دوشنبه ٠٥ مهر ١٣٩٥
رعايت نكات‌ايمني‌در‌ سواحل‌دريا و رودخانه‌‌هاي خروشان - تذکرهاي ناجيان غريق را جدي بگيريد، در مناطق شنا ممنوع به هيچ عنوان شنا نکنيد. - هنگام غروب خورشيد و با تاريک شدن هوا به ويژه در مواقعي كه دريا توفاني و مواج است، براي حفظ ايمني خود و عزيزانتان، به هيچ‌عنوان براي شنا وارد دريا نشويد. - براي شناخت مناطق أمن از ناجيان غريق طرح‌هاي سالم‌سازي، كه علاوه بر تخصص در نجات ‌جان شناگران بومي منطقه بوده و بيشتر با ويژگي‌هاي دريا آشنا هستند، راهنمايي بخواهيد. - اگر تنها هستيد، براي حفظ ايمني خود در مناطق خلوت و به دور از ديدرس ناجيان‌غريق، وارد دريا نشويد. - در محيط‌هاي آبي مراقب كودكان خود باشيد، آنها بي سرو صدا غرق مي‌شوند به طوري كه حتي قادر به درخواست كمك نيستند. - علاقه كودكان به بازي در آب و حس شيطنت و سرگرم‌شدن در بازي‌هاي پرجنب و جوش و هيجان‌آور‌آبي، آنان را از توجه و رعايت نكات‌ايمني در ساحل دريا غافل مي‌نمايد. - پوشاندن جليقه ‌نجات، به کودک احساس امنيت و اعتماد ‌به‌‌نفس کاذب مي‌دهد و همين امر سبب بروز حوادث ناگوار و به خطر‌افتادن جان آنها مي‌شود. - به کودک خود اجازه انجام بازي‌هاي خطرساز، شوخي و شيطنت در آب را ندهيد. - از امواج دريا غافل نشويد، گاه امواج بزرگ به محل بازي کودکان در ماسه‌هاي ساحل هم مي‌رسند و آنها را با خود به داخل دريا مي‌کشانند. - شنا و آب بازي يکي از پر‌هيجان‌ترين تفريحات و پرخطرترين بازي‌ها براي کودکان محسوب مي‌گردد، رعايت نكات ايمني و نظارت بر رفتارهاي آنان مانع بروز حادثه است. - در محيط‌هاي آبي (سواحل دريا و كنار رودخانه‌ها) هر بار که متوجه غيبت کودک خود شديد و او را نيافتيد، ابتدا داخل آب را جستجو نماييد. - هرگز کودکان را براي لحظه‌ايي كوتاه در حال‌بازي در سواحل يا در مجاورت با محيط‌هاي آبي، تنها نگذاريد، حتي اگر در شنا‌کردن مهارت دارند يا جليقه نجات پوشيده‌اند. - حادثه به يكباره اتفاق مي‌افتد، سرعت عمل در اطلاع‌رساني به ناجيان‌غريق منطقه در نجات و كمك‌رساني به موقع به غريق، بسيار حائز‌اهميت است. - حتی اگر کودکان شناگران قابلی هستند، به آنها اجازه ندهيد بدون همراهی بزرگترها وارد آب شوند. - کودکان‌خردسال در آب کم‌عمق نيز ممکن است غرق شوند، وقتی آنها در مجاورت هر آب اعم از وان حمام، حوض، جوی آب، استخر و... هستند، آنها را زير نظر بگيريد. - کودکان مهارت کامل براي تشخيص زمان مناسب استفاده از فنون شنا را ندارند، براي جلوگيري از خطرات‌جاني در هنگام شنا آنها را حمايت و همراهي كنيد. - براي حفظ‌ ايمني خود و عزيزانتان با ديدن پرچم سياه و قرمز، از شنا در منطقه خطر پرهيز کنيد. - اگر علاقمند به شنا در مسافت طولاني هستيد، براي حفظ ايمني خود به موازات ساحل شنا‌کنيد. - هنگام رعد و‌ برق و اعلام شروع توفان‌هاي دريايي براي حفظ ايمني و سلامت خود، به سرعت از آب خارج شويد. - حتي اگر شناگر‌حرفه‌اي هم هستيد، موقع شنا از ساحل دور‌نشويد. - اگر داراي مشكلات مزمن چون آسم، ديابت يا نارسايي قلبي هستيد، در زمينه ورزش در آب با پزشك خود مشورت كنيد. - براساس توانايي خود در شنا، عمق مناسب را براي شنا انتخاب كنيد، اگر هنوز توانايي و قدرت لازم براي شنا در آب‌هاي عميق را نداريد براي حفظ ايمني خود، وارد قسمت عميق آب نشويد. - مراقب سلامت و ايمني خود باشيد، گرفتگي و تنگي‌نفس در آب، ايست ‌قلبي،غرق‌ شدگی، عفونت‌هاي‌پوستي، آفتاب‌سوختگي، قرمزي‌چشم، عفونت و التهاب‌چشم و گوش سلامت يك شناگر را تهديد مي‌كند. - شنا در دريا مثل شنا در استخر نيست، علاوه بر مهارت در شنا، بايد حضور در دريا و مشكلاتي كه يك شناگر در دريا با آن روبرو مي‌باشد، را فراگرفت. - اگر مهارت چنداني در شنا نداريد، در سواحلي که عمق آن از قد شما بيشتر است شنا نکنيد. - از رفتار‌هاي پرخطر مثل شوخي و بازي خطرآفرين در داخل آب جداً پرهيز نماييد، هرگز به دروغ تظاهر به غرق شدن نكنيد. - براي حفظ ايمني خود و جلوگيري از آسيب‌هاي نخاعي، هرگز به داخل آبي كه كف آن را نمي‌بينيد يا از عمق آن اطلاع دقيقي نداريد، شيرجه نزنيد. - به سواحل اطمينان نكنيد، به دليل فشار مداوم امواج و جابه جايي ماسه‌هاي كف دريا، پستي و بلندي و چاله‌هاي سواحل دائماً در حال تغيير و دگرگوني است. - از عمده ترين دلائل ايجاد گرفتگي عضلات شناگران در حين شنا وقفه طولاني مدت در تمرينات ورزشي است، با آمادگي بدني به شنا بپردازيد. - گرفتگي عضله ساق پا و انگشتان پا كه با درد شديد و انقباض گره‌ايي اتفاق مي‌‌افتد اغلب در اثر فعاليت‌هاي نامنظم و ناگهاني شخص تازه كار به هنگام شنا ايجاد مي‌گردد، با حركات كششي مي‌توان آن را رفع نماييد. - درياي مواج هر زمان شكل تازه‌اي به خود مي‌گيرد، شناگر تازه كار نبايد با اتكاء به وسايلي چون جليقه نجات، كمربند نجات، تيوپ، قايق بادي و... اطمينان كامل يابد كه در دريا و درون امواج قدرتمند در امنيت است. - مراقب باشيد به سواحل اطمينان نكنيد به دليل فشار مداوم امواج و جابه جايي ماسه هاي كف دريا، كف دريا و پستي و بلندي و چاله هاي آن دائماً در حال تغير و دگرگوني است. - تمرينات مستمر و اصولي مي‌تواند احتمال گرفتگي عضلات در حين شنا را رفع نمايد. براي حفظ سلامت و ايمني خود نكات ايمني را رعايت نماييد. - براي گم نكردن مسير و ساحلي كه از آنجا براي شنا به درون دريا آمده ايد وسيله يا جسم مشخصي كه از داخل دريا قابل رؤيت باشد به عنوان نشانه در ساحل قرار دهيد. - هنگامي كه هواي دريا مه آلود بوده يا مه در حال پيدايش و گسترش است براي حفظ سلامت و ايمني خود از ساحل دور نشويد در چنين وضعيتي احتمال گم كردن مسير و راه وجود دارد. - بدون كسب مهارت و فنون شنا و آموزش اصولي حضور در دريا، احتمال و خطر غرق شدن در كمين كودكان و نوجوانان است و نتايج تأسف بار اين حوادث قابل پيش بيني برعهدة بزرگترهاست. - در زمان غروب خورشيد به دليل شدت يافتن وزش بادهاي دريايي، مسير جريان و كشش امواج به داخل دريا بسيار زياد است، و شدت يافتن اين نيروها، شناگران را بيشتر به سمت دريا مي‌كشاند، مراقب ايمني خود باشيد. - از رقابت با همراهان در پيشروي به داخل دريا و دورشدن از ساحل صرفنظر كنيد و قبل از اطمينان به تبحر و قدرت شناگري خود از طي نمودن مسافت هاي طولاني شنا بپرهيزيد. - به توصيه‌هاي ناجيان غريق بومي منطقه عمل نماييد، آنان با موقعيت هاي متغير دريا، خطرات احتمالي، قدرت امواج و تغييرات جوي آن آگاهي كامل دارند. - غريقي كه نجات يافته را اگر هوا سرد باشد گرم نگه داريد و اگر هوا شديداً گرم باشد خنك نگه داريد. - براي حفظ ايمني و تعادل، شناگر بايد از ابتداي ورود به داخل آب مسير شناي خود را در جهت مخالف كشش آب و حركت امواج در نظر گرفته و تنظيم نمايد. - از مهم‌ترين عللي كه ممكن است سبب شوك شناگر در آب شود؛ سردي آب، خستگي و تمرين زياد قبل از ورود به آب، نور و حرارت زياد خورشيد، سنگيني معده شناگر، ضربات محكم آب به شكم، حنجره، پرده صماخ، مخاط بيني شناگر و نيز افرادي كه داراي سابقه بيماري قلبي مي‌باشند. - از مهم‌ترين علل غرق شدگي شناگران؛ شنا در نقاط خطرناك و باتلاقي، گرفتگي عضلات حين شنا، برخورد ناگهاني به موانع درون آب(صخره، اجسام شناور در آب) پرت شدن با شكم در آب، تنها و بدون همراه بودن، اطمينان زياد به مهارت شناي خود، ترس و وحشت و ... مي‌باشد. - كساني كه دچار حادثه غريق مي‌شوند سه دسته اند؛ كساني كه فقط دچار بيهوشي شده اند و نبض و تنفس دارند، كساني كه ضربان قلب نبض دارند اما تنفس شان قطع شده و كساني كه به دليل ايست قلبي و ريوي نيازمند ماساژ قلبي و دادن تنفس مصنوعي هستند. - پس از نجات غريق و انتقال او به ساحل در صورتي كه هوشيار نيست و هيچ يك از علائم حياتي را ندارد اگر در زمينه احياء تخصص لازم را دارا مي‌باشيد، به سرعت عمليات احياء يا ماساژ قلبي و تنفس مصنوعي را تا رسيدن نيروهاي امدادي بر روي مصدوم انجام دهيد. - اگر غريق پس از نجات هوشيار است، او را آرام كنيد، او را بپوشانيد و گرم نگه داريد و در راحت ترين وضعيت استراحت و بهبودي قرار دهيد. - اگر دچار گرفتگي عضلات پا در داخل آب شده ايد؛ آرام باشيد و با كمك دست هاي خود شروع به حركاتي بشكل پارو زدن كنيد يا بر روي آب به صورت شناور بمانيد، و درخواست كمك كنيد. - به دريايي كه آرام است و طوفاني نيست هم اعتماد نكنيد، وسوسه پيشروي به داخل دريا سبب غفلت و دورشدن از مناطق أمن و ايجاد حادثه مي‌كند. - يك شناگر خوب، با آرامش شنا مي كند و هنگام شنا نحوه صحيح استفاده از قدرت ماهيچه‌ها را مي‌داند، انرژي خود را هدر نمي‌دهد و خود را خسته نمي‌كند. - حالات رفتاري شخصي كه مضطرب و عصبي است در آب هم بر روي شنا و عكس‌العمل شناگر تأثيرگذار است و سبب نگراني قطع يا بريده شدن و سطحي يا تندتند شدن تنفس، انجام حركات و تلاش بيهوده، از دست دادن انرژي و خستگي و در نهايت بروز حادثه ناگوار مي‌گردد. - براي كمك به غريق كه درخواست كمك مي‌كند و فاصله‌اش از شما زياد است بهترين كار بستن وسيله‌اي (كيسه طناب، لاستيك تيوپ، حلقه نجات) به سر طناب و پرتاپ آن به سمت غريق با انديشه صحيح عمل كنيد، هيچگاه سلامت خود را به خطر نيندازيد. - براي نجات غريق به سمت او طناب پرتاپ كنيد و به او بگوييد طناب را دور بدن يا بازوي خود بپيچد، سپس او را به آرامي به سوي خود بكشيد، به طوري كه طناب از دستش رها نشود. - حوادث بيشمار غرق شدگي در اثر غفلت و از چشم دور شدن در فاصله زماني كوتاهي اتفاق مي‌افتد، در هنگام شنا حواستان را سرگرم شنا نكنيد، مراقب همديگر باشيد و از هم غافل نشويد. - نيمي از آمار غرق شدگان را كودكان تشكيل مي دهند كه علت اصلي بروز حادثه براي آنان عدم دقت كافي به ايمني آنان در محيط هاي آبي مي‌باشد. - بيشترين آمار غرق شدگان پسران 15 تا 20 ساله هستند، علت اصلي ايجاد حادثه براي آنان؛ افتادن ناگهاني در آب، شيرجه زدن و صدمه به سر و قطع نخاع، تنفس شديد و نگه داشتن نفس مي‌باشد.
حادثه منا حاصل بی کفایتی و بی درایتی آل سعود بودتقدیر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت از نیروهای امدادگر حاضر در فاجعه منا/ امدادرسانی نیروهای امدادی ایران در حادثه منا بسیار مطلوب بودهلال احمر به برکت دوران دفاع مقدس به پویایی رسیددیوارهاى خانه «نبودنی» را تکرار مى‌کنند؛ «چرا پدر برنگشت؟!» / دلشوره‌های آخرین مکالمهفرهنگ از این ستون به اون ستون فرجه، باعث شده حوادث غیر مترقبه را جدی نگیریم/دولت وظیفه حاکمیتی امداد و نجات کشور را به هلال احمر سپرده است امیدوارم راه روشن و خدایی این جوان سربلند ادامه یابد
با جهان بی مانند داوطلبی آشنا شوید
اهمیت آموزش کمک های اولیه برای کودکان و نوجوانان

عملیات 30 ساعته امدادگران برای نجات کوهنورد تهرانی در تنگ رغز داراب؛
1395/7/4
پایان خوش اردوهای تابستانه در استان اصفهان
1395/7/4
مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر برگزار می کند:
1395/7/3
گزارشی از فعالیت مرکز توانبخشی هلال‌احمر کردستان
1395/7/3
پایان مرحله نخست دوره‌های بازآموزی و اردوی نشاط و امید امدادگران و نجاتگران سراسر کشور؛
1395/7/2