اخبار / ستادی

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/گزارش چهاردهم: احسان ماندگار مردمی مهربان

فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی برای مرور دستاوردها و موفقیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف است. تا دهه فجر با انتشار ۴۰ گزارش به صورت روزانه، مجموعه‌ای از این موفقیت‌ها و دستاوردها را در حوزه‌های کاری جمعیت هلال‌احمر به طور خلاصه مرور می‌کنیم؛ اعلام فراخوان های عمومی برای جمع آوری کمک های مردمی در حوادث ملی و بین المللی از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، چهاردهمین گزارش است.

۹ ماه قبل

۴۰ سال، ۴۰ اقدام/گزارش چهاردهم: احسان ماندگار مردمی مهربان

شاید شما هم  فراخوان هایی از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف را دیده باشید، فراخوان هایی به منظور جمع آوری کمک های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی، درست مثل فراخوان هایی که از سوی کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) ، سازمان بهزیستی و سازمان های مردم نهادی چون جمعیت هلال احمر اعلام می شود. این فراخوان ها در واقع به نوعی اطلاع رسانی جمعی برای جمع آوری کمک های مردم نوعدوست ایرانی است.

جمعیت هلال احمر به عنوان سازمانی مردم نهاد که برخاسته از مردم و برای کمک به مردم است در زمان وقوع حوادث و سوانحی چون سیل، زلزله و حوادث طبیعی و غیر مترقبه با اعلام فراخوان های مختلف نسبت به جمع آوری کمک های مردم برای مردم اقدام می کند.

نمونه های بارز اعلام فراخوان مربوط به زلزله های مهیب در کشور به خصوص زلزله بم، آذربایجان و کرمانشاه بود که مردم نوعدوست کشورمان در هر سه مورد کمک های بسیار قابل توجهی به صورت نقدی و غیر نقدی به مردم زلزله زده داشته اند؛ اما چرا جمعیت هلال احمر اقدام به فراخوان جمع آوری کمک های مردمی می کند؟

اجرای فراخوان چرا و چگونه؟

جمعیت هلال احمر به منظور تحقق اهداف و اجرای وظایف موضوع مواد بند ۲ و ۳ اساسنامه و در جهت ترویج و تقویت حس تعاون، نیکوکاری، نوع دوستی و مشارکت میان مردم به‌ویژه در زمان وقوع حوادث و بحران‌های طبیعی و انسانی، جذب و بهره‌مندی از توانمندی آحاد مردم به عنوان یکی از وظایف و فعالیت‌های انسان دوستانه را از قبل در دستور کار داشته است. همچنین در ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران به صراحت مسئولیت جذب و هدایت و توزیع اعانات و کمک‌های غیرنقدی داخلی و خارجی اعم از اموال منقول و غیرمنقول و وجوه نقدی بر عهده جمعیت هلال احمر قرار گرفت.

در همین راستا سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ماموریت دارد تا برای اجرای مراتب فوق نسبت به انجام فراخوان عمومی برای تامین نیازهای ضروری آسیب دیدگان اقدام کند.

اقدامات انجام شده برای اجرای فراخوان ها!

اجرای فراخوان‌ها مستلزم سازماندهی، آماده سازی، جذب و هدایت کمک‌های مردمی است که به همین منظور ستادی تحت عنوان “ستاد جذب کمک‌های مقطعی مردمی” در جمعیت هلال احمر مراکز استان‌‌ها و شعب تابعه پیش بینی شده است. تشکیل این ستاد در دستورالعمل شماره ۸-۸۲ سازمان در ۱۲ ماده و ۷ تبصره تبیین و تشریح و به امضای دبیرکل  وقت جمعیت  در سال ۱۳۸۲ به استان‌ها ابلاغ شد.

در زمان بروز حوادث داخلی یا خارجی در سطح ملی، منطقه ای یا بین المللی جمعیت هلال احمر با اعلام فراخوان، از داوطلبان و آحاد مردم دعوت می کند که در ارائه کمک های نقدی و غیرنقدی خود به آسیب دیدگان مشارکت کنند. سپس تمامی کالاها و وجوه اهدایی مردم با مشارکت اعضا و داوطلبان در پایگاه های جمع آوری کمک های مردمی پس از دریافت، تفکیک، دسته بندی و در اسرع وقت با همکاری سازمان امداد و نجات جمعیت برای توزیع به مناطق آسیب دیده ارسال می شود.

فراخوان های ملی  اجرا شده تا کنون

تاکنون هفت فراخوان ملی داخلی انجام شده است:

  • سیل گلستان و خراسان در سال ۱۳۸۰
  • زلزله قزوین در سال ۱۳۸۱
  • زلزله بم در سال ۱۳۸۲
  • زلزله آذربایجان شرقی  در سال ۱۳۹۱
  • زلزله بوشهر  و زلزله بستک در سال ۱۳۹۲
  • زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶

 فراخوان های مربوط به زلزله بم و زلزله کرمانشاه دارای ابعاد بسیار گسترده ای بود و خیل عظیمی از کمک‌های نقدی و غیرنقدی به پایگاه‌های جمع آوری کمک‌های مردمی سرازیر شد که این کمک‌ها با زحمات شبانه روزی کارکنان استان‌ها و داوطلبان جمعیت ساماندهی و برای توزیع مناسب در منطقه تحویل شد.

فراخوان های بین المللی اجرا شده تا کنون

در حوزه فراخوان هایی بابت موضوعات بین المللی تعداد ۱۱ فراخوان شامل موارد ذیل انجام شد:

  • کمک به مردم افغانستان در سال ۱۳۸۰
  • کمک به مردم فلسطین در سال ۱۳۸۱
  • کمک به مردم عراق در سال ۱۳۸۲
  • زلزله جنوب شرق آسیا در سال ۱۳۸۳
  • کمک به مردم لبنان در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷
  • کمک به مردم غزه در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳
  • کمک به سیل زدگان پاکستان در سال ۱۳۸۹
  • کمک به قحطی زدگان سومالی در سال ۱۳۹۰
  • کمک به مردم جنگ زده یمن در سال ۱۳۹۴

علاوه بر موارد فوق یک فراخوان منطقه ای شامل استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان به درخواست استان‌ها برای کمک به مردم کرد عراق در سال ۱۳۹۳ و ۲ فراخوان استانی برای زلزله خراسان جنوبی و سیل مازندران در سال ۱۳۹۳ در سطح این استان‌ها اجرا شده است.

 

ترسیم برنامه هایی برای بهبود اجرای فراخوان ها در آینده

 با توجه به گسترش فضای مجازی، اینترنت، تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی، استفاده گسترده مردم از شبکه های اجتماعی و…  لازم است با استفاده از ابزارها و سیستم های ایجاد شده از سوی فن آوری اطلاعات و ارتباطات، شیوه های نوین پرداخت های نقدی پیگیری شود  تا لزومی برای مراجعه مستقیم مردم به شعب بانک ها برای اهدای کمک های خود به آسیب دیدگان وجود نداشته باشد. این برنامه طی چند سال اخیر در سازمان داوطلبان تدوین و در دست پیگیری است و  موفقیتهایی نیز در زمینه داشته است و فعال سازی و توسعه سامانه های جمع آوری و جمع سپاری کمک‌ها از طریق ATM,POS,APP,USSD,WEB, SMS  به صورت ویژه در دست پیگیری است و طی جمع آوری کمک های مردمی برای مردم زلزله زده کرمانشاه و یا اجرای طرح نذر آب از برخی از این امکانات استفاده شد و با توجه به اینکه در کمتر از یک دقیقه این کار امکان پذیر است با استقبال قابل توجه مردم مواجه شد.

البته سازماندهی تیم‌های داوطلبی اضطراری با هدف برخورداری از فعالیت تیم‎های آماده و آموزش دیده در حوزه‎های مختلف جمع آوری کمک‌های مردمی از برنامه های سازمان داوطلبان در سال آتی خواهد بود.

کمک های غیرنقدی و دردسرهای بسته بندی و توزیع آن میان آسیب دیدگان از حوادث

اگرچه جمعیت هلال احمر آمادگی کامل در پاسخگویی به نیت خیر هموطنان برای کمک به همنوعان را دارد ولی تجربه ثابت کرده است ارائه اقلام غیرنقدی به ویژه اقلام دست دوم، مشکلات فراوانی را در زمینه بسته بندی و توزیع  آن ایجاد می کند؛  چرا که سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در توزیع اقلام امدادی در مناطق حادثه دیده تابع استانداردهای خاص بین المللی و ملی است.

بسیاری از کمک‌های غیرنقدی که از سوی مردم اهدا می شود خارج از نیاز مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله است؛ به علاوه  مردم حادثه دیده از قبول اقلام دست دوم امتناع می کنند. البته جمعیت هلال احمر نهایت تلاش خود برای به مصرف رساندن این اقلام مطابق نیت خیرین را به کار می بندد ولی ارائه کمک‌ها به صورت نقدی توسط مردم به افزایش سرعت پاسخگویی در مناطق حادثه دیده کمک شایانی می‌کند.

 

گزارش اول با عنوان «نذر آب؛طرحی که ادامه دارد » را بخوانید.

گزارش دوم با عنوان «برای زلزله کرمانشاه چه کردیم؟!» را بخوانید.

گزارش سوم با عنوان «تلاش برای پایان دادن به قصه پرغصه مردم میانمار» را بخوانید.

گزارش چهارم با عنوان «داروسازی«سها»؛بازوی توانمند نظام سلامت در تامین داروهای حیاتی مردم» را بخوانید.

گزارش پنجم با عنوان «مهربانی به توان داوطلبی» را بخوانید.

گزارش ششم با عنوان «خدمت به زائران حرم امن الهی» را بخوانید.

گزارش هفتم با عنوان «پابه پای زائران» را بخوانید.

گزارش هشتم با عنوان «همراه بیماران، همدل سالمندان» را بخوانید.

گزارش نهم با عنوان «جوانان پیشتازان بشردوستی» را بخوانید.

گزارش دهم با عنوان « هشت سال دوشادوش رزمندگان دفاع مقدس» را بخوانید.

گزارش یازدهم با عنوان «چشم‌اندازی روشن در رسیدن به خودکفایی تولید محصولات پزشکی» را بخوانید.

گزارش دوازدهم با عنوان «بشردوستی فراتر از مرزها» را بخوانید.

گزارش سیزدهم با عنوان «چتر حمایتی هلال بر سر بیماران» را بخوانید.