرده است.  از سوی دیگر در نظارت و بازرسی، رویکرد پیشگیرانه یک اصل مهم است. همیشه گفته ایم پیشگیری مهمتر از درمان است و این موضوع در اینجا هم صدق می کند. همانطور که همه می دانیم پیشگیری می تواند اولیه و ثانویه باشد. اگر در مسیر پایش عملکرد جاری سازمان برای ما مسجل شد، در واحد و یا زیرمجموعه ای احتمال بروز خطا و مشکل وجود دارد، باید با تذکر و اقدامات مناسب از بروز خطا پیشگیری کنیم. نباید بنشینیم و منتظر بشویم تا خطا و کژکارکردی اتفاق بیفتد و بعد با گزارش دادن آن به خودمان افتخار کنیم. گاهی هم خطا و یا عمل نامناسبی اتفاق افتاده و مجموعه سازمان از آن متضرر شده است، در اینگونه مواقع می بایست با سرعت عمل و در راستای پیشگیری ثانویه از آسیب های بیشتر جلوگیری کرد. جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفعت است.

از طرف دیگر برخی خطاها فردی هستند و برخی از خطاها سیستماتیک. اگرچه هر خطا و عملکرد نامناسبی در جای خود برای سیستم خطرناک است اما خطاهای سیستماتیک مهمتر هستند. چرا که خطاهای فردی به هر حال هم فرد خاطی معلوم است و هم عمل خطاکارانه، بنابراین فورا هم قابل برخورد است و هم قابل اصلاح اما خطاهای سیستماتیک در یک مجموعه به راحتی قابل شناسایی نیست هم معلوم نیست با چه کسی باید برخورد کرد و هم به سرعت قابلیت اصلاح ندارد و هم هر فردی که در آن روند قرار بگیرد ممکن است به همان خطا دچار شود. باید با پایش دقیق و مستمر، بررسی شکایات و دقت عمل و ریزبینی در فرایندها و دستورالعمل ها چنین خطاهای سیستماتیکی را کشف و برای اصلاح آنها قدم برداشت. بنابراین لازم است در کنار بررسی عملکرد افراد، مراقب رویه ها، دستورالعمل ها، قوانین موجود و همچنین فرایندهای چرخش کار در واحدهای مختلف بود و از بروز خطاهای سیستماتیک حتی المقدور جلوگیری کرد.

در این زمینه نکته ضروری این است که قضاوت کردن در زمانه ما کار دشواری است. نباید بدون حصول اطمینان کافی و مستندات متقن درباره افراد و واحدها قضاوت کنیم. گزارش دهی و برخورد در این زمینه نیز باید با حفظ حرمت و کرامت افراد باشد. آبروی فردی و حرفه ای افراد باید ضمن برخوردهای قانونی تضمین شود. ما باید در عین شناسایی عیب ها و تلاش برای رفع آنها، ستارالعیوب هم باشیم. ممکن است در این زمینه در معرض انواع فشار و تطمیع و حتی بروز خطاهای مختلف چه آگاهانه و چه ناآگاهانه قرار بگیریم، بنابراین همیشه باید با دقت مضاعف در رفتارها و فرایندهای کاری خود دقیق شویم و حتی مدام خود را بیازماییم.

 

دکتر علی اصغر پیوندی؛ رئیس جمعیت هلال احمر