اخبار / ستادی / گزارش اقدامات

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/ گزارش سیزدهم: چتر حمایتی هلال بر سر بیماران

فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی برای مرور دستاوردها و موفقیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف است. تا دهه فجر با انتشار ۴۰ گزارش به صورت روزانه، مجموعه‌ای از این موفقیت‌ها و دستاوردها را در حوزه‌های کاری جمعیت هلال‌احمر به طور خلاصه مرور می‌کنیم؛ معرفی خدمات و فعالیت‌های مجتمع دارویی – درمانی هلال ایران‌، سیزدهمین گزارش است.

۳ ماه قبل

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/ گزارش سیزدهم: چتر حمایتی هلال بر سر بیماران

به گزارش پایگاه اطلاع­‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، مجتمع دارویی درمانی هلال ایران به شکل امروزی، ثمره سال­ها تلاش و تفکر مدیران و کارکنان جمعیت و مجتمع و همچنین متولیان نظام سلامت پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بوده است. دغدغه تسکین آلام‌بشری و نگاه دلسوزانه به حفظ تندرستی افراد و بازگرداندن قابلیت‌­های جسمانی بیماران به آن­ها که از نتایج آن افزایش امید به زندگی در میان سرمایه­‌های کشور و دولت است؛ مسئولان جمعیت هلال‌احمر را بر آن داشت تا با سرمایه‌­گذاری در موقوفه بانوی خیرخواه و نیک‌­اندیش مرحومه “پری آگاهی آرش” در سال ۱۳۷۸، بیش از پیش در عرصه ارائه خدمات درمانی گام نهند.

موقوفه مرحومه “پری آگاهی آرش”

زمینی به مساحت حدود ۶۰ هزار مترمربع واقع در محله تهرانپارس در سال ۱۳۴۳ از سوی هموطن زرتشتی، مرحومه “پری آگاهی آرش” به منظور انجام امور دارویی و درمانی، وقف هلا‌ل‌احمر شد. در اوایل سال ۱۳۶۳ پروژه ساخت انبارهای دارویی با هدف نگهداری تجهیزات پزشکی خریداری شده از سوی جمعیت هلال‌احمر از شرکت‌های داخلی و خارجی به منظور تجهیز بیمارستان­‌های سراسر کشور، آغاز شد. پس از گذشت حدود ۱۵ سال با تغییر رویکرد مدیران و مسئولان وقت جمعیت هلال‌احمر، خدمت­ رسانی به بیماران با ارائه خدمات درمانی مختلف افق جدیدی را پیش روی فعالیت­های آتی مجتمع نهاد تا با گام برداشتن در این مسیر، کمک بزرگی به رشد و توسعه کشور از منظر ارائه خدمات درمانی بهینه به بیماران و نیازمندان شود. این مجموعه بزرگ در حال حاضر با ۵ کلینیک فوق تخصصی، ۱۵ کلینیک تخصصی، ۲ واحد پاراکلینیک و همچنین نگاهی جدی به صنعت توریسم درمانی به فعالیت­های انسان­دوستانه خود همسو با اهداف والای جمعیت هلال‌احمر و تحقق ارزش­های انقلاب که از جمله آن ارج نهادن به مردم و صلح­‌طلبی است؛ گام برمی­ دارد.

مجتمع دارویی – درمانی هلال ایران هم اکنون سالانه با پذیرش حدود ۱۵۰ هزار مراجعه‌­کننده برای دریافت خدمات درمانی و ۱۵ هزار عمل جراحی در زمینه چشم و ناباروری یکی از مهمترین مراکز درمانی در شرق تهران است. 

کسب گواهینامه OHSAS، لوح رضایتمندی مشتری و جایزه ملی کیفیت در نهمین دوره جایزه کیفیت ملی ایران در سال ۱۳۹۱، کسب برند برتر سلامت در جهان اسلام و نیز اخذ گواهینامه ایزو ۲۰۱۵ از دیگر افتخارات این مجموعه در زمینه جلب اعتماد عمومی در بین آحاد مختلف جامعه است.

دوران شکوفایی مجتمع دارویی- درمانی هلال ایران

این مجتمع با هدف ارتقاء سلامت و درمان بیماران و نیازمندان از سال ۱۳۷۸ فعالیت­های پیشگیری، تشخیصی و درمانی خود را در زمینه چشم ­پزشکی با راه­‌اندازی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی چشم ­پزشکی آغاز کرد. بهره ­گیری از تکنولوژی­ های جدید و تجهیزات نوین چشم ­پزشکی در کنار بهره­ مندی از تجارب ده­ها متخصص چشم پزشکی و فوق‌تخصص در زمینه­ های قرنیه، شبکیه، زیبایی و غیره، کارشناسان متبحر بینایی­ سنج و پرستاران متعهد، هم ­اکنون این مجتمع را در عرصه چشم­ پزشکی کشور و منطقه مطرح ساخته است. به‌طور میانگین ماهانه یک‌هزار و ۵۰۰ عمل جراحی چشم نظیر کاتاراکت، آب­ سیاه، پیوند قرنیه، ویترکتومی، اکولوپلاستی و… با زبردستی مجرب‌ترین متخصصان چشم ­پزشک در محیط آرام و زیبای این مجتمع به سرانجام رسیده و نور دیده و حس زیبای خوب نگریستن را به مراجعان که از مشکلات و ناراحتی ­های چشمی رنج می­ برند، هدیه داده و لبخند رضایت را بر لبان آنان می­ نشاند.

کلینیک چشم­ پزشکی مجتمع دارویی درمانی هلال ایران پا به پای پیشرفت­های علمی جهان در حوزه سلامت چشم، بیماران خود را لایق بهترین­ ها دانسته و از این رو به درمان عیوب انکساری مراجعان با استفاده از بهترین و پیشرفته­ ترین دستگاه روز دنیا در کنار تیم پزشکی متبحر و آگاه به علم روز چشم ­پزشکی می­ پردازد که تاکنون موفق به ثبت سوابق درخشانی به نام خود شده است.

روند رو به رشد خدمت به جامعه با تأسیس کلینیک دندانپزشکی

یکی از پر متقاضی ­ترین بخش­های درمانی در جامعه، کلینیک­ های دندانپزشکی است که البته این موضوع نیز از نگاه تیزبینانه مسئولان و دست­ اندرکاران جمعیت و مجتمع دور نمانده و با اتکا به تخصص و توان علمی و خوشنامی جمعیت هلال‌احمر، کلینیک دندانپزشکی مجتمع دارویی – درمانی هلال ایران در سال ۱۳۸۰ تأسیس و افتتاح شد. در حال حاضر این کلینیک با استفاده از کادر متخصص و تجهیزات مدرن در دو شیفت صبح و بعدازظهر با ۱۲ یونیت و بیش از ۱۵ پزشک در بخش­های پروتز ثابت و متحرک، پریو، اندو تخصصی، اطفال و پیشگیری، ترمیم تخصصی و زیبایی، جراحی فک و صورت، ارتودنسی ثابت و متحرک و ایمپلنت فعالیت می­ کند. از افتخارات این مجموعه خدمت­ رسانی به آحاد مردم با شعار «کمیّت را فدای کیفیت نمی­ کنیم»، است که ثمره آن اطمینان خاطر مراجعان از برتری کیفیت خدمات ارائه شده و همچنین کسب عنوان کلینیک نمونه در شرق تهران از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است.

دستگیری مهربانانه از بیماران نیازمند دیالیز

پس از انقلاب اسلامی ایران، تسکین آلام بشری و کمک به همنوعان نیازمند درمان رنگ و بوی دیگری پیدا کرد. در همین زمینه دستگیری از بیماران نیازمند دیالیز و خدمت رسانی به آنان که متحمل درد و رنج فراوانی در دوران زندگی خود می­ شوند، به عنوان یکی از انسانی­ ترین و با ارزش ­ترین اقدامات، سرلوحه کار مجتمع قرار گرفت. مرکز فوق‌تخصصی نفرولوژی و دیالیز مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با شنیدن ندای بیماران نیازمند دیالیز و تلاش برای مرتفع کردن این نیاز در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد. مرکز دیالیز این مجتمع یکی از مجهزترین کلینیک­ های این حوزه در سطح کشور است که از همان ابتدا استفاده از محلول بی‌کربنات و صافی هافلاکس را برای نخستین بار در کشور آغاز کرد. همچنین این مرکز مجهز به پیشرفته ­ترین سیستم تصفیه آب  RO و تنها مرکز مجهز به سیستم پخش محلول سانترال بوده و در بخش­های سونوگرافی ساده و داپلر، رادیولوژی و آزمایشگاه به بیماران دیالیز ارائه خدمت می­ کند. ویزیت منظم متخصص نفرولوژی به صورت هفتگی، ویزیت منظم پزشک عمومی به صورت روزانه، انجام واکسیناسیون هپاتیت B، پیگیری منظم دارو درمانی بیماران و دیگر فعالیت­های این مرکز نشان از مهم بودن وضع سلامت جسمانی و کمک به هر چه بهتر زندگی کردن انسان­ها در نگاه متولیان جمعیت، مجتمع و نظام سلامت دارد.

در این مرکز کادری مجرب، دلسوز و متعهد از پرستاران و بهیاران دوشادوش پزشکان فوق تخصص نفرولوژی در دو بخش زنان و مردان و در دو شیفت کاری صبح و عصر همدل و خدمت­ رسان حدود ۱۴۵ بیمار نیازمند دیالیز با بهره­گیری از ۴۰ تخت فعال و ۴۴ دستگاه دیالیز هستند.

ارائه خدمات جامع سلامت پوست، مو، زیبایی و لیزر

آنچه که امروز این مجتمع را به جایگاه قابل اعتمادی که هم ­اکنون صاحب آن است رسانده، توجه دقیق به رفع انتظاراتی است که از یک مجموعه پزشکی- درمانی با ارائه خدمات جامع در حوزه ­های مختلف سلامت جسم، روان و زیبایی می‌توان داشت. تصور ارائه خدمات پزشکی صرفاً در حوزه ­های درمان، نگاه جامعه را معطوف به ضعف و بیماری می­ کند و از آنجایی که یکی از وظایف حوزه­ های سلامت توجه به امیال درونی افراد و ایجاد شور و نشاط در جوامع است، رفع نیازهای حوزه زیبایی گزینه مناسبی برای تحقق این امر مهم به شمار می­ رود. کلینیک تخصصی پوست، مو و زیبایی مجتمع نیز با دو هدف رفع مشکلات و بیماری­های پوستی و زیبایی در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. این بخش خدمات زیبایی و درمانی خود را با حضور زبده­ ترین و حاذق­ ترین پزشکان پوست، مو و زیبایی در کنار تیم آموزش ­دیده پس از ارائه مشاوره­ های لازم تشخیصی و درمانی ارائه می­ کند. توجه به بحث زیبایی و حساسیت موضع پوست، دست­ اندر کاران مجتمع را بر آن داشت تا انتخاب دقیقی در زمینه تجهیز این بخش به دستگاه­های مورد استفاده داشته باشند. خدمات میکرونیدلینگ، مزوتراپی، لیزر CO2 فرکشنال ضایعات و PRP با استفاده از دستگاه­ های مدرن و پیشرفته در این بخش انجام می­ شود. همچنین اقدامات درمانی برای رفع ضایعات پوستی و آثار باقیمانده از آکنه و چین و چروک، جوانسازی پوست به وسیله دستگاه مدرن میکرودرم ابریژن، برداشت خال و کرایوی پوستی و تزریق بوتاکس با کاربرد مواد عالی نیز از دیگر فعالیت­های این بخش است.

از دیگر خدمات کلینیک پوست، مو و زیبایی مجتمع دارویی درمانی هلال ایران می­ توان به سلول­ درمانی برای درمان بیماری ویتیلیگو و فیبروپلاست (از بین بردن چین و چروک و جای اسکار و آکنه)، اشاره کرد.

ارزشمندسازی حفظ سلامت افراد جامعه قبل از بروز بیماری

حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری یا جلوگیری از پیشرفت بیماری در مراحل اولیه، بحث نوپایی در کشور بوده که با عنوان پایش سلامت در دستور کار نظام سلامت قرار گرفته است. مجتمع دارویی – درمانی هلال نیز با توجه به امر خطیر حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه، گامی دیگر در پیشبرد اهداف خدمت­ رسانی خود برداشته و از سال ۱۳۸۸ با راه ­اندازی مرکز پایش سلامت و طب کار سعی بر آن داشته تا در افتخارات و ثمرات انقلاب بیش از گذشته سهیم شود. مرکز پایش سلامت مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با توجه به دارا بودن پروانه بهره ­برداری و مجوزهای قانونی لازم در بحث معاینات پزشکی کارکنان ادارات و سازمان­های بخش دولتی و غیردولتی ورود کرده و تاکنون با مراکز زیادی قراردادهایی در این حوزه منعقد کرده است. در طرح پایش سلامت به ارزیابی وضع سلامت و کشف مسائل و مشکلاتی که هنوز به مرحله بیماری نرسیده­ اند و نیز کشف مشکلاتی که شاید فرد از آن باخبر است، اما به عنوان بیماری یا اشکال آن را تلقی نمی­ کند، پرداخته شده و راهکارهای تشخیصی و درمانی و سایر توصیه های لازم ارائه می ­شود. پایش سلامت با انعقاد قرارداد به ارائه خدمات گوناگونی که در آن ترکیب سنی، جنسی، منطقه جغرافیایی و شغل افراد حائز اهمیت است، می پردازد.

دسترسی به پزشکان تخصصی و فوق‌تخصصی در حوزه­ های مختلف درمانی

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در زمینه­ های مختلف پزشکی در مجتمع دارویی درمانی هلال ایران، روزانه تعداد زیادی از هموطنان را به سوی این مکان رهسپار می‌کند. درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی هلال ایران از سال ۱۳۹۱ تأسیس شده است که در حال حاضر در حوزه­ های مختلف گوش، حلق و بینی، ارتوپدی، مغز و اعصاب، زنان و زایمان، غدد و متابولیسم، قلب و عروق، بیماری­های داخلی، عفونی و اورولوژی، قلب و عروق و درمانگاه تزریقات و پانسمان مشغول خدمت ­رسانی است. هدف اصلی این درمانگاه ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در سطح عالی به بیماران است و از این رو مشاوران تخصصی تغذیه و علوم غذایی، شنوایی‌سنجی و تیم تخصصی مشاوره به همراه پزشکان حاذق در حوزه روانشناسی و روانپزشکی نیز در کنار سایر پزشکان و نیروهای درمانی مشغول خدمت به خلق هستند. اما این تمام آنچه که در درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی مجتمع دارویی درمانی هلال ایران مطالعه کردید، نبوده و از جمله برنامه ­های آتی این درمانگاه جراحی ENT، جراحی عمومی، آندوسکوپی و… است.

اهدای شادی به خانواده­‌ها با حل مشکل فرزندآوری

مساله ناباروری موضوعی است که بسیاری از خانواده­ ها را درگیر ساخته و متأسفانه می­ تواند به کانون پرمهر خانواده آسیب جدی بزند. بنابراین با اتکا به اصل مهم حفظ کانون گرم خانواده و نیز توجه به مسئله فرزندآوری که از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز است، در سال ۱۳۹۲ مدیران و دست ­اندرکاران مجتمع دارویی – درمانی هلال ایران بر آن شدند تا با راه ­اندازی مرکز درمان ناباروری رویش هلال با همکاری پژوهشگاه رویان، با توجه به استانداردهای جهانی دستگیر خانواده­ هایی شوند که وجود فرزند می­ تواند رونق بیشتری به زندگی آنها بخشیده و شور و نشاط مضاعفی را به آنان هدیه کند. از آغاز فعالیت این مرکز تاکنون بیش از  هزار زوج احساس زیبای پدر و مادر بودن را درک کرده و تعدادی از آن­ها در انتظار تولد فرزندشان هستند. از دیگر مباحث این مرکز تعیین جنسیت فرزند پیش از تولد نیز هست.

فعالیت‌­های بین­‌المللی در سایه توریسم­ درمانی

علاوه بر پیشرفت در عرصه­ های داخلی، ورود به عرصه­‌های خارجی نیز برای ارائه خدمات درمانی به بیماران سایر کشورها با درنظر گرفتن اصول جهان‌شمولی و بشردوستی مورد توجه بوده است. ارائه خدمات درمانی به غیر ایرانیان به یکی از ویژگی­ های سطح عالی بخش­های درمانی کشور تبدل شده است. مجتمع دارویی – درمانی هلال ایران با بهره‌­گیری از مراکز تخصصی و استفاده از کادری مجرب، خدمات پزشکی را به مراجعه کنندگان خارج از کشور ارائه می­‌کند. خدمات اقامتی، هتلینگ و ترانسفر بیماران، پوششش بیمه‌­ای سفر، مترجم، تورهای سیاحتی و… از دیگر خدماتی است که در بسته‌های درمانی مراجعان این بخش قرار دارد.

بخش­های پاراکلینیکی مجتمع دارویی درمانی هلال ایران

بی‌شک ارائه خدمات کلینیکی بهینه و کامل، نیازمند اقدامات اساسی در حوزه­ های مختلف پاراکلینیکی قبل، حین و بعد از معاینات پزشکی است. در همین زمینه بخش رادیولوژی و سونوگرافی، آزمایشگاه تشخیص طبی، فیزیوتراپی و آزمایشگاه ژنتیک در سالیان متمادی و به مرور زمان، همپای پیشرفت­های پزشکی مجتمع دارویی – درمانی هلال ایران شکل گرفته و همچنان با بهره­ مندی از کادر پزشکی و درمانی حاذق و استفاده از دستگاه­ های دقیق و به­روز و استاندارد ارائه خدمت می­ کند. 

توسعه و آینده‌نگری

مجتمع دارویی – درمانی هلال ایران با احترام به جایگاه خیّر و برآورده کردن نیت قلبی واقف، مرحومه ” بانو آگاهی آرش” در تمام طول مدت فعالیت خود همچنان در حال پیشرفت بوده و سعی دارد خدمات خود را به طیف وسیعی از بیماران ارائه کند. تحقق شعار “انسان سالم، محور توسعه پایدار” مهمترین چشم انداز و مأموریت این مجتمع است. بر همین اساس، مدیران و مسئولان مجموعه بر آنند تا با کارشناسی دقیق ظرفیت کنونی ساختمان­های موجود به نسبت میزان مراجعه­ کنندگان، در زمینه توسعه و گسترش خدمات و ساختمان­های درمانی گام بردارند. پروژه ساخت بیمارستان مدرن تخصصی بین­ المللی چشم هلال ایران با هدف گسترش پوشش­ های درمانی مراجعه ­کنندگان که اغلب از بین نیازمندان و محرومان هستند و نیز تسریع بخشیدن به اقدامات درمانی آنان، در سال ۱۳۹۰ کلید خورد. این پروژه به مساحت ۶۵۰۰ مترمربع در ۵ طبقه ساخته شده است که می­ تواند این مجتمع را به قطب بزرگ ارائه خدمات فوق‌تخصصی و تخصصی در سطح کشور و منطقه به بیماران داخلی و خارجی و همچنین محرومان، تبدیل کرده و سلامتی انسان ها و بازگشت به زندگی سالم را برای مراجعه­ کنندگان به همراه داشته باشد.

حمایت از بیماران نیازمند

اعتماد به نام و خدمات جمعیت هلال‌احمر پشتوانه محکمی برای مراجعه کنندگان این مجتمع به منظور دریافت خدمات درمانی است که با توجه به این ظرفیت، مراجعه گروه‌های مختلف جامعه به‌خصوص افرادی که از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستند، بسیار زیاد است. بر همین اساس، دست اندرکاران این مجموعه درمانی از نیاز این افراد برای برگشتن به زندگی سالم و به دور از بیماری غافل نبوده و با حفظ کرامت انسانی و توجه به رضایت بیماران، با راه اندازی دفتر مددکاری و تکریم ارباب رجوع تأمین خواسته های مراجعه کنندگان نیازمند را با وجود مشکلات مالی، سرلوحه خود قرار داده‌اند. کمک به افراد کم‌بضاعت و نیازمند در این مجتمع، با تعرفه خیریه کمک کرد تا تعداد بیشتری از مراجعه‌نندگان در بخش­های مختلف از نعمت سلامتی برخوردار شوند.

ویدئوی مرتبط با فعالیت‌های مجتمه دارویی درمانی هلال را اینجا ببینید.

گزارش اول با عنوان «نذر آب؛طرحی که ادامه دارد » را بخوانید.

گزارش دوم با عنوان «برای زلزله کرمانشاه چه کردیم؟!» را بخوانید.

گزارش سوم با عنوان «تلاش برای پایان دادن به قصه پرغصه مردم میانمار» را بخوانید.

گزارش چهارم با عنوان «داروسازی«سها»؛بازوی توانمند نظام سلامت در تامین داروهای حیاتی مردم» را بخوانید.

گزارش پنجم با عنوان «مهربانی به توان داوطلبی» را بخوانید.

گزارش ششم با عنوان «خدمت به زائران حرم امن الهی» را بخوانید.

گزارش هفتم با عنوان «پابه پای زائران» را بخوانید.

گزارش هشتم با عنوان «همراه بیماران، همدل سالمندان» را بخوانید.

گزارش نهم با عنوان «جوانان پیشتازان بشردوستی» را بخوانید.

گزارش دهم با عنوان « هشت سال دوشادوش رزمندگان دفاع مقدس» را بخوانید.

گزارش یازدهم با عنوان «چشم‌اندازی روشن در رسیدن به خودکفایی تولید محصولات پزشکی» را بخوانید.

گزارش دوازدهم با عنوان «بشردوستی فراتر از مرزها» را بخوانید.