اخبار / ستادی

۳۵۰ اپراتور هلال‌احمر اطلاعات حوادث را ثبت می کنند

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: ۳۵۰ اپراتور از امدادگران و داوطلبان نخبه و با تجربه هلال احمر که دارای درجه نجاتگری و ایثار هستند، اطلاعات حوادث و سوانح را در سطح کشور جمع آوری و ثبت می کنند.

۵ ماه قبل

۳۵۰ اپراتور هلال‌احمر اطلاعات حوادث را ثبت می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر به نقل از ایرنا، حسین درخشان گفت: مراکز کنترل و هماهنگی عملیات یکی از شاخصه‌های مدیریت بهینه حوادث هستند که در این مراکز تمام اطلاعات از قبیل میزان تخمین خسارت منطقه، وسعت مناطق عملیاتی، لایه‌های جغرافیایی و نقاط خطرپذیر، اطلاعات اقلام انبارها و تجهیزات و ناوگان ترابری، تجهیزات و امکانات ارتباطات رادیویی و مخابراتی و نیروهای عملیاتی و منابع در اختیار مدیران ستادی قرار می‌گیرد تا با تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات بتوانند تصمیم و برنامه ریزی مناسبی برای انتقال به مدیران میدانی ارائه دهند.

وی گفت: مدیریت حوادث موضوع مهمی است؛ موضوعی که گاهی با اشکالات و ضعف‌هایی مانند عدم هماهنگی درون بخشی و بین سازمانی، نداشتن اطلاعات درست و پردازش غیرعلمی اطلاعات همراه است. اما تجربه‌های گذشته حکایت از این دارد که اگر لایه‌های اطلاعاتی مناسب و کافی در شرایط بحرانی در اختیار مدیران ستادی و صف قرار بگیرد، اجرای مراحل مختلف عملیات امداد و نجات تسهیل خواهد شد، علاوه بر آن خسارات مالی و جانی هنگام و پس از وقوع حوادث هم کاهش می‌یابد.

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: از سال ۱۳۹۰ که مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر (Emergency Operation Center) با نام اختصاری EOC در سطح کشور راه اندازی شد، این مرکز هم اکنون در ۳۱ استان کشور فعال است که نظارت بر عملکرد آنها بر عهده مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات است و می‌توان گفت از سال ۹۱ نیز اطلاعات دقیق و مطمئنی از حوادث مختلف در سطح کشور در این مرکز وجود دارد.
درخشان گفت: یکی از ضرورت‌های جمعیت هلال احمر به عنوان مغز متفکر یا فعال این جمعیت، این مراکز کنترل و هماهنگی عملیات یا EOC ها هستند و وظیفه اصلی آنها جمع آوری اطلاعات کل سوانح در سطح استان‌ها است، به این ترتیب که هر جایی از کشور اتفاقی رخ دهد، اطلاعات را دریافت و بعد از تجزیه و تحلیل، به تیم‌های پاسخگو، عملیات را اعلام کرده و آنها نیز به محل حادثه اعزام می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در این مراکز اپراتورهایی فعال هستند که پاسخگویی به شماره ملی امداد و نجات ۱۱۲ را بر عهده دارند، گفت: یکی از سرمایه‌های اصلی جمعیت هلال احمر استفاده از ظرفیت امدادگران و نجاتگران است که در حال حاضر از افراد نجاتگران باتجربه که از قبل دوره‌های مختلف آموزش تخصصی را گذرانده و در پایگاه‌های امداد و نجات فعالیت داشته اند، در این مراکز استفاده می‌شوند.
درخشان با اشاره به دغدغه‌های جمعیت هلال احمر در امر جذب و مشارکت نیروهای با تجربه نیز گفت: مهمترین برنامه ما ایجاد یک ساختار اداری است و نیازمندیم در این مراکز در مرحله نخست حداقل سه نفر به طور ثابت، بکارگیری شوند که از همین اپراتورهای فعلی خواهند بود، ضمن اینکه مهمترین دغدغه جمعیت هلال احمر وضعیت شغلی و توانمندی سازی نیروها است که تا جای ممکن سعی شده رفع شود.
وی یادآور شد: در سال‌های گذشته و سال جاری ۶ دوره آموزشی و توان افزایی برای اپراتورهای برادر و خواهر مراکز پاسخگویی ۱۱۲ در سطح کشور برگزار شد که در اجرا و برگزاری این دوره‌ها تلاش شد مباحث مدیریت تماس و پاسخگویی در حوادث جاده‌ای و چگونگی چرخه پاسخگویی را که نقش مهمی در موفقیت یک عملیات نجات دارند، آموزش و انتقال دهیم چرا که نیروهای پاسخگو وظیفه سنگینی در هدایت عملیات، هماهنگی با ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط را داشته و از سوی دیگر باید با برخورد مناسب موجب حفظ آرامش فرد آسیب دیده باشند تا تیم‌های اعزامی در زمان طلایی و در کمترین زمان افراد آسیب دیده ارائه خدمت کنند.

مراکز کنترل و هماهنگی عملیات فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند که فعالیت عالی در حوزه‌های مدیریت اطلاعات، مدیریت منابع و مدیریت اطلاع رسانی و رسانه هر یک از این بخش‌ها، موارد متعددی را شامل می‌شود.