شنبه ٠١ ارديبهشت ١٣٩٧
اقدامات ايمني قبل از وقوع كولاك و يخبندان - با عايق‌بندي ديوارها، درزگيري‌‌شكاف در و پنجره‌ها، پوشاندن پنجره‌ها با پلاستيك مخصوص و نصب پنجره‌هاي مناسب كولاك، آماده مواجهه با زمستان شويد. - امکانات محل سکونت خود را براي فصل‌ زمستان آماده و مجهز نماييد تا در صورت مواجهه با سرما و ديگر حوادث ثانويه كولاك، آمادگي مقابله داشته باشيد. - استحكام‌بام خانه در برابر وزن‌سنگين برف يا بارش مداوم باران، و كاركرد صحيح خروج آب از ناودان‌ها را بررسي و معايب آنها را رفع‌نماييد. - هنگام سفر در زمستان و احتمال قرار‌گرفتن در شرايط‌جوي نامناسب به جاي پوشيدن لباس سنگين، چند دست لباس مناسب، راحت، سبك و گرم بپوشيد. - وسيله‌نقليه را براي قرار‌گرفتن در شرايط نامساعد جوي، به خوبي بررسي‌نماييد.(روغن‌گيري، فيلتر هوا و سوخت، بخاري، لوله‌هاي‌اگزوز، ترمزها، دنده‌ها، و...) - هنگام سفر در زمستان، به دليل بارش و يخ‌زدگي و لغزندگي جاده‌‌ها لوازم و ابزار اضطراري مانند؛ زنجير‌چرخ به همراه داشته‌باشيد و حتماً در شرايط نامساعد‌جوي از آن استفاده كنيد. - تجهيزات كمكي مثل؛ نمك، زنجير‌چرخ و پارو يا بيلچه (براي آب‌كردن‌يخ‌ جاده، سهولت‌در‌ رفت و آمد و كنار‌زدن ‌برف) را به تجهيزات زمان‌اضطراري وسيله نقليه خود اضافه كنيد. - سوخت مورد‌نياز‌ خودرو براي سفر را به اندازه‌ كافي تأمين نماييد، قطع‌سوخت در شرايط ‌اضطراري و عدم ‌دسترسي ‌آسان به سوخت‌ مناسب، باعث مشكلاتي براي شما خواهد شد. - براي جلوگيري از يخ ‌زدگي لوله‌هاي‌آب، يك‌ماده‌عايق يا چند لايه روزنامه را به دور لوله‌ها بپيچيد. اقدامات ايمني حين ‌و پس از وقوع‌ كولاك و يخبندان - وقتي از چراغ‌نفتي استفاده‌ مي كنيد، هواكش را روشن بگذاريد تا گاز‌سمي در اتاق نماند. - براي حفظ ‌ايمني، در بيرون از محيط اتاق در چراغ نفتي، نفت بريزيد و چراغ را حتماً با فاصله مناسب از اجسام قابل اشتعال قرار‌دهيد. - وقتي برف‌ها را پارو مي‌نماييد، زياد تقلا نكنيد، چون اين كار باعث فشار به قلب و حمله‌قلبي مي‌‌‌شود، اگر پارو كردن برف‌ها ضرورت‌دارد، قبل از شروع براي آمادگي لازم بدن حتماً حركات ‌‌‌‌نرمشي انجام‌دهيد. - براي حفظ سلامتي خود به طور منظم غذاهاي مقوي بخوريد و مايعات‌بدون‌كافئين گرم زياد بنوشيد. - در بيرون از منزل، براي حفظ سلامت و جلوگيري از ورود هواي سرد به ريه‌ها، دهانتان را بپوشانيد. - اگر لباس‌هايتان خيس‌شد، براي حفظ سلامت خود آنها را عوض نماييد. - كرخت‌شدن و رنگ‌‌پريدگي در قسمت انتهايي انگشت‌ها، شصت‌پا، نرمه‌گوش و نوك‌بيني و علايم افت‌شديد‌ دماي بدن و لرزش غير‌قابل ‌كنترل اعضاء، عدم ‌‌‌‌انسجام فكري و رفتاري، بريده‌‌ بريده‌حرف‌زدن، كسالت و خستگي از علايم سرمازدگي است. - مصدوم سرمازده را به مكان‌ گرم انتقال‌‌دهيد، لباس‌هاي خيس را از تنش بيرون‌آوريد، به او پتو بپوشانيد، اگر هوشيار ‌است نوشيدني‌هاي گرم و بدون‌كافئين به وي بخورانيد، فوراً به وي كمك‌هاي پزشكي ارائه دهيد. - در شرايط نامساعد جوي در صورت ضرورت به رانندگي، برنامه‌ي سفر را حتماً با ديگران در ميان بگذاريد، براي حفظ ايمني‌خود در جاده‌‌اصلي رانندگي كنيد و از مسيرميان‌برها استفاده نكنيد. - در صورت توقف ناگهاني در جاده و شرايط بحراني كولاك هوا با پلس راه و نداي امداد(112و 110)تماس‌بگيريد و شرايط و موقعيت دقيق خود را گزارش دهيد. - براي حفظ ‌ايمني در شرايط نامطلوب و بارش‌شديد از خودرو خارج‌نشويد و پياده در برف به راه نيفتيد. - هنگام بارش برف، تشخيص‌فاصله‌ها واقعي نيستند، و يك‌فاصله از ديد‌ ما نزديك، اما در عمل يك پياده‌روي طولاني در برف‌‌‌عميق است، با درايت و دقت بهترين كار را انجام دهيد. - اگر در راه‌ مانديد و ناچار به ماندن ‌در‌خودرو هستيد، براي اين كه گرم بمانيد بخاري و موتور خودرو را هر يك ساعت، حدود ده‌دقيقه روشن كنيد. - اگر شرايط‌جوي نامطلوب و ماندن در بين‌راه خطرساز است، خودرو خود را رها كرده و پياده به راه بيفتيد، البته به شرطي كه كولاك و بوران از شما عبور كرده باشد. آسيب هاي ناشي از سرما سرمازدگی - در دماهاي پايين، يخبندان، برف و کولاک، انتهای اندام‌های بدن مانند نوک انگشتان به دليل دمای پايين يخ‌می¬زند که در موارد شديد می‌تواند باعث از بين‌رفتن دائمی حس و در نهايت منجر به مرگ‌بافت و از بين‌رفتن آن اندام شود. علايم سرمازدگي - از مهم‌ترين علايم سرمازدگي؛ احساس‌ گزگز، سوزش يا درد، سردي‌پوست، رنگ‌پريدگي و بي‌حسي، پوست‌‌براق و تغيير رنگ دادن پوست به رنگ سفيد و سپس لکه‌لکه و در نهايت آبی و تيره شدن (به دليل نرسيدن خون) آن مي‌باشد. نکته مهم هنگام بهبودی در سرمازدگي پوست قرمز، گرم، دردناک و تاول‌دار می‌‌گردد و در صورت از بين رفتن بافت، پوست سياه می‌شود. اقدامات اوليه در سرمازدگي - ابتدا مصدوم را به يك مکان گرم منتقل کنيد، دستکش، حلقه و زيورآلات و لباس‌های تنگ مصدوم را به سرعت بيرون آوريد. - عضو سرمازده را زير بغل خود مصدوم قرار دهيد يا بين دست‌های خود بگيريد تا گرم شود. - به هيچ وجه عضو سرمازده را مالش ندهيد (خطر آسيب بيشتر به عضو) - براي بهبودي‌سريع، عضو را به سرعت گرم نکنيد و آن را روی منبع حرارتی قرار ندهيد. - آب گرم با دمای 40 درجه سانتيگراد فراهم نموده، اندام را در آن بگذاريد سپس آن را خشک کرده، بانداژ کنيد.(لاي انگشت‌ها گاز استريل بگذاريد) - اندام آسيب ديده را بالا نگه‌‌داريد تا تورم آن کم‌شود، برای کاهش‌درد به مصدوم‌هوشيار مسکن بدهيد. - مصدوم را به سرعت به مركز درماني انتقال دهيد. هايپوترمی هايپوترمي کاهش دماي بدن به زير 35 درجه سانتيگراد است، از عمده دلائل بروز هايپوترمي شنا‌کردن در آب‌های سرد، قرار‌گرفتن به مدت طولاني در هواي‌سرد يا ماندن در خانه¬ای با دمای‌پايين در سالخوردگان و نوزاداني كه در هواي سرد پوشش‌کافي و مناسب نداشته‌اند، در معرض اين عارضه قرار‌دارند. - در مصدوم‌ سرمازده علائم؛ لرز، سردي، رنگ‌پريدگي و خشکي پوست، خواب‌آلودگی، اختلال در هوشياري، بي‌تفاوتي و رفتارهای غير منطقي ديده مي‌شود. - تنفس مصدوم‌سرمازده کُند و سطحي، نبض کُند و ضعيف، و در نهايت احتمال ايست‌قلبی مصدوم وجود دارد. اقدامات ضروري براي مصدوم‌دچار‌سرمازدگي - به سرعت لباس‌های خيس را از تن مصدوم بيرون آوريد، لباس گرم و خشک به وی بپوشانيد. - اگر فرد جوان است با آب 40 درجه سانتيگراد دوش بگيرد، اما در افراد مسن توصيه نمي‌شود چون گرمای ناگهانی، جريان خون پوست را زياد کرده ولي خون‌رساني به مغز و قلب فرد كُند مي‌گردد. - مصدوم را در رختخواب يا جاي گرم بخوابانيد و به او مايعات‌گرم، سوپ يا غذاهای‌پرانرژی مانند شکلات بدهيد تا گرم شود. - مصدوم را در تماس مستقيم با منبع‌گرمايي قرار ندهيد چون اين حرارت می¬تواند باعث سوختگی‌‌اندام وي شود. - اگر در کوهستان هستيد، مصدوم را درون کيسه‌خواب قرار‌دهيد يا در صورت امکان بدن مصدوم را با بدن خود گرم‌کنيد، او را کاملاً بپوشانيد و به داخل پناهگاه انتقال دهيد. - فرد را به آرامی جا به‌جا کنيد، چون ممکن است در موارد شديد، انجام يك حرکت موجب ايست قلبی وي شود.
اخبار > ضرورت احترام به قوانین، رعایت حق تقدم گروه‌های امدادی و چگونگی مواجهه با صحنه تصادف
 


  چاپ        ارسال به دوست

همگام با توصیه های امدادی و بهداشتی هلال‌احمر در نوروز 95 (4)؛

ضرورت احترام به قوانین، رعایت حق تقدم گروه‌های امدادی و چگونگی مواجهه با صحنه تصادف

جمعیت هلال‌احمر با توجه به نزدیک‌شدن ایام نوروز 95 و آغاز سفرهای نوروزی، به‌منظور آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی و مواجهه با بیماری‌های مبتلابه‌در سفر، توصیه‌های امدادی، بهداشتی و سلامتی برای هموطنان دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، توصیه‌های امدادی، بهداشتی و سلامتی جمعیت هلال‌احمر در چند بخش در اختیار هموطنان قرار می‌گیرد تا با رعایت این نکات بتوانند اوقاتی خوش و بدون هر نوع حادثه و ناخوشایندی را در ایام نوروز برای خود و خانواده، رقم بزنند. بر این اساس در بخش چهارم این توصیه‌ها به اهمیت و ضرورت توجه به توصیه‌های امدادی و رعایت ایمنی در جاده‌ها پرداخته‌ایم.

توصیه‌های امدادي در سفر

* در حين سفر از توقف و مشاهده صحنه تصادف جداَ خودداري كنيد. هرلحظه توقف شما، مساوي با تأخیر در امدادرساني است و جان و سلامتي مصدومین به خطر مي‌افتد.

* در حین سفر و در صورت مواجهه با تصادف، از ازدحام در اطراف مصدوم جلوگيري و از جابه‌جا كردن مصدوم، مگر در مواقع ضروري خودداري كنيد.

* در حین سفر و در صورت مواجهه با تصادف، هنگام کمک‌رسانی به مصدومان، مطمئن شويد كه جان خود را به خطر نمی‌اندازید.

مجموعه پیام‌های کوتاه ایمنی در جاده‌ها:

* رانندگی باظرافت؛ یعنی سرعت خودرو متناسب با جاده باشد.

* از خوردن هر نوع نوشیدنی و خوراکی در پشت فرمان و در هنگام حرکت اجتناب کنید.

* هنگام رانندگی در مسیرهای شیب‌دار، از دنده‌های سنگین استفاده کنید.

* پس از هر 2 ساعت رانندگی، از خودرو پیاده شوید و کمی استراحت کنید.

* هنگام رانندگی از مصرف داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور خودداری کنید.

* در هوای برفی و بارانی از ترمزهای بی‌موقع و انحراف ناگهانی خودرو خودداری کنید.

* در هنگام وقوع حوادث، به کودکان، سالخوردگان و افراد ناتوان کمک کنید.

* رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و امدادی در هنگام حوادث، ضامن سلامتی شما است.

* کاهش خطر درگرو افزایش آگاهی و آمادگی شما است.

* در زمان سوانح حق تقدم با گروه‌های امدادی است.

* آرامش خود را در زمان سانحه حفظ کنید.

* احترام به قوانین= الفبای سلامتی

* سرعت غیرمجاز، مهارت نیست، نادانی است.

* دیر رسیدن؛ بهتر از هرگز نرسیدن است.

* اول ایمنی، بعد حرکت

* هر راننده مسئول ایمنی خود و دیگران است.

* این روزها بهاری است، با سرعت زیاد بهار را خزان نکنید.

* کمی آهسته‌تر، سفر شیرین است.

* چشمان عزیزانمان را با بی‌احتیاطی؛ بارانی نکنیم.

* آغاز بهار را با اندکی تأمل، آرامش و ایمنی، خاطره‌انگیز کنیم.

* احترام به قوانین، احترام به خود است.

* تداوم زندگی و آرامش سفر، با رعایت قوانین.

* با کاهش سرعت، در مصرف سوخت خود صرفه‌جویی کنید.

* بیایید با رعایت قوانین و مقررات، بهار لبخند را به یکدیگر هدیه کنیم.

* سفر، زمان تقسیم شادی‌هاست، با سهل‌انگاری آن را به خاطره‌ای تلخ تبدیل نکنیم.

* یک‌عمر باهم بودن را، با یک‌لحظه بی‌توجهی، جابه‌جا نکنید.

* از همراه بردن سيلندرهاي گاز پیک‌نیکی در خودرو، قطار و اتوبوس خودداري كنيد.

* قبل از مسافرت، حتماً کپسول آتش‌نشانی را در خودرو قرار دهید.

* قبل از سفر، شماره تلفن‌های ضروری را تهیه و به همراه داشته باشید.

* از چادر زدن در كنار جاده و محل‌هایی كه احتمال ريزش كوه وجود دارد، خودداري كنيد.

* هر عاملي كه باعث كاهش سطح هوشياري يا تمركز راننده شود، ممكن است منجر به بروز تصادفات جاده‌ای مرگبار شود.

* هنگام رانندگي، هر دو ساعت یک‌بار 10 دقيقه كنار جاده توقف كنید و چاي يا قهوه بنوشید و در صورت امکان کمی نرمش کنید.

* به‌عنوان سرنشينان خودرو، به راننده، توجه كافي داشته و هر از چند گاهی گفت‌وگوی كوتاهي با وی داشته باشید تا وي احساس خواب‌آلودگی نكند.

* هنگام رانندگی اگر احساس کردید که خواب و خستگی بر شما چیره می‌شود، در محلی امن توقف کنید، چراغ‌های خطر خودرو را روشن کرده و اندکی استراحت کنید.

* هنگام رانندگی، در آزادراه، از نوربالا، فقط در مواقع ضروری استفاده کنید.

* از پرتاب کردن ته سیگار در جنگل و بوستان‌ها خودداری کنید.

* در طول مسافرت از بازی کردن کودکان در جاده، کنار پرتگاه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها جلوگیری کنید.

* در طول سفر، پیوسته مراقب کودکان خود باشید تا از دسترس شما دور نشوند.

* در صورت استفاده از وسایل گرمایشی و پخت غذا، از سلامت وسایل و نشت نکردن گاز و تهویه مناسب محل اسکان اطمینان حاصل کنید.

* در سفر مراقب پول و اشیای قیمتی خود باشید.

* در لحظات اولیه ورود به محل اسکان، وسایل ایمنی و راه‌های خروج را به خاطر بسپارید تا در زمان نیاز سریع‌تر اقدام کنید.

* هنگام مسافرت و رانندگی از پاک کردن چراغ‌ها و شیشه‌های عقب و جلوی خودرو غفلت نکنید.

* هنگام پیاده شدن از خودرو، همواره مراقب کودکان باشید.

* در هنگام شب تا حد امکان از جاده‌های کویری و کوهستانی عبور نکنید.

* میوه‌ها و سبزيجات، بهترین میان وعده در طول مسافرت است.

 

* مصرف آب سالم و نوشیدنی‌های سالم بدون گاز، شیوه مناسبی برای حفظ سلامت در مسافرت‌های نوروزی است.


١٠:٥٩ - چهارشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٤    /    عدد : ٨٨٩٧٢    /    تعداد نمایش : ٤٧٣٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج