چهارشنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٧
هموطنان می توانند نسبت به واریز وجوه نقدی خود (به نفع مردم استان سیستان و بلوچستان) به شماره حساب 66666 نزد بانک های ملت، صادرات، رفاه، سپه، کشاورزی، مهر ایران، دی، پارسیان و پست بانک اقدام کنند. همچنین شماره کارت های 6104337580000378 و 5892101231510872 و 5029387010011879 به ترتیب نزد بانک های ملت، سپه، دی و همچنین سامانه USSD بر روی تلفن های همراه به آدرس «#5151*733*» جهت واریز وجوه کمک های مردمی بابت برنامه های امدادرسانی و بحران خشکسالی استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است. مردم ایران می‌توانند با ارسال عدد 4 به شماره 2099999 روزانه هزینه یک بطری آب معدنی را نذر آسیب‌دیدگان از خشکسالی در نواحی جنوب شرق کشور کنند.
اخبار > زمین لرزه غرب کشور و چند درس آموخته
 


  چاپ        ارسال به دوست

زمین لرزه غرب کشور و چند درس آموخته

یادداشت: فیض اله جعفری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس/ حادثه دلخراش زمین لرزه منطقه غرب کشور فارغ از تمامی رنج هایی که به موجب فقدان بیش از چهارصد و سی تن از هموطنان و مصدومیت چند هزار نفری ساکنان آن مناطق به بار آورد، درس آموخته های ارزشمندی را نیز برای جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین سازمان امدادی و نهاد بشردوستانه و عام المنفعه به همراه داشت که در ادامه به آنها اشاره می گردد:


ضرورت تبیین و تشریح اصولی وظایف جمعیت هلال احمر در حوادث برای اعضای مدیریت بحران: به رغم برگزاری جلسات متعدد و متنوع با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران در پایتخت و مراکز استان ها و شهرستان ها در قالب کارگروه های مختلف و اتفاق و اجماع نظر اعضا و نمایندگان دستگاه ها بر شرح وظایف تخصصی و حتی اجرای مانورهای پشت میزی و میدانی، اما متاسفانه در عرصه عمل تداخل مسئولیت ها و موازی کاری های غیر کارشناسی به عنوان عامل بازدارنده و کندکننده فرآیندهای عملیاتی، امدادی و پشتیبانی ظاهر می شود؛ مورد و مصداقی که در جریان حادثه زمین لرزه مناطق غربی کشور نیز به وضوح قابل مشاهده بود و هست. انتقاداتی که درباره ضعف مدیریت توزیع منابع، اقلام و کالاهای امدادی و اهدایی بین حادثه دیدگان وجود دارد، آیا به راستی متوجه جمعیت هلال احمر است و یا محصول عدم توجه و اعتنای دستگاه های متولی در صحنه حادثه به وظایف مصرح قانونی و ذاتی جمعیت هلال احمر در بحران ها؟ به راستی اگر متناسب و مستند به اسناد بالادستی از جمله اساسنامه جمعیت، مصوب مجلس شورای اسلامی، آیین نامه های امدادی و دستورالعمل های کارگروه امداد و نجات، وظیفه تخصصی مدیریت و نظارت بر دریافت، جمع آوری، تفکیک و توزیع اقلام امدادی و اهدایی،  به هلال احمر سپرده شده بود، آیا باز هم شاهد معضل ایجاد شده در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بودیم؟ حل قطعی و همیشگی مشکل یاد شده، منوط به بازنگری در دستور کار و هدفمند نمودن روند جلسات مدیریت بحران در سطوح ملی، منطقه ای، استانی و شهرستانی و تبیین اصولی وظایف دستگاه های امدادرسان به ویژه جمعیت هلال احمر در مواقع بروز حوادث و بلایاست.
اهمیت هماهنگی و یکپارچگی در جمع آوری کمک های مردمی در حوادث: کمک های نقدی و غیرنقدی مردم شریف و نیکوکار ایران عزیز در زمان وقوع حوادث برای حمایت از آسیب دیدگان و متاثرین از حادثه، سرمایه بزرگ و مهمی است که نشان از حس نوعدوستی، تعاون و همبستگی اجتماعی است و در این میان تخصیص و تحویل کمک ها به جمعیت هلال احمر بیانگر اعتماد عمومی جامعه به جمعیت است.
متاسفانه در حوادث مختلف و از جمله حادثه اخیر استان کرمانشاه شاهد ورود نهادها و دستگاه هایی بودیم که به رغم اشاره صریح قانون به مسئولیت جمعیت هلال احمر در جمع آوری کمک های ملی و بین المللی در حوادث غیرمترقبه، در این امر مداخله نمودند و بالطبع در چنین آشفته بازاری بستر سوء استفاده برخی افراد در پوشش های حقیقی و حقوقی نیز به وجود می آید که مهمترین زیان آن متوجه اعتماد عمومی است.
البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بایستی فرآیند جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی در حوادث را با تدوین دستورالعملی جامع و با فراهم نمودن بسترهای اجرایی، نظارتی و توزیعی دقیق تر و قوی تر مدیریت کند.
سرمایه های اجتماعی ارزشمندی برای جمعیت هلال احمر به نام داوطلبان: در مواقع بحرانی و شرایط اضطراری است که ارزش و جایگاه سرمایه های مهم اجتماعی جمعیت یعنی اعضا و داوطلبان نمود و ظهور بیشتری پیدا می کند.
خلق صحنه های زیبا و بی بدیل از تلاش ها، فداکاری ها و نقش آفرینی های موثر اعضا و داوطلبان در کمک به حادثه دیدگان اعم از فرآیندهای امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری، حضور تیم های سحر در راستای حمایت های روانی از آسیب دیدگان، حضور داوطلبان تیم های بهداشت و درمان اضطراری و همچنین اعلام آمادگی داوطلبانی با تخصص های مختلف برای کمک به حادثه دیدگان و علاوه بر آن مشارکت اعضا و داوطلبان در برپایی ایستگاه های جمع آوری کمک های مردمی و دریافت و تفکیک این کمک ها، همگی نمونه های بارزی از ظهور و بروز ارزش و اعتبار این سرمایه اجتماعی جمعیت است که باید با سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت حفظ، نگهداشت و ارتقاء این سرمایه اقدام نمود.
تاکید دوباره بر اهمیت آموزش: اگر این اصل کلیدی را بپذیریم که اولین امدادگران مبتدی و یا حرفه ای، کاربلد یا کارنابلد در لحظات نخستین وقوع حادثه، مردم هستند و باز اگر به این اصل اعتقاد داشته باشیم که آسیب دیدگان یا متاثرین از حادثه مردم هستند، بنابراین مقوله آموزش ضرورت و اهمیت خود را بیش از پیش آشکار می کند.
آموزش های خودامدادی و دیگر امدادی، ارتقاء سطح تاب آوری، افزایش میزان آمادگی خانوارها در برابر مخاطرات و ... برنامه ها و سیاست های اولویت داری است که در جهت کاهش تبعات منفی ناشی از حوادث و جلوگیری از هدررفت سرمایه ها و منابع کشور در شرایط اضطراری، باید در دستورکار جمعیت هلال احمر قرار گیرد.
و البته به مورد فوق باید آموزش دستگاه های دخیل در امر مدیریت بحران از جمله نیروهای نظامی و انتظامی حافظ امنیت و نظم منطقه حادثه دیده و سایر دستگاه ها و همچنین توجیه و آموزش نیروهای داوطلب به عنوان حافظ منافع سازمانی جمعیت هلال احمر اضافه شود تا شاهد هماهنگی بیشتر در امر مدیریت بحران باشیم. 
امید است جمعیت هلال احمر در بهره گیری بهینه از درس آموخته های حادثه اخیر کرمانشاه و تلاش برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف در آینده گام های جدی بردارد.


١٢:٥٤ - يکشنبه ٣ دی ١٣٩٦    /    عدد : ١٠٣٨٢٤    /    تعداد نمایش : ٣١٢٨


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج