يکشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٦
مردم نوعدوست ایران اسلامی برای کمک به هموطنان آسیب دیده از زلزله در استان های غربی کشور به خصوص زلزله 7.2 ریشتری کرمانشاه می توانند از طرق زیر عمل کنند: شماره حساب 99999 به نام هلال احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه،‌ مسکن،‌ دی، تجارت،‌ سپه،پارسیان، شهر،‌ آینده و رسالت، 702070(ارزی دلار) 800300 (ارزی یورو) بانک ملی، 1404440(ارزی دلار) بانک ملت و همچنین کد های #112*3*741* به همراه شماره کارت 6104337770064606 برای دریافت و ارسال کمک های نقدی به زلزله زدگان/ تمرکز اصلی جمعیت هلال احمر بر جمع آوری کمک های نقدی است تا بتوان بر اساس نیازهای مردم آسیب دیده اقلام مورد نیاز برای آسیب دیدگان را تهیه و ارسال کرد/ از مردم شریف ایران اسلامی خواهشمندیم جهت حفظ کرامت انسانی از جمع آوری هر گونه مواد فاسد شدنی و مستمعل اجتناب کنند/هموطنان در استان تهران جهت اهدای کمک های غیرنقدی می توانند به آدرس میدان انقلاب خیابان کارگر جنوبی کوچه شهید مهدیزاده جمعیت هلال احمر شهرتهران مراجعه کرده یا با شماره تلفن 66923040 تماس بگیرند
اخبار > جای خالی اصول هلال‌احمر در کتاب‌های درسی
 


  چاپ        ارسال به دوست

گزارشی از ضرورت توسعه آموزه‌های بنیادی جمعیت در مدارس

جای خالی اصول هلال‌احمر در کتاب‌های درسی

گزارش: مریم طالبی/ تا چند هفته دیگر، مدارس سراسر کشور بازمی‌شوند و فرآیند تدریس کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان آغاز خواهد شد، اما اگر به محتوای کتاب‌های تدریس شده در مدارس نگاه کنیم، می‌بینیم که در متون این کتاب‌ها، جای خالی آموزه‌های بشردوستانه هلال‌احمر خالی است. 

بی‌غرضی، بی‌طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان‌شمولی به‌عنوان اصول هفتگانه نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر شناخته می‌شود که معرفی این اصول انسانی در کتاب‌های درسی می‌تواند جهان‌بینی دانش‌آموزان را به‌شدت تحت‌تاثبر قرار دهد.

اگر حدود 13 میلیون دانش‌آموز ایرانی از طریق کتب درسی با ارزش‌های بنیادین جمعیت هلال‌احمر آشنا شوند و در این مسیر نیز حدود یک‌میلیون معلم و فرهنگی نیز در حدود 105 هزار کلاس درس، این مفاهیم را به بچه‌ها آموزش دهند، آنگاه انقلاب بزرگی در حوزه بشردوستی در کشور ما اتفاق خواهد افتاد. در آن صورت، هم این دانش‌آموزان و هم معلمان می‌توانند آموزه‌های هلال‌احمر در کتب درسی را به اعضای خانواده خود نیز آموزش دهند و در نتیجه تقریبا همه خانواده‌های ایرانی از ارزش‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر مطلع خواهند شد و این آموزه‌ها را در زندگی روزمره به‌کار خواهند بست.

درواقع، آموزش مفاهیم بنیادی هلال‌احمر به دانش‌آموزان از طریق کتاب‌های درسی، می‌تواند طیف وسیعی از جامعه ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد که دایره این تاثیر، بسیار فراتر از مرز مدارس خواهد بود. گسترش مهرورزی، توسعه فعالیت‌های داوطلبانه و عام‌المنفعه، کاهش خشونت و جرم و کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی، فقط یک چشمه از مزایای گنجانده‌شدن مبانی بشردوستی در کتاب‌های درسی است که می‌تواند آینده‌سازان کشوررا به سمت صلح و توسعه سوق دهد.

 

مدارس به کانون‌های بشردوستی تبدیل می‌شوند

اصول هفتگانه هلال‌احمر و صلیب‌سرخ، در همه جای جهان یکسان است. دکتر ابراهیم کارخانه‌ای، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان در گفت‌وگو با پیام‌هلال می‌گوید: «آشنایی با مفهوم بشردوستی و اصول هفتگانه صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، ارزش معنوی بالایی دارد که این ارزش معنوی در همه جای دنیا مورد احترام و تکریم است. تلاش برای نفوذ این مفاهیم معنوی در کتب درسی، می‌تواند فرهنگ ما را به ارزش‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر نزدیک‌تر کند.»

به قول این مقام مسئول «اگر بتوانیم شرایطی را با کمک آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی فراهم کنیم که مفاهیم بشردوستی، مدیریت بحران و دیگر اصول بشردوستانه هلال‌احمر را بین دانش‌آموزان و دانشجویان تزریق کنیم، توانسته‌ایم در جهت رشد انسان‌دوستی و سلامت اخلاقی جامعه، گام محکمی برداریم.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان «امروزه جایگاه بخشش و بشردوستی به‌حدی در دنیا اهمیت دارد که از سال 2012 سالانه «معیار بخشش جهانی» را در بین 144 کشور رصد می کنند. در این معیار سه نکته سنجیده می‌شود، افراد یک جامعه چقدر به یکدیگر کمک مالی می کنند، چقدر برای یکدیگر وقت می‌گذارند و چقدر به یک غریبه کمک غیرمالی می‌کنند. طبق این معیار، ایران در سال 2013، رتبه 12 و در سال 2016 رتبه بالای 40 را از آن خود کرده است که این افت رتبه، معنادار است، در حالی که می‌توانیم با گنجاندن مفاهیم بشردوستانه هلال‌احمر در کتاب‌های درسی، گام جدی برای بهترشدن رتبه ایران در این شاخص‌های جهانی برداریم.»

گنجاندن کتب آموزشی با محوریت آموزه‌های بنیادین صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به‌عنوان دروس اختیاری در دانشگاه‌ها پیشنهاد دیگری است که دکتر کارخانه‌ای به‌منظور افزایش آگاهی جوانان نسبت به ارزش‌های جمعیت هلال‌احمر، ارائه می‌دهد و می‌گوید: «در صورتی که این پیشنهاد محقق شود، می‌توان امیدوار بود که میزان بخشش و نوع‌دوستی بین دانشگاهیان و در بین آحاد جامعه رشد خواهد کرد.»

به اعتقاد کارخانه‌ای «توزیع کتب درسی درخصوص مفاهیم بشردوستانه در بین دانش‌آموزان و دانشجویان، به مقدماتی نیاز دارد. اولین و مهم‌ترین قدمی که باید در این مسیر برداشته شود، افزایش سطح آگاهی مردم و مسئولان است. مثلا شما اگر از برخی مسئولان عالی‌رتبه آموزش و پرورش درباره بشردوستی و اصول هفتگانه هلال‌احمر سوال کنید، شاید نتواند پاسخ درستی به‌شما بدهد، چراکه اطلاعات و سطح آگاهی مسئولان در این حوزه بالا نیست، بنابراین برای توسعه کتاب‌های درسی درخصوص مفاهیم بشردوستانه به بالارفتن آگاهی برخی مسئولان تصمیم‌ساز نیز نیاز داریم.»

به گفته این مقام مسئول «سطح پایین آگاهی برخی مردم و مسئولان در خصوص مفاهیم بنیادین بشردوستی، یکی از عواملی است که باعث شده خشونت در جامعه رواج یابد. وجود 14 میلیون پرونده قضایی در دادگاه‌ها، نشان می‌دهد که چگونه خشونت در بین خانواده‌ها ریشه دوانده است، در حالی که می‌توانیم کتاب‌های درسی را برای مقابله با این شرایط، به مفاهیم بشردوستی تجهیز کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی کودکی با همکلاسی‌هایش، دعواهای سنگین می‌کند و در خانواده نیز به اصلاح رفتارشان مبادرت نمی‌شود، در نتیجه دور از ذهن نیست که در سن جوانی، یک پرونده قضایی برای این کودک تشکیل شود. در واقع این وظیفه معلم و خانواده است که در اصلاح رفتار کودکان مداخله کنند که البته خود این مسئله نیز مستلزم این است که معلمان و خانواده‌ها تحت آموزش‌های مناسب قرار بگیرند، بنابراین ورود مفاهیم اخلاقی هلال‌احمر به آموزه‌های کتب درسی می‌تواند این کودکان را به مسیر درست بازگرداند و از میزان جرم و جنایت در جامعه نیز بکاهد.»

 

اصلاح کتاب‌های درسی باید به مدد طرح «دادرس» بیاید

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هلال‌احمر برای نفوذ آموزشی در مدارس،  اجرای طرح دادرس یا همان طرح دانش‌آموز آماده در روزهای سخت است. این طرح با آموزش کمک‌های اولیه و تعلیم مفاهیم بشردوستی، تلاش می‌کند دانش‌آموزی بااخلاق و آماده در برابر مخاطرات تربیت کند. در این راستا، اصلاح کتاب‌های درسی و گنجاندن مفاهیم هلال‌احمر در این کتاب‌ها می‌تواند به مدد طرح «دادرس» بیاید.

حیدرعلی خانبازی، معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با پیام هلال می‌گوید: «یکی از عمده مشکلات ما در طرح دادرس این است که گاهی وقت معین و ثابتی برای انجام این طرح در مدارس اختصاص پیدا نمی‌کند. در حالی که اگر بتوانیم ساعات معینی را به آموزش اصول هلال‌احمر و صلیب‌سرخ به دانش‌آموزان اختصاص دهیم، می‌توانیم در پیشبرد طرح‌های دیگر مثل طرح دادرس نیز موفق‌ترعمل کنیم.»

خانبازی به ضرورت عملی‌شدن ورود مفاهیم هلال‌احمر به مدارس در قالب کتب درسی اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر آموزش و پرورش با این طرح موافقت کند، قدم بزرگی در جهت تزریق مفاهیمی مثل بشردوستی، رفع تبعیض، صلح و انسان‌دوستی در جامعه برداشته خواهد شد.»

معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: «در صورت موافقت اولیه مسئولان، گام دوم شروع می‌شود که این گام نیز بسیار پراهمیت است. در گام دوم، تدوین متون و مواد درسی متناسب با مقاطع مختلف تحصیلی و متناسب با اصول هلال‌احمر باید عملی شود، مثلا باید در کتاب‌های هلال‌احمر، درج مفاهیمی که پیام‌آور ترویج احترام و مذمت خشونت باشد، در اولویت قراربگیرد.»


١١:١٣ - دوشنبه ٢٠ شهريور ١٣٩٦    /    عدد : ١٠١٥٦٥    /    تعداد نمایش : ٥٤٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج