دوشنبه ٠٣ ارديبهشت ١٣٩٧
اقدامات ايمني قبل از وقوع كولاك و يخبندان - با عايق‌بندي ديوارها، درزگيري‌‌شكاف در و پنجره‌ها، پوشاندن پنجره‌ها با پلاستيك مخصوص و نصب پنجره‌هاي مناسب كولاك، آماده مواجهه با زمستان شويد. - امکانات محل سکونت خود را براي فصل‌ زمستان آماده و مجهز نماييد تا در صورت مواجهه با سرما و ديگر حوادث ثانويه كولاك، آمادگي مقابله داشته باشيد. - استحكام‌بام خانه در برابر وزن‌سنگين برف يا بارش مداوم باران، و كاركرد صحيح خروج آب از ناودان‌ها را بررسي و معايب آنها را رفع‌نماييد. - هنگام سفر در زمستان و احتمال قرار‌گرفتن در شرايط‌جوي نامناسب به جاي پوشيدن لباس سنگين، چند دست لباس مناسب، راحت، سبك و گرم بپوشيد. - وسيله‌نقليه را براي قرار‌گرفتن در شرايط نامساعد جوي، به خوبي بررسي‌نماييد.(روغن‌گيري، فيلتر هوا و سوخت، بخاري، لوله‌هاي‌اگزوز، ترمزها، دنده‌ها، و...) - هنگام سفر در زمستان، به دليل بارش و يخ‌زدگي و لغزندگي جاده‌‌ها لوازم و ابزار اضطراري مانند؛ زنجير‌چرخ به همراه داشته‌باشيد و حتماً در شرايط نامساعد‌جوي از آن استفاده كنيد. - تجهيزات كمكي مثل؛ نمك، زنجير‌چرخ و پارو يا بيلچه (براي آب‌كردن‌يخ‌ جاده، سهولت‌در‌ رفت و آمد و كنار‌زدن ‌برف) را به تجهيزات زمان‌اضطراري وسيله نقليه خود اضافه كنيد. - سوخت مورد‌نياز‌ خودرو براي سفر را به اندازه‌ كافي تأمين نماييد، قطع‌سوخت در شرايط ‌اضطراري و عدم ‌دسترسي ‌آسان به سوخت‌ مناسب، باعث مشكلاتي براي شما خواهد شد. - براي جلوگيري از يخ ‌زدگي لوله‌هاي‌آب، يك‌ماده‌عايق يا چند لايه روزنامه را به دور لوله‌ها بپيچيد. اقدامات ايمني حين ‌و پس از وقوع‌ كولاك و يخبندان - وقتي از چراغ‌نفتي استفاده‌ مي كنيد، هواكش را روشن بگذاريد تا گاز‌سمي در اتاق نماند. - براي حفظ ‌ايمني، در بيرون از محيط اتاق در چراغ نفتي، نفت بريزيد و چراغ را حتماً با فاصله مناسب از اجسام قابل اشتعال قرار‌دهيد. - وقتي برف‌ها را پارو مي‌نماييد، زياد تقلا نكنيد، چون اين كار باعث فشار به قلب و حمله‌قلبي مي‌‌‌شود، اگر پارو كردن برف‌ها ضرورت‌دارد، قبل از شروع براي آمادگي لازم بدن حتماً حركات ‌‌‌‌نرمشي انجام‌دهيد. - براي حفظ سلامتي خود به طور منظم غذاهاي مقوي بخوريد و مايعات‌بدون‌كافئين گرم زياد بنوشيد. - در بيرون از منزل، براي حفظ سلامت و جلوگيري از ورود هواي سرد به ريه‌ها، دهانتان را بپوشانيد. - اگر لباس‌هايتان خيس‌شد، براي حفظ سلامت خود آنها را عوض نماييد. - كرخت‌شدن و رنگ‌‌پريدگي در قسمت انتهايي انگشت‌ها، شصت‌پا، نرمه‌گوش و نوك‌بيني و علايم افت‌شديد‌ دماي بدن و لرزش غير‌قابل ‌كنترل اعضاء، عدم ‌‌‌‌انسجام فكري و رفتاري، بريده‌‌ بريده‌حرف‌زدن، كسالت و خستگي از علايم سرمازدگي است. - مصدوم سرمازده را به مكان‌ گرم انتقال‌‌دهيد، لباس‌هاي خيس را از تنش بيرون‌آوريد، به او پتو بپوشانيد، اگر هوشيار ‌است نوشيدني‌هاي گرم و بدون‌كافئين به وي بخورانيد، فوراً به وي كمك‌هاي پزشكي ارائه دهيد. - در شرايط نامساعد جوي در صورت ضرورت به رانندگي، برنامه‌ي سفر را حتماً با ديگران در ميان بگذاريد، براي حفظ ايمني‌خود در جاده‌‌اصلي رانندگي كنيد و از مسيرميان‌برها استفاده نكنيد. - در صورت توقف ناگهاني در جاده و شرايط بحراني كولاك هوا با پلس راه و نداي امداد(112و 110)تماس‌بگيريد و شرايط و موقعيت دقيق خود را گزارش دهيد. - براي حفظ ‌ايمني در شرايط نامطلوب و بارش‌شديد از خودرو خارج‌نشويد و پياده در برف به راه نيفتيد. - هنگام بارش برف، تشخيص‌فاصله‌ها واقعي نيستند، و يك‌فاصله از ديد‌ ما نزديك، اما در عمل يك پياده‌روي طولاني در برف‌‌‌عميق است، با درايت و دقت بهترين كار را انجام دهيد. - اگر در راه‌ مانديد و ناچار به ماندن ‌در‌خودرو هستيد، براي اين كه گرم بمانيد بخاري و موتور خودرو را هر يك ساعت، حدود ده‌دقيقه روشن كنيد. - اگر شرايط‌جوي نامطلوب و ماندن در بين‌راه خطرساز است، خودرو خود را رها كرده و پياده به راه بيفتيد، البته به شرطي كه كولاك و بوران از شما عبور كرده باشد. آسيب هاي ناشي از سرما سرمازدگی - در دماهاي پايين، يخبندان، برف و کولاک، انتهای اندام‌های بدن مانند نوک انگشتان به دليل دمای پايين يخ‌می¬زند که در موارد شديد می‌تواند باعث از بين‌رفتن دائمی حس و در نهايت منجر به مرگ‌بافت و از بين‌رفتن آن اندام شود. علايم سرمازدگي - از مهم‌ترين علايم سرمازدگي؛ احساس‌ گزگز، سوزش يا درد، سردي‌پوست، رنگ‌پريدگي و بي‌حسي، پوست‌‌براق و تغيير رنگ دادن پوست به رنگ سفيد و سپس لکه‌لکه و در نهايت آبی و تيره شدن (به دليل نرسيدن خون) آن مي‌باشد. نکته مهم هنگام بهبودی در سرمازدگي پوست قرمز، گرم، دردناک و تاول‌دار می‌‌گردد و در صورت از بين رفتن بافت، پوست سياه می‌شود. اقدامات اوليه در سرمازدگي - ابتدا مصدوم را به يك مکان گرم منتقل کنيد، دستکش، حلقه و زيورآلات و لباس‌های تنگ مصدوم را به سرعت بيرون آوريد. - عضو سرمازده را زير بغل خود مصدوم قرار دهيد يا بين دست‌های خود بگيريد تا گرم شود. - به هيچ وجه عضو سرمازده را مالش ندهيد (خطر آسيب بيشتر به عضو) - براي بهبودي‌سريع، عضو را به سرعت گرم نکنيد و آن را روی منبع حرارتی قرار ندهيد. - آب گرم با دمای 40 درجه سانتيگراد فراهم نموده، اندام را در آن بگذاريد سپس آن را خشک کرده، بانداژ کنيد.(لاي انگشت‌ها گاز استريل بگذاريد) - اندام آسيب ديده را بالا نگه‌‌داريد تا تورم آن کم‌شود، برای کاهش‌درد به مصدوم‌هوشيار مسکن بدهيد. - مصدوم را به سرعت به مركز درماني انتقال دهيد. هايپوترمی هايپوترمي کاهش دماي بدن به زير 35 درجه سانتيگراد است، از عمده دلائل بروز هايپوترمي شنا‌کردن در آب‌های سرد، قرار‌گرفتن به مدت طولاني در هواي‌سرد يا ماندن در خانه¬ای با دمای‌پايين در سالخوردگان و نوزاداني كه در هواي سرد پوشش‌کافي و مناسب نداشته‌اند، در معرض اين عارضه قرار‌دارند. - در مصدوم‌ سرمازده علائم؛ لرز، سردي، رنگ‌پريدگي و خشکي پوست، خواب‌آلودگی، اختلال در هوشياري، بي‌تفاوتي و رفتارهای غير منطقي ديده مي‌شود. - تنفس مصدوم‌سرمازده کُند و سطحي، نبض کُند و ضعيف، و در نهايت احتمال ايست‌قلبی مصدوم وجود دارد. اقدامات ضروري براي مصدوم‌دچار‌سرمازدگي - به سرعت لباس‌های خيس را از تن مصدوم بيرون آوريد، لباس گرم و خشک به وی بپوشانيد. - اگر فرد جوان است با آب 40 درجه سانتيگراد دوش بگيرد، اما در افراد مسن توصيه نمي‌شود چون گرمای ناگهانی، جريان خون پوست را زياد کرده ولي خون‌رساني به مغز و قلب فرد كُند مي‌گردد. - مصدوم را در رختخواب يا جاي گرم بخوابانيد و به او مايعات‌گرم، سوپ يا غذاهای‌پرانرژی مانند شکلات بدهيد تا گرم شود. - مصدوم را در تماس مستقيم با منبع‌گرمايي قرار ندهيد چون اين حرارت می¬تواند باعث سوختگی‌‌اندام وي شود. - اگر در کوهستان هستيد، مصدوم را درون کيسه‌خواب قرار‌دهيد يا در صورت امکان بدن مصدوم را با بدن خود گرم‌کنيد، او را کاملاً بپوشانيد و به داخل پناهگاه انتقال دهيد. - فرد را به آرامی جا به‌جا کنيد، چون ممکن است در موارد شديد، انجام يك حرکت موجب ايست قلبی وي شود.
اخبار > مراوده بشردوستی و نقش رسانه در آن
 


  چاپ        ارسال به دوست

مراوده بشردوستی و نقش رسانه در آن

انتشار عکسی از توزیع اقلام موردنیاز دانش‌آموزان در یکی از مدارس استان خوزستان در یک سایت و انتشار سریع آن؛ حتی در برخی خبرگزاری‌های معتبر، انتقاد از جمعیت هلال احمر و متهم کردن این نهاد به تبلیغات و خودنمایی، این سوال را پیش می‌آورد که رسانه‌ها در حفظ و تقویت معادله و مراوده‌ای که پایه و اساس فعالیت‌ها و مشارکت‌های انسان‌دوستانه هستند، چه نقش و جایگاهی دارند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به نقل از ایسنا، وحید رحمتی، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر در یادداشتی با عنوان "مراوده بشردوستی و نقش رسانه در آن" آورده است:« یکی از پایه‌های کمک‌های نوع‌دوستانه و داوطلبانه، به دو متغیر اعتماد و اعتبار اجتماعی وابسته است. متغیرهایی که در کنه خود دربردارنده روابطی ساختاریافته و مبتنی بر یک تجربه تاریخی طولانی هستند که هزینه و منابع انسانی فراوانی برای ساخت و قوام آن‌ صرف شده است. کمک‌کنندگان و کمک‌گیرندگان تنها بر بستر امن و مطمئنی که اعتماد متقابل دو طرف تاروپود و اعتبار طرف عرضه‌کننده ضامن استحکام آن است، می‌توانند وارد روابطی از جنس نوع‌دوستی و بشردوستی شوند.

عرضه و تقاضای کمک‌ها و اقدامات داوطلبانه، ماهیتی متفاوت از هرگونه دادوستد و مراوده اقتصادی یا اجتماعی دیگر دارد. از یک‌سو سازمان‌ها و نهادهای پیشگام در امور داوطلبانه با تکیه بر شبکه‌ای از ظرفیت‌های سازمانی و مشارکت‌های داوطلبانه مردمی که از رهگذر اعتبار سازمانی و سابقه و برند آزموده‌ شده آن‌ها حاصل شده، درهای مراوده‌ای انسان‌دوستانه را به روی نیازمندانی باز گذاشته‌اند که در کنار رفع مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهایشان، پاسداشت کرامت انسانی، شأن اجتماعی و منزلت و آبرومندی خود را طلب می‌کنند و انتظار دارند.

بدیهی است که هرگونه فعالیت داوطلبانه، بدون در نظر گرفتن دو سوی این مراوده و معادله، راه به خطا خواهد برد و نتیجه‌ای که موردنظر و پنهان در نیت تلاشگران این عرصه است را به دست نخواهد داد.

جمعیت هلال احمر ایران یکی از پیشروترین نهادهای مردمی در عرصه تلاش‌های داوطلبانه برای تسکین آلام، رنج‌ها و دردهای محرومان و نیازمندان جامعه، هم در گوشه‌ گوشه کشور و هم در پهنه گیتی است. هرجا بلا و مصیبت یا تنگنا و محرومیتی، روح و جسم انسانی را آزرده کند، داوطلبان، امدادگران، پزشکان و خیرینی که با نگاه به تجربه ٩٤ ساله فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر این نهاد را برای خدمت به خلق انتخاب کرده‌اند، به میدان تلاش و جهاد برای بشردوستی می‌شتابند.

سالانه هزاران اقدام نوع‌دوستانه از سوی قریب به ٨٠٠هزار عضو سازمان داوطلبان و بیش از یک میلیون جوان و نوجوان عضو سازمان جوانان این نهاد صورت می‌گیرد. ده‌ها هزار شهروند ساکن نقاط محروم کشور با تلاش‌های پزشکان داوطلب جمعیت در قالب برنامه‌هایی چون سفرنامه سلامت و امید از تنگنای بیماری و ناخوشی رها می‌شوند. هزاران در راه ‌مانده و آسیب‌دیده حوادث جاده‌ای با حضور به موقع امدادگران هلال احمر از بند خطر آزاد می‌شوند، هزاران بیمار صعب‌العلاج با کمک تلاش‌های درمانی و دارویی این نهاد خوشنام بین‌المللی مرهمی بر درد و رنج خود می‌گذارند و...

اگر بخواهیم این فهرست را ادامه دهیم ده‌ها صفحه را می‌توان پر کرد. هزاران عکس و تصویر تاثیرگذار را می‌توان منتشر و هزاران ساعت گفت‌وگو و اظهارنظر را می‌توان شنید و دید. اما فعالیت‌های بزرگترین "ان‌جی‌او" ایران با تکیه بر اصول بین‌المللی و آموزه‌های دین مبین اسلام تنها در جهت کاهش درد و رنج نیازمندان و آسیب‌دیدگان است و بس! هیچ توقع، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی تبلیغاتی با هدفی خارج از چارچوب‌ها و استانداردهای مورد وثوق هلال‌احمر، در پشت هیچ ‌یک از برنامه‌های این نهاد وجود نداشته و نخواهد داشت؛ چرا که اگر چنین هدفی وجود داشت با آنچه در چند سطر مختصر مورد اشاره قرار گرفت، اگر گفته شود برای به تصویر کشیدن بیشمار خدمت داوطلبانه بی‌مزد و بی‌منت آن می‌بایست تمام توان رسانه‌های داخلی را برای انتشار این تلاش‌ها به کار گرفت، سخنی به گزاف گفته نشده است.

انتشار عکسی از توزیع اقلام موردنیاز دانش‌آموزان در یکی از مدارس استان خوزستان در یک سایت و انتشار سریع آن؛ حتی در برخی خبرگزاری‌های معتبر، انتقاد از جمعیت هلال احمر و متهم کردن این نهاد به تبلیغات و خودنمایی، این سوال را پیش می‌آورد که رسانه‌ها در حفظ و تقویت معادله و مراوده‌ای که پایه و اساس فعالیت‌ها و مشارکت‌های انسان‌دوستانه هستند، چه نقش و جایگاهی دارند؟ مسئولیت حرفه‌ای رسانه‌ها و خط قرمزهای اخلاقی، کجا و چه موقع باید هشدارهایی بازدارنده برای جلوگیری از تخریب اعتماد و اعتبار اجتماعی مورداشاره، بدهد؟ ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های فعالیت‌های خیرخواهانه چقدر می‌تواند با بی‌احتیاطی و یا ملاحظات غیررسانه‌ای نهفته در متن یک خبر آسیب ببیند؟

فارغ از پاسخ به این سوالات که هر رسانه و روزنامه‌نگاری باید در مواجهه با مشارکت‌های داوطلبانه مردم و نهادهای کمک‌رسان اجتماعی از خود بپرسد، توجه به این نکته ضروری است که در عصری که رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای همراهی چون موبایل، امکان جلوگیری از تصویربرداری از رویدادها را سخت و تقریبا غیرممکن کرده‌اند، این رسالت منتشرکنندگان است که کرامت انسانی نیازمندان را پاس بدارند. چیزی که درمورد انتشار عکس مورد اشاره در برخی رسانه‌ها می‌توان جهت نقد را عوض کرد و اینگونه سوال پرسید که وقتی هیچ‌یک از وب‌سایت‌های خبری، نشریات کاغذی، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی جمعیت هلال احمر، عکس مذکور را منتشر نکرده‌اند، اول اینکه چطور می‌توان این جمعیت را به چنین اتهام ناروایی متهم کرد و دوم اینکه این سوال مهم را پرسید که آیا بازنشر آن توسط رسانه‌ای که خود منتقد این عمل است، نقض‌غرض و مخدوش‌کننده نیت آن رسانه نخواهد بود؟

همراهی رسانه‌های مختلف جمعی در سال‌های گذشته با جمعیت هلال احمر و انعکاس‌ تلاش‌ها و فعالیت‌های نیکوکارانه این نهاد ملی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها و داشته‌های هلال احمر بوده است. خبرنگاران پرتلاشی که در سرما و گرما، سیل و زلزله و طوفان در کنار امدادگران و داوطلبان جمعیت بوده‌اند تا با انعکاس خبرها و گزارش‌های واقع‌گرایانه، به ترویج فرهنگ نوع‌دوستی و افزایش مشارکت‌های مردمی برای کاهش خسارات ناشی از بالایای طبیعی و انسان ساخت کمک کنند.

اصولا بدون انعکاس این تلاش‌ها نمی‌توان نهضتی ملی برای ترویج بیشتر گفتمان داوطلبی در کشور به وجود آورد. نکته‌ای که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جمعیت هلال احمر هم برآن تاکید شده است. اینکه تبلیغ فعالیت‌های هلال احمر با دو هدف ترویج فرهنگ دستگیری از نیازمندان و پاسخ‌دهی به خیرینی که می‌خواهند بدانند کمک‌های اهدایی آن‌ها کجا و به چه صورت صرف شده، مورد غفلت واقع نشود. این نکته‌ای مهم است که در کنار توجه به اصل حفظ کرامت و آبروی افراد در سیاست‌های رسانه‌ای هلال احمر مورد تاکید بوده است و همراهی صمیمانه و حرفه‌ای ده‌ها خبرنگار حووزه اجتماعی در سال‌های گذشته گامی بلند برای تحقق آن بوده است. موضوعی که نه تبلیغ یک سازمان یا نهاد بلکه ترویج یک فرهنگ است؛ اعتمادسازی برای اشاعه فرهنگی که فارغ از هرگونه قصد و غرض و منفعت، تنها بر پایه حرمت و تکریم‌ شان انسان بنا نهاده شده است. تلاش‌های اهل رسانه را قدر می‌نهیم و امیدواریم این همراهی به دور از هرگونه نیت غیررسانه‌ای از سوی همه رسانه‌ها به این نهاد ارائه شود؛ چراکه تقویت یکی از شناخته شده‌ترین برندهای ملی ایران در عرصه جهانی، منفعتی ملی است که همگان بویژه نیازمندان جامعه از آن منتفع خواهند شد.»


١٣:٥٩ - چهارشنبه ١ دی ١٣٩٥    /    عدد : ٩٥٢٨٤    /    تعداد نمایش : ٥١٩٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج