اخبار / ستادی

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/ گزارش بیست و هفتم:۴۰ گام در مسیر تاب آوری

فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی برای مرور دستاوردها و موفقیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف است. تا دهه فجر با انتشار ۴۰ گزارش به صورت روزانه، مجموعه‌ای از این موفقیت‌ها و دستاوردها را در حوزه‌های کاری جمعیت هلال‌احمر به طور خلاصه مرور می‌کنیم؛ معرفی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این جمعیت، بیست و هفتمین گزارش است.

۹ ماه قبل

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/ گزارش بیست و هفتم:۴۰ گام در مسیر تاب آوری

حوزه آموزش همگانی

آموزش همگانی یکی از حوزه‌های مطرح و قابل توجه در زمینه ارائه آموزش همکانی به هموطنان است. برنامه ریزی و اجرای آموزش های همگانی ازطریق «برنامه‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی» که این برنامه‌ها بیشتر مراحل پیش‌تأملی، تأملی و ابقا از مراحل تغییر رفتار را پوشش می‌دهد. در این دسته از برنامه‌ها فعالیت‌های بسیاری نظیر تهیه، چاپ و توزیع میلیونها نسخه کتاب، کتابچه، بروشور، پمفلت و سالنامه آموزش همگانی با رویکرد آشنایی با سوانح وحوادث، تهیه و پخش تیزرهای تلویزیونی و انیمیشن های آموزشی، نصب بیلبورد و تابلوهای اطلاع‌رسانی با مضامین مرتبط با آموزش همگانی انجام شده است.

برنامه ریزی و اجرای آموزش های همگانی ازطریق «برنامه‌های آماده‌سازی» که در این دسته از برنامه‌ها، فعالیت‌های قابل توجه ای مانند برگزاری هزاران دوره‌ آموزشی از جمله دوره های حضوری و نیمه حضوری کمک‌های اولیه، آموزش همگانی مبتنی بر نیاز محلی، آموزش مهارت‌های پایه داوطلبی، آموزش نیمه حضوری آمادگی خانواده ها در برابر حوادث و بلایا، انجام شده است.                                                                                                         

برنامه ملی آموزش همگانی «خانواده آماده در مخاطرات (خادم)» که در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر طراحی شده و جامعه هدف اصلی در برنامه ملی خادم، خانواده‌ها هستند که از این طرح ملی می‌توان برای تغییر رفتار افراد در بلایا استفاده کرد، این برنامه در ۳۱ استان اجرا شد و از سهمیه یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار که به استان‌ها تعلق گرفت؛ با به‌کارگیری یک هزار و ۵۰ تسهیلگر و ۴ هزار و ۶۷۰ داوطلب، تاکنون تعداد ۵۹۴ هزار و ۱۸۱ خانوار تحت پوشش آموزش های برنامه ملی خادم قرار گرفته اند.

 

حوزه آموزش های تخصصی، مهارت افزایی و توانمندسازی

 برنامه ریزی و اجرای آموزش‌های ضمن‌خدمت که شامل آموزش های توجیهی بدو خدمت، آموزش­های عمومی،  آموزش­های شغلی، آموزش­های تخصصی کارکنان و آموزشهای مدیران به‌صورت استانی، منطقه‌ای یا کشوری است. لازم به ذکر است در سه دهه گذشته ۳هزار و ۱۷ دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر-دوره  آموزش به اجرا در آمده است.

سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر آموزش‌های تخصصی و مهارت افزایی که این دوره ها شامل دوره­های تخصصی امداد، دوره‌­های تخصصی نجات، دوره­‌های مدیریتی و دوره‌­های تربیت‌مربی است و به‌صورت استانی، منطقه‌ای یا کشوری برگزار می­‌شود.

تعداد دوره­‌های تخصصی برگزارشده تا کنون ۱۲ هزار و ۲۲۶ دوره و افراد آموزش دیده در دوره ها ۳۳۳ هزار و ۸۹۳ نفر است. تعداد دوره­‌های تربیت ‌مربی برگزار شده ۱۶۳ و افراد آموزش‌­دیده در این دوره‌ها ۴ هزار و ۷۳۹ نفر، تعداد دوره‌­های بازآموزی برگزار شده ۲۲۲ و افراد آموزش‌­دیده در این دوره‌­ها ۵ هزار و ۵۶۵ نفر و تعداد آزمون­های ارزیابی مربیان برگزار شده ۱۱۳ آزمون و افراد ارزیابی‌شده در این آزمون‌ها ۳ هزار و ۱۹۸ نفر بوده است.

 برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی بین المللی برای کارکنان و داوطلبان جمعیت های ملی منطقه منا و کشورهای همسایه و دوره های خاص و تخصصی مشترک با سازمان‌ها و معاونت های تابعه جمعیت که تا کنون ده ها دوره در زمینه مدیریت بحران، جست و جو، امداد و نجات، حقوق بشردوستانه بین المللی، توانبخشی، بهداشت و درمان اضطراری و امثال آن برگزار شده است.

 

 حوزه  پژوهش و فناوری

اقدامات انجام شده از سوی حوزه پژوهش و فناوری به شرح زیر است:

  • برنامه ریزی و انجام پژوهش­های علمی و جامعه محور برای بررسی و توسعه مفاهیم و مبانی فرهنگی خدمات بشردوستانه و فرهنگ عدم خشونت
  • برنامه ریزی و اجرای طرح پژوهشی شناسایی مخاطرات در مناطق جغرافیایی کشور
  • اجرای پروژه های مختلف کاهش خطرپذیری در مناطق مختلف کشور
  • تهیه و تدوین محتواهای آموزشی در زمینه کاهش خطرپذیری حوادث و سوانح در قالب کتب و مقالات پژوهشی
  • انجام پروژه توسعه و بازنگری و اصلاح فرآیندهای موجود در جمعیت هلال احمر
  • برنامه ریزی و اجرای نشست های تخصصی در زمینه ترویج صلح و دوستی و استقرار جامعه ایمن
  • برنامه ریزی و اجرای ۱۲۰ طرح تحقیقاتی تخصصی مرتبط با ماموریت های جمعیت براساس نیاز سنجی پژوهشی
  • تهیه، تدوین و چاپ ۱۵۸ عنوان کتاب تخصصی مرتبط با حوزه های ماموریتی جمعیت و مرتبط با فعالیت های مدیریت بحران
  • انتشار ۳۶ شماره فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات (این فصلنامه رتبه علمی- پژوهشی از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور رادارد وآدرس پایگاه اینترنتی آن jorar.ir است)
  • برنامه ریزی و برگزاری ۲ همایش بین­ المللی علمی- تحقیقی مدیریت امداد و نجات
  • هدایت، برنامه ریزی و برگزاری بیش از ۶۰ کنگره و همایش استانی
  • برنامه ریزی و برپایی نشست های علمی و تخصصی با برخورداری از امتیاز آموزش ضمن خدمت
  • راه­ اندازی کتابخانه دیجیتال و فراهم آوردن امکان دسترسی استان­ها به آن
  • فعالیت های انتشاراتی باکسب مجوز ناشر دانشگاهی از سال ۱۳۹۲
  • مشارکت در فعالیت های پژوهشی علمی کاربردی دانشگاه جامع علمی کاربردی و کسب عنوان معاونت پژوهشی برتر در بین موسسات و مراکز علمی و کاربردی سراسر کشور در سال ۱۳۹۱
  • پیگیری راه اندازی مرکز تحقیقات “مدیریت سلامت در تجمع های انبوه” که مجوز آن در سال ۱۳۹۶ از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ شده است
  • پیگیری راه اندازی مرکز تحقیقات “تاب آوری در بلایا” که مجوز آن در سال ۱۳۹۶ از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ شده است
  • اجرا و راه‌اندازی نرم افزار سیستم اطلاعات مدیریت سوانح DMIS برپایه GIS با بیش از ۹۰ لایه اطلاعاتی برای نخستین بار در کشور که به عنوان نمونه ای از این سیستم در زلزله بم برای تعیین محدوده شدت آسیب پذیری و برآورد اقلام امدادی مورد نیاز استفاده شد. این طرح الگوی دبیرخانه فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر شده و هم اکنون در محل دبیرخانه فدراسیون بخشی تحت نام DMIS وجود دارد و در راهبردها و برنامه های فدراسیون بین المللی بر اجرای آن در تمام جمعیت های ملی تاکید شده است
  • برنامه ریزی و مدیریت طرح پژوهشی تدوین نظام جامع آموزش کوتاه مدت کارکنان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
  • برنامه ریزی ومدیریت طرح پژوهشی نظام جامع آموزش همگانی و عمومی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
  • برنامه ریزی و مدیریت طرح پژوهشی نظام جامع آموزش های تخصصی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
  • برنامه ریزی و مدیریت طرح پژوهشی نظام جامع آموزش ستاد مدیریت بحران کشور
  • طراحی استانداردهای آموزشی و ۵ مجموعه سازه و شبیه ساز (سیمولاتور) آموزش مهارت های تخصصی نجات
  • فعال کردن اداره توسعه فناوری با هدف نهادینه سازی فعالیت­های مبتنی بر مدیریت دانش و ترویج و توسعه استفاده از فناوری­های نوین و بومی سازی فناوری­ها
  • پروژه توسعه و ارتقاء نظام مدیریت یادگیری الکترونیکی و افزایش میزان بهره وری آموزش های الکترونیک
  • توسعه سامانه ها، اپلیکیشن ها و زیر ساخت‌های فناوری شامل طراحی و پیاده سازی سامانه های آموزشی و پژوهشی، طراحی و راه اندازی وب سایت های آموزشی و خبری، طراحی اپلیکیشن های تخصصی در حوزه آموزش و کمک های اولیه، ایجاد،تجهیز و بهره برداری آموزشی از سایت آموزش رایانه و لابراتوار آموزش زبان، و هوشمند سازی مانکن های قدیمی CPR

 

 حوزه آموزش عالی

–   نیازسنجی آموزش عالی مهارتی جمعیت با رویکرد ویژه به ارتقای سطح مهارت شاغلان، داوطلبان و افزایش مهارت های حرفه ای آنان

– اخذ مجوز تاسیس، راه اندازی و فعال کردن ۳۴ مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در استانها تحت نظارت موسسه ودانشگاه جامع علمی کاربردی (وزارت علوم،تحقیقات وفناوری)

– جذب اعضای هیأت علمی تمام وقت در ستاد موسسه و نظارت برعملکرد مدرسان حق التدریس در مراکز علمی کاربردی هلال احمر استانها و ایجاد بانک اطلاعاتی مدرسان علمی کاربردی و نیز تأمین تجهیزات آموزشی مراکز و سعی در بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی آنها اعم ازکلاسها، آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی و فضاهای آموزش میدانی.                                                                                

– تهیه و تدوین رشته های دانشگاهی از جمله امداد سوانح، مدیریت امداد در سوانح طبیعی، مدیریت امداد در سوانح انسان ساخت، مدیریت عملیات امداد و نجات، سیستم های اطلاعات مدیریت سوانح DMIS، بهداشت روانی اجتماعی در بحران، مدیریت لجستیک در حوادث و… در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد.

– تهیه و تدوین ۱۱ تک پودمان و تک درس تخصصی مهارتی علمی کاربردی مرتبط با ماموریت های جمعیت و تصویب آنها توسط دانشگاه جامع و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اجرای آنها در مراکز علمی کاربردی هلال در استانها

– تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلی بیش از ۱۸ هزار نفر در مقاطع کاردانی حرفه ای، کارشناسی حرفه ای وکارشناسی ارشد در رشته های ماموریتی جمعیت هلال احمر

لازم به ذکر است که هم اکنون جمع کثیری از مدیران و کارشناسان جمعیت هلال احمر در ستاد و استانها و نیز کارشناسان و مدیران سایر دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران اعم از مدیریت بحران شهر تهران، سازمان مدیریت بحران وزارت کشور، وزارت نیرو، نیروهای نظامی و انتظامی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و بیمارستانها و مراکز تابعه از جمله اورژانس کشور، سازمان تامین اجتماعی و امثال آن، دانش آموختگان موسسه و مراکز تابعه آن هستند.

 

پذیرش ۲۳۰ دانشجو در رشته کارشناسی اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

پذیرش ۲۳۰ دانشجو در رشته کارشناسی اعضای مصنوعی و وسایل کمکی از سال ۱۳۸۱ تاکنون از طریق آزمون سراسری دانشگاه ها با کسب مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که دانش آموختگان این رشته نیاز استانها به این تخصص خاص را تا حد قابل توجه ای رفع کرده اند.

فیلم‌های مرتبط با گزارش را اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا ببینید

گزارش اول با عنوان «نذر آب؛طرحی که ادامه دارد » را بخوانید.

گزارش دوم با عنوان «برای زلزله کرمانشاه چه کردیم؟!» را بخوانید.

گزارش سوم با عنوان «تلاش برای پایان دادن به قصه پرغصه مردم میانمار» را بخوانید.

گزارش چهارم با عنوان «داروسازی«سها»؛بازوی توانمند نظام سلامت در تامین داروهای حیاتی مردم» را بخوانید.

گزارش پنجم با عنوان «مهربانی به توان داوطلبی» را بخوانید.

گزارش ششم با عنوان «خدمت به زائران حرم امن الهی» را بخوانید.

گزارش هفتم با عنوان «پابه پای زائران» را بخوانید.

گزارش هشتم با عنوان «همراه بیماران، همدل سالمندان» را بخوانید.

گزارش نهم با عنوان «جوانان پیشتازان بشردوستی» را بخوانید.

گزارش دهم با عنوان «هشت سال دوشادوش رزمندگان دفاع مقدس» را بخوانید.

گزارش یازدهم با عنوان «چشم‌اندازی روشن در رسیدن به خودکفایی تولید محصولات پزشکی» را بخوانید.

گزارش دوازدهم با عنوان «بشردوستی فراتر از مرزها» را بخوانید.

گزارش سیزدهم با عنوان «چتر حمایتی هلال بر سر بیماران» را بخوانید.

گزارش چهاردهم با عنوان «احسان ماندگار مردمی مهربان» را بخوانید.

گزارش پانزدهم با عنوان «فراتر از مرزها در اقدامات و عملیات بشردوستانه» را بخوانید.

گزارش شانزدهم با عنوان «پیمان جوانان برای پیشگیری از اعتیاد» را بخوانید.

گزارش هفدهم با عنوان « دریچه‌ای برای امید به آینده با مشارکت ایرانیان» را بخوانید.

گزارش هجدهم با عنوان «بشر دوستی بدون مرز با ارائه خدمات توانبخشی» را بخوانید.

گزارش نوزدهم با عنوان «ایستادگی برای تحقق حقوق بین الملل بشردوستانه» را بخوانید.

گزارش بیستم با عنوان «خانه های داوطلب؛ تاثیرگذار در توزیع کمک های مردمی» را بخوانید.

گزارش بیست و یکم با عنوان «وقتی همه خواب بودند…» را بخوانید.

گزارش بیست و دوم با عنوان «نگاهی به عملیات امدادی هلال احمر در ۷ سال گذشته» را بخوانید.

گزارش بیست و سوم با عنوان  «روایتی خواندنی از زندگی سگ‌های زنده‌یاب و ردیاب ایرانی» را بخوانید.

گزارش بیست و چهارم با عنوان «مراکز کنترل و هماهنگی عملیات؛ تقویت نیروهای عملیاتی» را بخوانید.

گزارش بیست و پنجم با عنوان «روایتی از مهربانی در سرزمین خون و آتش» را بخوانید.

گزارش بیست و ششم با عنوان «مرهمی برای کاهش رنج بیماران» را بخوانید.